Vorig jaar is mijn Arabisch merrie beleerd onder het zadel, ik heb voordien de zadelmaker naar het paard laten kijken. Ik had nog de Ainsley Vanguard van m'n oude merrie liggen, die was helaas te groot, maar een zelfde zadel, 2 maten kleiner zou best wel kunnen gaan werken. Uiteindelijk een 2e hands Ainsley Vanguard met verstelbare boom op de kop kunnen tikken, wederom eerst na laten kijken, vulling glad laten strijken en eigenlijk lag het toen gewoon goed. Merrie was toen in een vrij schrale toestand.
Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en paard is in de goede woord van de zin aangekomen, zowel in vet (wat ze echt te kort kwam) als in bespiering en het resultaat: zadel past niet meer, ondanks de verstelbare boom. Het zadel glijd naar voren en paard ondervind er duidelijk last van. Simpel, dat gaat er in deze toestand dus niet meer op, zadelmaker laten kijken of er nog wat aan te redden viel, maar deze gaf het weinig hoop. Nu verkoopt zij Kent and Master zadels, deze zijn aan alle kanten verstelbaar, dus geprobeerd en helaas, het past echt gewoon niet...
Het "probleem" bij mijn merrie: schouders liggen vrij ver naar achteren, singelpunt weer vrij ver naar voren, prachtig zandloper model gebouwd en amper schoft, er zit geen echte overgang van schouder/rug/schoft. Dus alles is gedoemd om naar voren te glijden. Paard staat nu al 7 weken vakantie te houden, dat geeft op zich niet, ze is nog jong genoeg en zal haar ontwikkeling alleen maar positief beïnvloeden. Maar vind het stiekem ook wel tijd om eens lekker met d'r aan de slag te gaan.
Nu ga van de week enkele zadels passen van vrienden, kijken of hier wat tussen zit wat een optie voor mijn merrie zou wezen: een Wintec met brede boom, Hulsebos met terug gesneden zweetbladen (meende ik

Ik heb een banaansingel besteld, maar dat zal slechts enkele centimeter gaan schelen. Heeft iemand nog tips? Ik zat zelf aan de Massimo zadels te denken. Bij voorkeur wil ik gewoon een dressuuzadel.