Hackamore of sidepull met martingaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Hackamore of sidepull met martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 06:59

Even geleden heb ik een topic geopend dat het buitenrijden met sidepull met mijn paard niet zo goed meer ging (topic). Daar werd gezegd dat het hoofdstel eigenlijk geen 'goede' druk meer geeft als ze haar hoofd omhoog doet, en het hoofdstel dan alleen nog maar omhoog schuift. Dat heb ik afgelopen weekend ook inderdaad gezien :j Nou kwam daar als tip naar voren om een hackamore te proberen. Gisteren kreeg ik een andere tip om de sidepull te proberen met een martingaal. Zijn er mensen die ervaringen hiermee hebben? Wat raden jullie aan?

Duhelo

Re: Hackamore of sidepull met martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:50

ik zou toch voor de hack opteren.
een martingaal is allemaal leuk, maar is weer extra leer en werk, en als het erop aankomt heb je nog altijd niet veel te zeggen.
Als je met een zachte hand rijdt dan is een (S-) hack ideaal, je hebt zelden druk, maar ALS het nodig is, kun je wel eens goed inkomen ...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:55

Een side-pull met martingaal ???? Dat klinkt heel onlogisch voor mij... met de side-pull leer ik de paarden de beginselen van het sturen...zijwaarts richting aangeven, dan is voor mij een martingaal een totaal onlogische hulpteugel.

Die zou ik alleen met een bit en een paard wat het hoofd omhoog brengt gebruiken mits het niet rijtechnisch goed opgelost kan worden.( of je beschermt het paard tegen onrustige ruiterhandjes in de lessen...)

Zelf denk ik dat je wanneer je op neusdruk wilt rijden geen martingaal of andere hulpteugels moet gebruiken.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:16

Aangezien je stuurt met ''de teugels tegen de nek aan doen'' (ik weet niet meer hoe dat heet nekraining ofzo???)
Is een martingaal niet zo handig

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:30

Daar zit inderdaad wel wat in. Had er zo nog helemaal niet over gedacht, bedankt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:18

ik denk dat een martingaal eigenlijk niet zo in de weg zit hoor, die twee armpjes die naar je teugels gaan kunnen ook bewegen.
ik vind een martingaal aan een sidepull al even (on-)logisch als aan een bit, maargoed.
ik blijf toch bij men hackje :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:44

Horsefriend: dat heet neckreining....en dat doe je ook wanneer je met een trensje rijd(snaffle) of scharen (shank).
Je kunt met twee handen rijden en wijken voor druk leren mét en zonder martingaal, dat maakt niks uit. Daarna over op 1 hand en shank (zonder martingaal uiteraard!!!)

De sidepul gebruik ik puur bij jonge dieren om ze "teugelwijs" te maken en sturen aan te leren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:45

Ik zou het beiden gewoon eens proberen als ik jou was.
Waarom zou een martingaal met bit normaal zijn, en bitloos inneens raar?

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:42

Wat vinden jullie van de glucksrad? Zie www.bitloospaardrijden.info als ik het
goed begrijp kan je met en zonder hefboom werking rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:42

die vind ik wel interessant, maar veel te duur voor hetgeen dat het is, schijnt dat die bij zijdelingse teugelhulpen ook vlug omklapt ...
ik zou dan eerder voor een marylot bloem gaan, veel prijsgunstiger :D