Zadel verkopen naar de VS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

Zadel verkopen naar de VS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:19

heey,

ik heb een springzadel te koop. zowel hier op bokt als op marktplaats.
nu kreeg ik een mail van iemand die zegt in de VS te wonen en het zadel te willen kopen.
nou dat is allemaal prima natuurlijk... maar ik vertrouw het verhaal niet helemaal.

waarom zou iemand uit de VS een zadel van hier willen kopen? daar zijn toch ook wel zadels?
ook de manier van typen vind ik een beetje vreemd... de 1e mail was heel goed nederlands. en daarna werd het steeds een beetje minder. nu typt hij al volledig engels... ook heeft hij al zeker 10 andere benamingen voor de VS gebruikt in 2 mails...
deze koper lijkt serieus maar toch vertrouw ik het niet helemaal...

dit zijn de gegevens die hij van mij wil hebben voor het overmaken van het geld.
Name:
Bank Name:
Account:
IBAN:
BIC:
Total Amount:

klopt dat? kun je met deze gegevens makkelijk oplichten?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:24

nicole_hetty

Re: Zadel verkopen naar de VS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:32

die mail heb ik ook gehad voor mijn paard. dat is een andere dan deze. maar inderdaad verwacht ik dat dit ook een oplichter is. hij wil het zadel kopen als verjaardagscadeau voor zijn zoon...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:35

Die gegevens die hij vraagt heb je idd nodig voor buitenlandse overboeking.
Dus nee, denk niet dat dit direct oplichting is,

En joh, tuurlijk hebben ze daar zadels, maar niet dezelfde als hier, hier hebben we ook andere merken, en daar ook weer. Dus ja, kan best dat hij jouw zadel mooi vind, of minder duur bijv.

Ik zou dus over laten maken, en niet opsturen tot je het geld binnen hebt, en zijn adres ook vragen.

Total amount; dus even opzoeken wat ook de verzendkosten zullen zijn, eerst de prijs opsturen, en vragen of ie er mee akkoord gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:38

Kan best gewoon kloppen hoor, zolang jij niet verstuurd voordat de betaling binnen is, is er niks aan de hand.

Heel veel Nederlanders halen hun westernzadels uit de USA, omdat ze daar gewoon een mooi ruim aanbod er in hebben (en vaak betere kwaliteit) en daar de bekende producenten zitten. Andersom willen Amerikanen hun Engelse zadels nogal eens uit Europa halen, omdat wij hier in weer een groter aanbod en betere kwaliteit hebben, veel Engelse zadel-merken zijn Europees immers :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:40

Wat ik altijd een beetje spannend vind is het overboeken zelf.
Doet deze kopers dat via een normale bank, of via zo'n organisatie?
In geval van het tweede heb ik namelijk begrepen dat de koper dan heel makelijk het geld weer kan laten terugboeken.
Dan heb jij dus al je zadel verzonden en sta je met lege handen.

Let dus even goed op de wijze van betaling.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:47

oke bij deze man heb ik niet gelijk een oplichtings gevoel. maar toch wel een beetje een vreemd gevoel.

hoe kun je zien hoe het geld overgemaakt is Rumpleteaser?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:48

Dan staat het op je bankrekening.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:49

Denk er om, ze kunnen het geld weer terugboeken zodra jij het zadel op de post hebt gedaan en de Track-trace code doorgegeven hebt. Zij hebben het zadel en jij staat met lege handen...............................

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:50

Verdandi schreef:
Dan staat het op je bankrekening.

Precies

MelanieB

Hoe dan Linky? ;)

Vraag of ie niet met paypal kan/wil betalen? Heb je iig kopersbescherming.. Als je dat zelf hebt natuurlijk

pmarena

Gewoon even navragen bij je eigen bank, die kunnen je wel uitleggen of iemand vanuit het buitenland een op jouw rekening gestort bedrag weer terug kan halen ;)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:51

linky schreef:
Denk er om, ze kunnen het geld weer terugboeken zodra jij het zadel op de post hebt gedaan en de Track-trace code doorgegeven hebt. Zij hebben het zadel en jij staat met lege handen...............................

maar dit kan een nederlander ook volgens mij?

