Ik ben op zoek naar een zadel voor een arabier met een korte rug, hij is ooit opgemeten door een zadelpasser en hij heeft maar ruimte voor een engels zadel met kussens van 43 cm. Moet ik dan ook op zoek naar zo'n kort westernzadel of mag het iets langer zijn?
Ik ben gelukkig zelf een klein en fijn meisje (ongeveer 1m60 en 43 kg - ik groei niet meer) dus ik vroeg me af welke inchmaat ik dan moet nemen. Iemand raadde me aan om te kijken naar een 14" zadel omdat die korter zouden zijn, maar pas ik daar nog in?
Om even een idee te geven, zo zie ik eruit in een 17" engels zadel (dat trouwens niet past, ik weet het)

Ik heb zelf het gevoel dat ik hier nog veel ruimte in over heb en pas wel in een 16" engels zadel, maar heb nog nooit in een 14" westernzadel gezeten dus weet niet hoe klein dit is.
Zijn er westernzadeltjes te vinden voor kleine smalle duo's zoals mijn paard en ik? Of kan ik maar beter gewoon een engels zadeltje bestellen met extra korte kussens? De boommaat is geen probleem, hij past van de meeste merken wel een semi of een full quarter. Ik vind hier en daar kinder westernzadels maar dat is dan eerder 12" ofzo, maar 14" heb ik nog niet veel gezien.