Kan IEMAND mij uitleggen wie of waarvoor dit ding gebruikt word?
Het ziet er erg pijnlijk uit!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
fjordjes schreef:Daar is niks zieligs aan hoor...
Doordat er in 'geknepen' word, word er een stofje aangemaakt, genaamd Endorfine. Dit geeft een rustgevend en beetje verdovend gevoel. Zo blijft het paard rustig bij de hoefsmid bijvoorbeeld. Knijp zelf maar eens een poosje in je lip, zelfde effect.

3uitenbeen schreef:Die endorfine wordt wel aangemaakt als reactie op de pijn, dus de praam zelf doet wel degelijk even zeer. Eigenlijk zijn die met touw of een ketting nog gemener doordat je ze aandraait, ik heb wel eens paarden gezien met de vellen op hun neus ervan en dan is die endorfine al lang uit gewerkt...
vuurneon schreef:Ts; Ik vind het wonderbaarlijk welke aannames je al doet zonder je te hebben ingelezen, je bent oud genoeg om eerst even zelf op onderzoek uit te gaan voordat je kabaal maakt.... Je bent geen 13 meer.
Endorfine aanmaak maakt een paard juist blijer, rustiger en zorgt voor verminderen van pijn en ja, een praam kun je zien als hulpmiddel voor aanmaak natuurlijke sedatie.