Pmarena: dat is wel een goed idee ja. ga ik gelijk vandaag even navragen :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:52

ik geloof niet dat ik Paypal heb... ik heb me daar nooit in verdiept :D

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:53

Geen risico nemen en lekker in nederland verkopen.

Of het nu echt is of niet ja ken het toch niet checken.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:57

dan moet er wel een nederlander zijn die het zadel wil kopen :Y)
maar dat blijkt toch tegen te vallen...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:59

MelanieB schreef:
Hoe dan Linky? ;)

Vraag of ie niet met paypal kan/wil betalen? Heb je iig kopersbescherming.. Als je dat zelf hebt natuurlijk

Maar TS is VERkoper en dan is kopersbescherming juist niet zo handig aangezien de koper zijn geld terugkrijgt als 'ie niet tevreden is..
Ik zou even met je bank overleggen wanneer je zeker weet dat een bedrag binnen is en deze niet meer teruggeboekt kan worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:23

als geld gewoon handmatig word overgemaakt kun je het niet terughalen, dat werkt alleen bij automatische incasso's voor zover ik weet .
als ze met een cheque willen betalen dan zou ik direct afhaken, op die manier kunnen ze namelijk wel heel makkelijk de boel tillen.

bel anders gewoon even naar je bank op en vraag hoe het zit met overboekingen vanuit het buitenland, volgens mij kunnen ze dat geld als het gewoon zo overgemaakt word niet terughalen zonder dat jij een opdracht voor terugboeken geeft.

maar dit komt me in eerste instantie niet direct over als oplichting.
en sowieso niet versturen voordat het geld binnen is op correcte wijze

en ja in amerika hebben ze ook zadels, maar ik denk dat het nog steeds interessant kan zijn om gebruikte zadels van europese merken particulier te importeren .
ga eens kijken hoeveel zadels er vanuit amerika naar europa worden gehaald door bedrijven, maar ook zeker particulieren

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:04

Ik heb recent een zadel naar de Verenigde Staten verkocht. het is wel via Paypal overgeboekt, maar ik heb van dat account gelijk het geld afgehaald zodra het binnen was. Pas daarna het zadel op de post gedaan. Hou er wel rekening mee dat je flinke verzendkosten hebt (was bij mij € 112,10) en dat je voor het paypal ook betaald.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 06:41

Heb je m wel even gegoogeld? Ik kreeg een paar maanden geleden een belangstellende uit het buitenland, ik geloof Finland, maar daar liep al een langlopend topic over hier op bokt, want dat is wel degelijk een oplichter. Verder dan Belgie ga ik niet :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 06:46

niet doen,hier word altijd voor gewaaschuwd.ik heb met een telefoon gehad was ook als kado voor dochter.ik doe het gewoon niet.marktplaats waarschuwd er niet voor niks voor

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 06:51

Ook mijn eerste reactie; als het niet goed voelt; niet doen ! Kun je misschien het zadel beter nog even laten liggen totdat er een nederlandse koper is.....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:36

nicole_hetty schreef:
de 1e mail was heel goed nederlands. en daarna werd het steeds een beetje minder. nu typt hij al volledig engels... ook heeft hij al zeker 10 andere benamingen voor de VS gebruikt in 2 mails...

Dit zou voor mij de reden zijn om het zadel niet op te sturen richting VS. Die emails vind ik best raar.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:39

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:56

Inoterry schreef:
Ongeveer hetzelfde idee als dit [TAO] reactie op advertentie van buitenlander . Oplichting dus!

Trap er niet in gezien dit mogelijk om een 'buitenlandse'oplichting gaat.
Zie ook bovenstaand topic.
Hier een slotje.