Gebruiken van bandages/peesbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Serena_

Gebruiken van bandages/peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 06:19

Hoi Hoi,

Ik kon geen topic vinden die hier ook al over gaat, dus open ik deze maar!

Mijn vraag is: Wanneer gebruiken jullie de bandages/peesbeschermers op je paard/pony? Handig is als je erbij schrijft voor wat voor soort paard :D

Groetjes Marije

Nibbit

Re: Gebruiken van bandages/peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 06:29

Geen bescherming (dressuur en buitenritten) de pezen zouden daardoor onnodig warm worden

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 06:32

Bedankt voor je antwoord!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 06:37

Ik gebruik peesbeschermers en strijkkappen met dressuur en alleen peesbeschermers met buitenritten.
Paard kan nogal rare stunts uithalen met zijn benen en de beschermers hebben tot nu toe altijd goed beschermd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 06:37

Bij mijn ene paardje soms bij werken in de bak. Vaak ook niet omdat de benen mijn inziens sterker worden zonder iets.
Mijn andere paardje nooit, vind dat sowieso te onhandig met zijn sokken, maar met hem rij ik vaak lange buitenritten waardoor ze veel te veel warmte zouden produceren en er grote kans is op schurend zand ertussen.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 06:57

Ik gebruik peesbeschermers bij het springen :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:04

Je kunt sowieso even kijken op deze Wiki pagina, daar staat veel uitleg over verschillende beenbescherming: http://www.bokt.nl/wiki/Beenbescherming

Daarbij staat het topic verkeerd, ik verplaats het naar het juiste forum.
PP --> HAR

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:06

Ik gebruikte voorheen nooit peesbeschermers of strijklappen.
Maar door anders te trainen is mijn haflinger veel ruimer gaan lopen, strijkt hierdoor af en toe of tikt aan.
Dus heb ik tegenwoordig wel peesbeschermers en strijklappen om voor bescherming van de benen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:05

Ik rij eigenlijk altijd met peesbeschermers. Mijn paard strijkt haar voorbenen tegen elkaar. Soms vergeet ik ze en dan rij ik gewoon zonder. Strijklappen alleen met springen of op buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:10

Ik moet wel zeggen dat ik het echt heel erg knap vindt dat je géén topic kon vinden wat hier over gaat :D ik vermoed dat je alleen op deze pagina hebt gekeken, want ik kan me alleen al van de afgelopen tijd een twintigtal topics herinneren over dit onderwerp.

Ik gebruik soms peesjes en strijklappen (maar wel vrij dure, die goedkope worden de benen zo snel warm onder) en regelmatig bandages. Ook mijn paard is veel ruimer gaan lopen dankzij een heel andere manier van rijden :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:18

ik rij recreatief buiten en men recreatief
ik gebruik geen beschermers,waarom pezen worden veel te warm onder de beschermers waardoor ze dus broost worden en juist voor peesblesuures zorgen.

as ik zou springen of cros zou rijden dan zou ik de peesbeschermers/strijklappen van pessoa overwegen omdat deze enorm ventileren en toch beschermen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:20

Gebruik peesbeschermers omdat het paard ijzers heeft alleen voor.
maar als hij op zij springt bv kan hij zijn andere been ook raken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:20

Ik gebruik peesjes bij het springen, pony (AV) loopt al ruim, maar met springen gaat hij voor en na de hindernis soms tè ruim en tikt hij aan. Als we de laatste hindernis hebben gesprongen, gaan de peesjes af zodat de pezen kunnen afkoelen tijdens het uitstappen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:27

Ik gebruik peesbeschermers omdat ze zich al twee keer aangetikt heeft en daardoor kreupel was.
Verder hebben ze mij tijdens een ongelukje met de kar een keer geholpen. (zonder had haar kogel open geweest, zaten namelijk diepe sneeën in mijn kogelbeschermer)

Ik heb een tuigpaard dat nog al eens lomp kan zijn.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 12:19

Leo: Ja, maar ik wil ook niet weten waarvoor je het gebruikt, dat weet ik al, maar gewoon uit nieuwsgierigheid;)
Yamcha: Ik heb Google gebruikt en gezocht op: Wanneer gebruik je beenbescherming op je paard. Toen kwamen er alleen hele oude topics of iets wat ik niet zocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:31

Oh, de zoekmachine van Bokt is effectiever :D kijk maar: Pagina 2 van de 599 [ Er voldeden 14964 resultaten aan de zoekterm ]

zoek bijvoorbeeld eens op bandages of peesbeschermers. Of beenbescherming. Of kijk op pagina 2......

Volgende keer dus beter zoeken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:45

Ik gebruik 1 a 2 keer in de week bandages in de les (4 benen). Omdat ik het gewoon er mooi
en chique vind staan. Daarna spuit ik wel altijd de benen af ivm de warmte.

Als ik ga longeren/buitenritje of losgooien dan gaan de pees beschermers voor
en achter om.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:05

vroeger ree mijn verzorgpony altijd met peesjes omdat hij met lopen ze achterbenen ze voorbenen raakte ( heel vreemd ) maar omdat hij 7dagen per week en meestal 2 uur lang ( lange buitenritten ) peeskappen om had ging die alleen maar slechterlopen , nu doe ik ze alleen om bij paardjes als ik echt ga springen en bij het uitstappen gelijk af om af te koelen

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:29

Hij heeft altijd beenbescherms voor en achter om, want hij tikt aan. En met longeren achter van die hoge. Bandages eigenlijk nooit, vind ik niet nodig. Ras is kwpn

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:31

Ik gebruik ze nooit, ik heb ze niet eens. Mijn paard heeft flinke sokken, dat lijkt me bescherming genoeg. Ik denk dat het ook flink zou gaan broeien als ik wel iets om zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:31

[naam] strijkt achter aardig, dus krijgt ze strijklappen om als ik veel met haar ga draven en galopperen, denk aan langelijnen, losgooien, fietsen of longeren.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:06

Ik gebruik bij mijn paard peesbeschermers, als ik ga springen voor achter +springschoenen en verder meestal alleen voor, of rondom.

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:33

ik gebruik peesjes, vooral omda als ze rottig doet ik de peesjes steeds hoor, ik had ze eerst meer voor de sier, maar nu ik zie dat ze eigenlijk wel flink beschadigen rij ik niet meer zonder.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:36

Peesbeschermers en strijklappen bijna altijd aangezien mijn paard zichzelf bijna altijd aantikt bij het rijden, er zitten duidelijk sneeen in de kappen van het aantikken. Met de kappen om hoor je ook steeds: tik-tik-tik-tik. Ook tikt hij regelmatig met zijn achterbeen zijn voorbeen aan waarvoor ik soms springschoenen gebruik.
Bandages gebruik ik ook om dezelfde reden, alleen vind ik het vaak te veel werk en gebruik dus meestal peesbeschermers en strijklappen.

Voorheen dressuur (altijd peesbescherming-strijklappen en springschoenen), nu vooral recreatief-dressuur (meestal peesbescherming-strijklappen en zelden springschoenen, alleen bij het longeren op de wei). Het is een Zangerheide-paard.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:40

Ik doe aan de mensport. We trainen nooit met peesbeschermers. Alleen op de wedstrijd hebben we ze om tijdens de marathon.