Zweetafdruk van het zadel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Zweetafdruk van het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:19

Ik heb al een wat zitten zoeken met de zoekmachine, maar ik heb het nergens gevonden:

Wat is de zweetafdruk die je op je dekje moet hebben nadat je gereden hebt?
Ik zou er graag een foto van hebben, die vond ik nl. nergens.

Ik heb gisteren voor de tweede keer op mijn paard gezeten, en de zweetafdruk was niet overal hetzelfde. Nu kent mijn paard wel bijna niets, ze loopt nog niet recht, ze kan stilstaan, stap en draf en dat is het :D Toen ik het zadel afnam was de zweetafdruk niet helemaal symmetrisch aan beide kanten, kan dat komen doordat ze niet recht liep?

Horsesfriend

Re: Zweetafdruk van het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:23

Misschien kun jij zelf ook een foto erbij zetten, dan kunnen wij makkelijker beoordelen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:26

Horsesfriend schreef:
Misschien kun jij zelf ook een foto erbij zetten, dan kunnen wij makkelijker beoordelen.

Zal ik morgen wel een keertje doen, vandaag ga ik niet rijden :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:26

Belangrijker is de zweet afdruk op de paarden rug.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:32

jumpiewumpie schreef:
Horsesfriend schreef:

Zal ik morgen wel een keertje doen, vandaag ga ik niet rijden :)

oke, ik dacht het ook al van dat hij waarschijnlijk al is op gedroogd :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:50

Volgens mij was het dat er overal zweet moet zitten (en dan liefst naar de rug kijken), dit betekent namelijk dat het zadel nergens knelt. Ik zat er gister ook over na te denken na het rijden.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:36

Een zweetafdruk van een zadel zegt niet alles. Als je een afdruk hebt wat aan beide kanten gelijk is en onder het hele zadel verdeeld, dan heb je kans dat het zadel goed past. De wijdte van de voorboom is dan nog niet meebekeken.
Wanneer er een plek is waar geen afdruk op zit, is de kans er dat het zadel daar niet draagt. Dus dan heb je een niet volledig optimaal dragend zadel. Dit kan echter ook betekenen dat het zadel daar te veel druk geeft en dat de zweetklieren op die plaats niet goed meer werken, en dat geeft dan dus een onbezwete plek.
Hierbij is dan nog niet gekeken naar de lengte van het zadel en of hij goed past aan de achterkant.

http://www.zadelpasservicelibertad.nl

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:19

Ik had een paard waar mijn zadel aan 1 kant wel een afdruk had en de andere kant niet..
Dit zadel heb ik naar de zadelmaker meegenomen en toen beelk de gehele vulling scheef...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:10

De beste manier om te controleren of het zadel goed ligt is als volgt.

Paarden rug schoon na borstelen.
Zadel op de blote rug leggen en aansingelen.
Opstappen en een paar rondjes stappen.

Afstappen en zadel afnemen.

Dan kijken naar de haren van de vacht.

Zitten de ruggegraat en schoft haartjes nog netjes ??
Minimaal 5 cm breed.
Zit er op de zijkanten van de rug aan beide zijde een gelijke afdruk van het zadel.
Is de croupe van het paard nog netjes ??

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:40

Marjolijnvdh schreef:
Een zweetafdruk van een zadel zegt niet alles. Als je een afdruk hebt wat aan beide kanten gelijk is en onder het hele zadel verdeeld, dan heb je kans dat het zadel goed past. De wijdte van de voorboom is dan nog niet meebekeken.
Wanneer er een plek is waar geen afdruk op zit, is de kans er dat het zadel daar niet draagt. Dus dan heb je een niet volledig optimaal dragend zadel. Dit kan echter ook betekenen dat het zadel daar te veel druk geeft en dat de zweetklieren op die plaats niet goed meer werken, en dat geeft dan dus een onbezwete plek.
Hierbij is dan nog niet gekeken naar de lengte van het zadel en of hij goed past aan de achterkant.

http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Handige site die je daar gaf! De wijdte van de boom past, ik vond het alleen vreemd dat de afdruk niet klopte. Ik laat toch maar eens een zadelpasser indien de volgende x het zadel nog steeds zo'n afdruk geeft. Ik zag iets over een Prolite Pad op die site, zijn dat goeie pads? Is misschien wel handig omdat ik waarschijnlijk meerdere paarden met mijn zadel moet gaan rijden.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:47

joyce_eddy schreef:
Ik had een paard waar mijn zadel aan 1 kant wel een afdruk had en de andere kant niet..
Dit zadel heb ik naar de zadelmaker meegenomen en toen beelk de gehele vulling scheef...

Kon je dat dan 'met het blote oog' zien, die scheve vulling?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:49

Ariebren schreef:
De beste manier om te controleren of het zadel goed ligt is als volgt.

Paarden rug schoon na borstelen.
Zadel op de blote rug leggen en aansingelen.
Opstappen en een paar rondjes stappen.

Afstappen en zadel afnemen.

Dan kijken naar de haren van de vacht.

