Vochtbulten door zadel. Ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Vochtbulten door zadel. Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:18

Voordat heel bokt begint te gillen; BEL DE ZADELMAKER!! Dat is al gebeurd en deze komt op woensdag om 16:00.

Van het winter is mijn zadel zadelpas gemaakt voor mijn nieuwe paard. De boom is gewisseld en tot zover pastte het zadel perfect!

Nu de winter voorbij is probeer ik paard wat vaker te rijden. Helaas zag ik vorige week dat er na het rijden op 5 cm na het laagste punt, op de ruggewervel, 2 vochtbulten zaten. Ik heb haar een week niet gereden (wel gelongeerd nadat de bulten weg waren getrokken).

Vandaar heb ik er een bontje onder gelegd en een nieuw schoon sjabrak gepakt, maar helaas. Ook nu had mevrouw na een uurtje 2 bulten op zowaar dezelfde plaats.

De bulten deden haar niet zeer, waren niet warm en zijn heel.

Hoe kan dit? Komt het toch door de wrijving? Is het een reactie van materialen? Allergie? Of gewoon echt duidelijk het zadel?

Vind het zo sneu voor paard. Ze doet haar best zo erg! Maar toch weer een tegenslag.. -O-

petitparis

Re: Vochtbulten door zadel. Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:22

hoe is de afdruk op je zadeldekje? Die aftekening geeft vaak ook al redelijk wat info over de pasvorm van je zadel.

ik denk aan volgende oorzaken:
* zadel zakt scheef waardoor het kussen op de ruggengraad kan drukken
* te smal kussenkanaal waardoor de ruggengraad niet vrij ligt
* de boom is niet geschikt voor de vorm van de ruglijn van het paard. de pasvorm wordt doormeer bepaald dan alleen de boommaat waarmee we eigenlijk de breedte vooraan aan de schoft bedoelen. Ook de "golving" die parallel loopt met de rug kan enorm verschillen tussen verschillende zadels, net zoals de stand van de kussens.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:27

Het paard zweet aan beide kanten evenveel en heeft aan beide kanten onder het dekje dezelfde afdruk. Gekeken vanaf de schoft naar achter, maar ook tot onderaan en de singelplekken zijn gelijk.

Zadel zakt niet scheef. De bulten zijn ook evenwijdig en evengroot.

Kussenkanaal kan idd. Maar die is zeker niet te smal. Mijn vorige paardje heeft hetzelfde zadel opgehad en dat paard moest een breed kussenkanaal hebben.

Ik hoop nu echt dat het de boom is. := Daar kan men wat aan doen...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:41

Als het echt op de ruggengraad zit kunnen het ook scheef geschoten wervels zijn. Mijn paard heeft dat ook altijd: er komt dan vocht bij en het wordt een dikke bult als je het gaat belasten door te rijden. Het trekt weer een beetje weg als je onbelast werkt. Daar kan dus geen zadelmaker iets aan doen, daar moet je een fysiotherapeut voor bellen. Wacht niet te lang, liefst zo snel mogelijk, anders gaat het echt vastzitten en ben je weken bezig. En ga er zo lang niet opzitten, daar maak je het alleen maar erger van.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:57

Maar dat doet een paard toch pijn?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:38

Ja maar daar hoeven ze niet heel erg kreupel van te lopen, veel paarden lopen erg lang door ermee, net zoals veel mensen erg lang door kunnen lopen met scheve wervels zonder echt te weten waar die vage klachten nu vandaan komen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:04

Mijn paard had dit ook onder zijn vorig zadel. Ik meteen niet meer gereden en zadelmaker, osteopaat, dierenarts, RX van zijn schoft en rug genomen.. niets op te zien. Wel een klein beetje vocht te zien tussen de spierlagen, maar dit kon geen kwaad. De bulten verdwenen ook na een uurtje, hij had er geen pijn aan. Voor alle zekerheid een volledig zadel op maat laten maken voor hem, en nu heeft hij ze nog maar wel een heel pak minder. Mij hebben ze gerust gesteld dat er niets aan de hand is, dat het niet abnormaal is en nog voorkomt bij paarden. Eigenaars vrezen meteen het ergste (zoals ik) maar dat hoeft niet. Soms als paarden getraind worden scheuren spiertjes inwendig, dit kan zorgen voor een beetje vocht. Dat meeste vocht wordt wel terug geabsorbeerd door het lichaam, maar een klein deeltje blijft gewoon zitten. Het is dat vocht dat tijdens het rijden opnieuw een weg zoekt en de gemakkelijkste plaats is dan precies tussen de wervels, omdat daar (normaal gezien) een vrije plaats moet zijn van het zadel. Geen zorgen maken, wel goed dat je eens laat kijken!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 08:23

De zadelmaakster is gister langs geweest. Ze heeft de rug nagevoeld en daar kwamen geen gevoeligheden uit. Daarna heeft ze de boombreedte omnieuw opgenomen en daar zaten ook geen veranderingen in.

Na het controleren van het zadel constateerde zij dat de kussens gewoon ingezakt waren. Deze heeft ze opgevuld en toen ben ik gaan rijden.

Na het rijden was er nog 1 klein bultje zichtbaar geworden, niets ernstig, klein. Heel klein.. Ik mag gewoon blijven rijden en over 2 weken komt ze terug.

Het was duidelijk het zadel (GELUKKIG!!)