ik heb een welsh pony van 4 jaar die continu zichzelf omdraait, bokt en zijn hoofd echt omhoog gooit en dan het op een loopje zet. Hij doet dit omdat hij echt een puber is, ik heb al les gehad maar het word gewoon niet beter. Hij is verkeerd ingereden(niet door mij, toen had ik hem nog niet) en een meisje heeft hem toen niet goed aangepakt waardoor hij nu echt een klier is geworden. Ik kan niks beginnen met hem , hij heeft alsmaar zijn hoofd omhoog, in stap is het veel minder,maar in draf. Is het nu verstandig om een martingaal aan te schaffen?
zou je kunnen proberen maar ik denk dat het beter is om een goede instructeur op te zoek en gewoon weer bij de basis beginnen
_Dune_
Geplaatst: 28-04-12 17:17
Hij kan in ieder geval niet meer zijn hoofd omhoog gooien, maar tegen alle andere problemen zal het niet werken. Ik zou het eerst rijtechnisch proberen op te lossen. Kijk eens kritisch naar je instructeur, kan hij/zij je hier wel mee helpen?
Een martingaal lijkt mij hiervoor niet de oplossing. Het lijkt mij beter om helemaal opnieuw bij de basis te beginnen. Allereerst met veel geduld en zonder hulpteugels. Ik werk op een hengstenhouderij en geef op het moment les aan gehandicapte kinderen, dit soort dingen zie ik bijna dagelijks en vaak is het paard niet echt het probleem maar snapt hij niet wat er van hem wordt gevraagd. Kom je er niet uit en wil je graag hulp dan hoor ik het graag
Misschien ook even je zadel en zijn rug nakijken. En zijn tanden even laten controleren. Kunnen ook allemaal oorzaken zijn voor vervelend gedrag. Het kan uitproberen zijn, maar het kan ook zijn dat je pony ergens pijn heeft. Dus dat zou ik eerst uitsluiten als ik jou was.
Leonieke
Geplaatst: 29-04-12 12:20
Als het geen medisch of zadel probleem betreft kan en martingaal je in dit geval zeker ondersteunen. Het is alleen geen oplossing maar een hulpmiddel. Het goed africhten van de pony onder professionele begeleiding is in dit geval denk ik een must!! Succes ermee.