F.R.A. Winnie of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje51

F.R.A. Winnie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 07:55

Ik heb nu voor mijn Shetlander een Pinoccio zadel, maar die ligt niet goed. Er wordt sinds een paar weken serieus met haar gereden en na de eerste keer hebben we dit zadeltje aan de kant geschoven en zijn verder gegaan met een dekje en een longeersingel, maar we missen de beugels best wel. Ik ben aan het rondkijken voor een ander alternatief en kwam uit op de F.R.A. Winnie. Dit leek mij wel wat. Ik wil geen zadel met kussens meer, dit blijft op haar toch niet liggen, ze gaat ook ieder seizoen veranderen van vorm door haar mega dikke vacht in de winter met minder spek en haar dunne vachtje in de zomer met meer spek. Daar kan geen staartriem tegenop. Daarom leek een rijshabrak mij wel wat, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Heeft iemand ervaring met een rijshabrak zoals de Winnie of andere alternatieven? Alvast dank!
En wellicht iemand (in de buurt van Heteren) die in het bezit is van de F.R.A. Winnie die ik zou mogen passen? (ik kan even met de pony langskomen)

kiki1976

Re: F.R.A. Winnie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:57

Ben eigenlijk bang dat deze te lang is voor een shet.
Is anders een boomlooszadel een optie?

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 09:17

Alles is een optie als het maar goed blijft liggen ;)
En beugels heeft...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:55

Je kan voor een barefoot een gratis testzadel aanvragen en proberen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:01

Zelf heb ik idd de barefoot kids. Op mijn shet ligt het zadel prima. Bij zo'n shabrak met beugels zou ik bang zijn dat er teveel druk op het punt onder de beugels komt te staan.

MiriamArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:39

De beugels aan de BBpads zijn niet om in te staan of om mee licht te rijden, dan krijg je inderdaad drukpunten! Je kunt ze wel gebruiken om je benen wat makkelijker op z'n plek te houden (sommige mensen vinden dit prettig) maar persoonlijk ben ik er geen voorstander van.
De Barefoot-kids of de lederen uitvoering van de Cheyenne in maat 0 zou inderdaad een goede optie zijn zoals capopjekop al aangaf.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:43

@capopjekop/ MiriamArt, dat zelfde idee heb ik ook idd van de beugels, daarom ging mijn voorkeur naar de FRA Winnie. Die heeft een goed verstevigd deel waar de druk van de beugels evt opgevangen worden. Het ruiterje op mijn pony heeft echt nog de zekerheid van de beugels nodig, aangezien de pony nu eigenlijk pas voor het eerst doorgereden wordt, heeft ze ook weinig steun aan de pony, die zoekt juist steun bij haar. Dat is niet de beste situatie. Vind maar eens een ruitertje van rond de 8-10 jaar die echt al in die mate kan rijden dat die de pony door kan rijden. Mij is het niet gelukt.
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 25-04-12 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:45

Idd barefoot is echt heel fijn.
Moeilijk he een goed zadel op een shet, weet er alles van ;) .

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:47

@Bazinga Pfff, ja idd ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:47

Ik weet alles van slecht passende zadels en shetten af. Daarom ben ik nu zo blij met het barefootje, het past net op mijn shet en het blijft ook mooi liggen zonder staartriem. Ruitertje vindt het fijn zitten en kan zelfs een bokserie uitzitten dus ze heeft wel voldoende steun.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:50

@capopjekop haha, dan ligt het zeker goed :) Ik hou em in mijn achterhoofd!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:37

De Winnie van F.R.A. is vrij groot voor een shetlander, de Free is er in 3 maten en dus ook voor de shetlander, wat fijn daaraan is, is het handvat en dat de BBP zich aan de vorm van de rug van het paard (of in dit geval de pony) aanpast.
De beugels van een BBP zijn echt voor onverwachtse bewegingen zoals schrikken, ik denk dat een jong iemand onbewust toch gaat leunen op de beugels wat niet goed is voor de rug van de pony.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:12

Als je gaat leunen bij een barebackpad met beugels kan het geheel omlaag zakken bij een onverwachte beweging. Ik zou voor een barefoot gaan in jouw geval. Of anders een barebackpad zonder beugels.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:26

Dank iedereen, ben dr uit!