Zadels, lastig lastig...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Zadels, lastig lastig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:44

Ik ben benieuwd of dit mensen bekend in de oren klinkt of dat er wellicht mensen zijn die er een nieuw licht op kunnen werpen.

Vorig jaar is mijn Arabisch merrie beleerd onder het zadel, ik heb voordien de zadelmaker naar het paard laten kijken. Ik had nog de Ainsley Vanguard van m'n oude merrie liggen, die was helaas te groot, maar een zelfde zadel, 2 maten kleiner zou best wel kunnen gaan werken. Uiteindelijk een 2e hands Ainsley Vanguard met verstelbare boom op de kop kunnen tikken, wederom eerst na laten kijken, vulling glad laten strijken en eigenlijk lag het toen gewoon goed. Merrie was toen in een vrij schrale toestand.
Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en paard is in de goede woord van de zin aangekomen, zowel in vet (wat ze echt te kort kwam) als in bespiering en het resultaat: zadel past niet meer, ondanks de verstelbare boom. Het zadel glijd naar voren en paard ondervind er duidelijk last van. Simpel, dat gaat er in deze toestand dus niet meer op, zadelmaker laten kijken of er nog wat aan te redden viel, maar deze gaf het weinig hoop. Nu verkoopt zij Kent and Master zadels, deze zijn aan alle kanten verstelbaar, dus geprobeerd en helaas, het past echt gewoon niet...
Het "probleem" bij mijn merrie: schouders liggen vrij ver naar achteren, singelpunt weer vrij ver naar voren, prachtig zandloper model gebouwd en amper schoft, er zit geen echte overgang van schouder/rug/schoft. Dus alles is gedoemd om naar voren te glijden. Paard staat nu al 7 weken vakantie te houden, dat geeft op zich niet, ze is nog jong genoeg en zal haar ontwikkeling alleen maar positief beïnvloeden. Maar vind het stiekem ook wel tijd om eens lekker met d'r aan de slag te gaan.

Nu ga van de week enkele zadels passen van vrienden, kijken of hier wat tussen zit wat een optie voor mijn merrie zou wezen: een Wintec met brede boom, Hulsebos met terug gesneden zweetbladen (meende ik := ) , een Ruiz Dias en zelfs nog een boomloos.

Ik heb een banaansingel besteld, maar dat zal slechts enkele centimeter gaan schelen. Heeft iemand nog tips? Ik zat zelf aan de Massimo zadels te denken. Bij voorkeur wil ik gewoon een dressuuzadel.

Jasia

Re: Zadels, lastig lastig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:46

Niet echt een dressuurzadel, maar ik heb een aantal weken terug een Christ Iberica gekocht: [HAR] Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Misschien is dat wel een tussen oplossing, tot ze echt goed in haar spieren zit? En wie weet vind je het dan zo fijn, dat er geen ander zadel meer komt _O-

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:48

Wat is dat precies? En heb je er goed steun aan?

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:49

Ik had precies hetzelfde probleem bij mijn haflinger merrie. Wat overbouwd, singelplek ver naar voren, brede rug, geen schoft. De jc vries diamant bleek voor ons een uitkomst. Ik dacht dat het niet zou bestaan, maar het blijft precies achter de schouders liggen. Dit zadel is voornamelijk voor koudbloeden geloof ik, dus in welke boommaten het verkrijgbaar is weet ik niet, maar hiernaar zou je eens kunnen informeren.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:54

Dat is een Fellsättel/lamsvacht zadel, het zadel is helemaal van lamsvacht, dus aan alle kanten flexibel, je kunt hem zelfs dubbelvouwen :j Doordat het zo flexibel is, blijft het dus in principe altijd passen.
Er zitten inlages in, die je evt kunt vervangen door dikkere/andere inlages, waardoor je het ook met beugels kunt gebruiken.
Je hebt verschillende modellen, kijk maar eens op de site van www.buitenzinnig.nl als je wilt, daar heb ik mijn zadel gekocht :)

Ik heb het zadel eerst uitgeprobeerd, omdat ik ook zeker wilde weten dat ik er genoeg steun aan had. Mijn haflinger kan nogal eens raar uit de hoek komen en zomaar uit het niets gaan bokken (dit doet ze gelukkig niet meer zo, maar voor het geval dat..) en dan blijf ik graag zitten :))
Toen ik het zadel uitprobeerde vond ik het zó fijn zitten dat ik er niet meer af wilde komen!

Voor mij komt daar nog bij dat ik nu voor het eerst sinds jaren weer redelijk pijnvrij kan rijden! Ik heb reuma en met alle zadels kreeg ik gigantische last van mijn rug en mijn knieën, dit is nu véél minder :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:59

Bedankt voor de uitleg Jasia! Als ik niet tot een oplossing kom met een gewoon zadel, dan is het zeker het overwegen waard :)

@WinstonVDB, ik moet inderdaad ook gaan denken aan een koudbloedzadel, dus ik ga de jc ook in gedachten houden :j M'n schoonzus heeft ook een JC en die mocht ik ook passen :)

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:02

Ik heb meerdere jc versies geprobeerd, de jc saphir en junior schoven bijvoorbeeld ook naar voren, dit was echt de enige van de wel 30 zadels die probeerd zijn die bleef liggen, succes ermee!

