Boomloos barefoot lexington past niet, welk zadel nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

Boomloos barefoot lexington past niet, welk zadel nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:38

Sinds februari hebben wij er een tweede fjordje bij, voor deze ook een boomloos zadel type barefoot lexington gekocht....maar helaas, het zadel schuift en klappert alle kanten op.

Het is een fjord van 9 jaar maar qua bespiering te vergelijken met een 4 jarige...voor ons wel fijn natuurlijk want dan kunnen we er zelf aan werken. Maar helaas de conclusie is dat het zadel gewoonweg niet past, het is te groot en schuift alle kanten op tijdens het rijden.

Voor onze andere fjord is dit het ideale zadel, ligt als een huis , rijd heerlijk en past super.... Nu is de nieuwe fjord ook een heel ander type, wat hoog op de benen en meer een dressuur/sportieve uitstraling....

We zijn toch wel groot voorstander van boomloos en zouden graag op boomloos of semi boomloos willen blijven rijden. Gezien de verwachtingen van de nieuwe fjord zijn we liefst op zoek naar een dressuur boomloos zadel maar ook eentje die makkelijk verstelbaar is en met de bespiering mee groeit...

Heeft iemad een advies of een bepaald zadel als aanrader? prijs rond de 500 a 800 euro. Of weet iemand heel misschien een dealer in meerdere merken boomloos die in Groningen langs wil komen?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:41

Heb je het London zadel al geprobeerd van barefoot?
Dit is ook een dressuurmodel.

Ook is er een startrek boomloos dressuurzadel.
Ziet eruit als een gewoon zadel,maar toch boomloos.

Maar mss kan het ook liggen doordat de pommel niet goed is? mss kleinere nodig?

Angela

Re: Boomloos barefoot lexington past niet, welk zadel nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:50

Ik rij mijn andalusier met het startrekk zadel, en dat is echt een heel prettig zadel. Zit en voelt als een boomzadel, maar is toch boomloos. Het past helaas wel op minder paarden als bijv. de barefoot, maar als het past, dan is het ook echt heel fijn om mee te rijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:54

Ik heb ook een Startrekk dressuurzadel op mijn haflinger en ik had hem ook liggen op mijn andalusier en hij lag op beide erg netjes. Lijkt echt gemaakt voor rondgeribde paarden.
Vind het een heerlijk zadel :j
Overigens vind ik hem alleen qua vorm zitten als een boomzadel, hij is veel zachter en flexibeler.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:14

een maat 1 proberen, of de pommel veranderen. Anders moet je bij een ander merk gaan kijken denk ik.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:17

Ik ben zelf fan van de Trekker zadels, de pommel is traploos verstelbaar, dat vindt ik echt ideaal! En ze schuiven ook praktisch niet :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:22

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:37

Pmarena Ja pommel tot in den treure gecontroleerd, zadel is echt te wijd/groot. Ben super tevreden over barefoot maar ben bang dat het gewoon echt niet past, we hebben alle pommels al geprobeerd ( grossier inmiddels in pommels) . Als jij buiten het merk BF nou een ander boomloos zadel moest aanraden welk merk zou jij dan aanraden? ik heb net jou stukje even doorgelezen en het gaat om mijn man en zijn paard, en hij is nog beginner dus heeft niet een superstabiele zit zeker tijdens het lichtrijden en galloperen heeft hij soms nog wat moeite om stabiel te blijven zitten. Maar wat zou voor deze combinatie dan een oplossing zijn? een boomzadel zien we niet zo zitten om eerlijk te zijn.

@ Angeloflove het trekker zadel ben ik me nu net in aan het verdiepen, mag je daar ook een B niveau dressuurproefje mee rijden? (in de lage niveaus? ) en welk type heb jij? en heb je heul mss een foto van jou paardje met het zadel?

@ Britt en Angela hebben jullie misschien een foto van het zadel en/of misschien een link naar een dealer?Of misschien een dealer van meerdere merken boomloos in de buurt van Groningen?
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 26-04-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:44

Ik kan zo snel geen goede foto vinden van mijn zadel.. Er zijn verschillende shops in NL die de Startrekk in het assortiment hebben, maar ik ben niet bekend in het noorden van het land. :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:48

Ollytje, de trekker luxus. Heb helaas geen foto denk. Durf ook niet te zeggen of je er een dressuurproef mee mag rijden. Maar je kan altijd Bert van Skyriding contacteren, die beantwoord al je vragen. Erg aardige man :-) Je kan bij hem het Trekker zadel ook een weekje proberen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:48

Te wijd verhelp je door een smallere pommel te nemen ?

Als het zadel zo lang is dat de ronding van de lengte het zadel zich niet aan kan passen aan de veel kortere ronding van de rug, dan wordt het lastig inderdaad. Sowieso is een Lexington ook niet echt een zadel voor Fjorden eigenlijk, meer voor warmbloed sportpaarden met een lange rug en veel front, vanwege de verhoogde achterkant. Een London / Cherokee / Barrydale ligt vaak veel beter op alle andere paardjes :)

Er zijn momenteel natuurlijk vrij veel mensen die gek zijn op Trekker, daar kun je BuitenZinnig.nl eens voor mailen, die hebben daar wel testzadels en kennis van :j

Ik heb zelf nog een dressuur-Ghost 2e hands te koop, dat is wellicht ook een optie zo'n zadel, de nieuwere modellen zijn wel veel mooier :)
Zie ook de website van Skyriding.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 12:12

pommel maat L geprobeerd, pommel maat m geprobeerd, ander singel geprobeerd, verschillende pads geprobeerd... zou het een optie zijn om een maat 1 te proberen? mn man is vrij slank... misschien dat hij een London maat 1 eens zou kunnen proberen. Hij wil ook niet anders dan BF hahaha, we zijn nogal BF minded omdat het bij onze andere fjord zo waanzinnig goed geholpen heeft. We hebben zelf ook moeite het te accepteren, maarja soms moet je eens toegeven dat iets niet werkt hoe graag we ook willen......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:29

Maar heb je wel gewoon eens gemeten dan, i.p.v. alleen geprobeerd ? De hele nieuwe website staat vol met info om tot de juiste keuzes van pommelmaten, zadelmaten, soorten dekjes en singels enzo te komen :)

Je kunt natuurlijk altijd eens een London proberen als je dat wilt, testen kan gaan kwaad :)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:53

We laten nu iemand komen met startrekk zadels en trekker zadels, ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier iemand is die met beide zadels ervaring heeft. Welk van deze 2 merken is het meeste geschikt bv voor een wat zwaardere ruiter? Welke van de 2 zouden jullie aanraden?