Zitten de ruggegraat en schoft haartjes nog netjes ??
Minimaal 5 cm breed.
Zit er op de zijkanten van de rug aan beide zijde een gelijke afdruk van het zadel.
Is de croupe van het paard nog netjes ??

Handige tips!
Maar, hoe zie je de afdruk als het paard niet gezweet heeft?
En wat is de croup?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:50

Scheve vulling komt meestal door een scheef paard.. dan verschuif je dus het 'probleem'.

Logisch dat bij een ongetraind paard de afdruk verschillend is.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:16

Air schreef:
Scheve vulling komt meestal door een scheef paard.. dan verschuif je dus het 'probleem'.

Ik heb er nog maar een keer mee gereden, gebeurt die verschuiving dan zo snel? Is het dan niet zo erg dat de afdruk niet helemaal hetzelfde is bij een jong paard?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:39

jumpiewumpie schreef:
joyce_eddy schreef:

Kon je dat dan 'met het blote oog' zien, die scheve vulling?

ja dit kon ik zien. Als ik mijn zadel vanaf de kussens bekeek, was de linkerkant veel platter. Ook zaten er veel bobbels in de vulling dit kon ik duidelijk voelen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:46

jumpiewumpie schreef:
Air schreef:

Ik heb er nog maar een keer mee gereden, gebeurt die verschuiving dan zo snel? Is het dan niet zo erg dat de afdruk niet helemaal hetzelfde is bij een jong paard?

Bedoel de verschuiving van het probleem dat je dat doet als je je zadel iedere keer weer laat veranderen maar niet de oorzaak van de scheefheid zoekt. Of dat je het zadel scheef aan laat passen.

Imo moet je niet te veel verwachten van een jong paard, dus nee. :)

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:50

Vooral vooraan moeten geen zweetplekken zitten geloof ik. Mijn fjord had op een gegeven moment wit geworden stukken vacht net achter haar schoft, links en rechts van de ruggenwervel. Het zadel bleek van vorm en vulling compleet versleten en scheef. Reparatie zou de helft kosten van een goedliggend, nieuw zadeltje. Ik heb dus een nieuw zadel aangeschaft en nu zitten de zweetplekken bij de achterkussens! Wat mij veel beter lijkt. Mijn zwaartepunt is dus ook naar achteren verplaatst, waardoor mijn fjord haar achterhand eerder zal gebruiken. :D :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:56

Nooit opgelet ik volg dit even!
Ik rij veel buitenritjes eigenlijk zweet het paard alleen bij de singel we doen het rustig aan.
maar van de zomer als het warmer word kan ik er misschien wel op gaan letten
of als ik les heb op een ander apard.
bedankt voor het starten van dit topic!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 19:42

Afbeelding

Ik heb het wat gereconstrueerd :D De keer erna ben ik in het bos gaan wandelen en zweette ze niet zo hard, dus ik dat heb ik niet gezien.
Het witte stuk moet het zweet voorstellen. Natuurlijk niet helemaal perfect :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:20

ik volg dit ook even, ik heb sinds oktober een nieuw paardje en heb dan ook een zadel gekocht, ik heb gekozen voor een wintec iw, dat is aangemeten door de verkoper (tevens goede dingen van gehoord) op het eerste gezicht lag het netjes (voor wat ik ervan ken) maar sinds kort merk ik droge plekken na het rijden bij de schoft! Is het zadel dan te smal?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:28

de afdruk op de rug is belangrijker dan die op je dekje, maar ook de afdruk op je dekje kan je het een en ander vertellen

Normaal hoort de aftekening op je dekje overal even intensief te zijn, symmetrisch en dezelfde vorm als de kussens. Als de achterrand van je zadel donkerder gekleurd is, dan kantelt je zadel misschien een klein beetje naar achteren of jij zit met je gewicht net achter het zwaartepunt( diepste punt) van je zadel) lichtere plekken of het onbreken van aftekening betekent dat je zadel nniet overal evenveel draagt en misschien zelfs brugt.
droge ronde plekken rond de schoft duiden dan weer vaak op een te smalle boom

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:32

De afbeelding die gemaakt is van het zadel en zweetplekken KUN je als volgt vertalen: de witte plekken zijn de zweetplekken, dus er is redelijk veel contact tussen het zadel en het paard. Hiervanaf echter kun je niet lezen of er overal GELIJKE druk is. De 2 plekken die nog roze zijn, daar is geen zweetplek, zoals is begrijp. Dan kun je dit weer zo lezen: de ronde plek is waarschijnlijk een holle plek in de kussens, de plek bij de schoft kan OF te weinig contact hebben OF juist te veel, zodat de zweetkliertjes dicht gedrukt zijn. Dan zweet er dus ook niets.
Een definitieve lezing is erg moeilijk zonder paard en zadel te zien, maar deze indicatie is wel mogelijk.

http://www.zadelpasservicelibertad

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 21:01

Net weer gereden, de zadelafdruk was weer helemaal anders. Deze keer wel symmetrisch. Eigenlijk was gewoon de ruggengraat onbezweet... :+