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:36

Je kan om de spieren en conditie te houden ook in de tussentijd nog wat gaan longeren, anders zit je weer in de knoop dat de spieren weer weg zijn en past het weer niet enzo.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 12:40

Ze blijft inderdaad gewoon in training 2 a 3 maal per week longe werk en handwerk en de rest van de week gaat ze mee uit wandelen of naast de fiets :)

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:41

Letizia schreef:
Ze blijft inderdaad gewoon in training 2 a 3 maal per week longe werk en handwerk en de rest van de week gaat ze mee uit wandelen of naast de fiets :)

mooi, want anders zijn de spieren weg en zit je weer met je oude zadel hihi

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 12:42

Ach, dan past het weer tijdelijk :P

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:50

Letizia schreef:
Ach, dan past het weer tijdelijk :P

Dat is waar, maar als je het dan gaat gebruiken bouwen de spieren weer op en past het daarna niet meer :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:07

Had hetzelfde met onze welsh Arabier kruising. Net wat je zegt weinig schoft, grote schouderbladen tot achter de schoft uitkomend en een snel oplopende borst. Ik heb nu een Trekker zadel voor haar. Is semi boomloos, met kussens eronder die verstelbaar zijn en een traploos verstelbare pommel. Ik heb voor de pony de kussens iets naar achter geplaatst waardoor de schouderbladen nu geheel vrij liggen.

Kijk eens op buitenzinnig.nl of in mijn profiel. Ik heb nu voor mijn Fries hetzelfde zadel. Alleen voor mij de volwassen variant en voor dochters pony het kinderhandel. Maar qua werking etc exact hetzelfde. Oja de zitting van het volwassen zadel is verstelbaar van 16 tot 18 inch...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 17:05

Ik ga er naar kijken Zilfstar! :)

Vandaag het Ruiz Dias zadel van oud stalgenootje op Djuun gehad, dit zadel heeft singestoten die door de wrongen lopen, hier een foto hoe het lag na het longeren:
Afbeelding
Zoals je kan zien schuift het zadel zo ver naar voren dat het zelfs voorbij het singelpunt glijdt...

Ik zat al aan een voorsingel te denken, maar dat ik zeker ook niks?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:25

Ik gebruik bij onze pony een curved singel. Die loopt dus gebogen naar achter en dan weer terug omhoog. Dus een soort s aan beide kanten. Zit nu op de iPad dus kan even geen voorbeeld invoegen. Als je in mijn profiel in mijn berichten kijkt heb ik onlangs foto's gezet van pony met zadel en curved singel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:29

Ik heb goede ervaringen gezien met de startrekk dressuur bij paarden waar alles naar voren schoof.
Meestal wordt het trouwens met de tijd minder als ze minder stuwend lopen.
Bij longeren zonder ruiter gaat haast elk zadel naar voren, dus je moet hem ook echt onder de man proberen.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:34

massimo vind ikzelf een goed zadel zowel spring als dressuur (heb ze alle 2) :P
ze hebben alle maten tot 38. Om mijn zadel perfect passend te maken heeft de zadelmaker haar met equiscan opgemeten.
Ze leggen dan iets op haar rug en zo kunnen ze dan een perfect beeld maken van haar rug en dan passen ze de kussens aan.
beetje vaag :o maar mss heb je er iets aan

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:34

Letizia, ik denk dat het zadel gewoon niet goed ligt.. Voorsingel moet je niet willen. Dan komt er bij schoft meer druk en het is meer een tijdelijke oplossing. Je kunt beter op zoek naar een zadel wat meteen goed ligt. Laat een goeie zadelpasser komen dan hebben jullie beide er veel langer plezier van.

Heb je al eens aan een ijslanderzadel gedacht? Deze zadels zijn erg geschikt voor paarden met een moeilijke rug waar zadels snel op schuiven. IJslanders hebben vaak niet of weinig schoft en zijn vaak ook kort. IJslander zadels hebben een dressuurmodel maar met vlakkere zit. Mocht je hem op maat laten maken is er vast te regelen dat hij gemaakt word met diepere zit. Heb ik ook een keer laten doen. Mocht je meer info willen kun je mij een pm sturen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:51

Voorsingel is inmiddels inderdaad al afgeschreven :)
IJslands zadel heeft wel door m'n hoofd gespookt, maar omdat ik dit helemaal niet ken maar weer weggestopt, even zien of iemand in mijn kennissenkring zo'n zadel heeft om te proberen, bedankt!

Ik weet wat je bedoelt Elisabeth! :j

Startrek ga ik op mij lijstje er bij voegen :)

Ik kon het zo gauw niet vinden Zilfstar :=

Bedankt allen voor het meedenken, wordt zeer op prijs gesteld!

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:36

Ik heb zelf een WOW zadel, alle onderdelen kunnen aangepast worden en is luchtgevuld :D zijn wel prijzig maar dan heb je wel wat en mocht de bouw van je arabier weer veranderen is het makkelijk weer aan te passen :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:28

Zilfstar, bedoel je dit met een curved singel?
Afbeelding

Zusje van TS, zelfde paard, dus zelfde probleem, ik lees even mee :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:33

Yep zo eentje bedoel ik.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 23:11

Ooh, die is wel netjes :j

Zondag gaan we ook een IJslands zadel passen, paard wordt nog gek van ons :')

WOW weet ik niet, ik ken meerdere mensen die er flink van terug gekomen zijn en dan is het zeker veel geld :\

Morgen zal ik laten zien hoe de zadels die we gaan passen liggen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:59

Nu vanaf de PC...

Dochter met pony (de Welsh x Arab met de moeilijke bouw) en hun nieuwe zadel en curved singel:
Afbeelding

Dit geeft wel een beeld hoe ze me allebei in de gaten houden:

Afbeelding

(beugels zijn wat lang maar mevr heeft een mooie onafhankelijke zit en kan zadelloos ook lichtrijden :D De riemen zitten onder zadelblad dus was vandaag lastig inkorten :+ )

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 00:17

Ooh, ik snap gelijk wat jij bedoelt met een lastige bouw :j
Leuke pony verder!