Nut van lange slag aan longeerzweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jippie_G

Nut van lange slag aan longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:43

Hoi,
Ik heb zojuist een longeerzweep gekocht en zie nu ik de slag/ het touwtje uitrol dat die enorm lang is; langer dan ik gewend ben. Dat zal vast ergens heel nuttig voor zijn, maar ik vraag me even af wat dat dan is. Ik zie mezelf nu namelijk al helemaal in de knoop staan met dat ding en ben geneigd hem korter te knippen, maar dat is misschien wel erg zonde..? :o?

Ekeif96

Re: Nut van lange slag aan longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:45

Bij ons is het touwtje geloof ik even lang/iets langer dan het harde deel van de zweep.
Dus ik weet niet hoeveel langer het touwtje van jouw longeerzweep is? (om even een idee te kunnen krijgen)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:46

Het voordeel is dat je je paard ook met een lange longeerlijn nog een aanwijzing op het lijf kan geven. Het nadeel is inderdaad dat je snel in de knoop komt. Ik longeer persoonlijk liever met een menzweep (en dus een hele korte slag). Is lichter in de hand, en mijn paard reageert daar even goed op.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:47

Zodat je een grote diameter kan aannemen. De cirkel mag nooit groter zijn dan de lengte van je zweep.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:48

Pentax schreef:
Zodat je een grote diameter kan aannemen. De cirkel mag nooit groter zijn dan de lengte van je zweep.

Waarom dat dan? Je hoeft je paard toch niet aan te kunnen raken om een drijvende hulp te geven met de zweep?

Ik longeer met een rijzweepje :=

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:53

Kijk als je een braaf paard hebt ok, maar over het alemeen is het beter dat je dat niet doet, je heb niks te zeggen als je vraagt om een galopje en paardjelief steekt zijn middelvinger op. Ja ok soms wilt erachteraan rennen nog wel eens helpen, maar zo hoort het niet :=
Of talloze andere voorbeelden dat een paard je in de maling kan nemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:55

Ik gebruik die slag als ze de volte te klein maken. Dan tik ik ze zachtjes met de slag tegen de schouder om ze naar buiten te sturen.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:57

Ok, zodat je er nog 'bij' kunt als je meer afstand neemt. Dat is dan eigenlijk wel erg handig aangezien hij nog jong is en grotere voltes dan wel beter zijn. Plus dat het idd wel goed is dat hij weet dat ik hem kan raken, ja. Niet dat je gaat lopen meppen, maar ik denk dat deze jongen het snel door heeft als het niet zo is en gaan lopen jagen is dan veel erger.Ik ga het maar eens proberen dan.

@Ekeif96: de slag is ong 2x zo lang als de zweep.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:58

Mijn paard reageert veel beter op een tik met een menzweep in de lucht (dus *pets* in de lucht), dan een tik met de longeerzweep tegen zijn kont. Met een afstand van 10 meter vanaf mij, dan komt die longeerzweepslag toch niet echt "aan" is mijn ervaring. Een hulp in de lucht heeft mijn paard veel meer respect voor, en als de tik in de lucht niet helpt, dan wel een flinke tik met de zweep op de grond. Bij hem gaat het om de intentie, niet om wat hij daarvan voelt.

Maar goed, misschien heb ik inderdaad gewoon een heel braaf paard :+

edit: is het de longeerzweep van lammert?

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:59

Ik heb zelf ook met de slag ong evenlang als de zweep. Ik vind het zelf erg fijn, als je dan een pony/paard hebt die er even geen zin in heeft zwaai ik ermee, dan hoor je zo'n geluid en loopt die weet wat door. Ook kan je ermee "klappen"! Maar je moet het zelf weten, als je kort fijner vind kun je m dr ook net zo goed afknippen :P

Edit: of een stukje eraf knippen aangezien die bij jou wel erg lang is..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:00

Pentax schreef:
Kijk als je een braaf paard hebt ok, maar over het alemeen is het beter dat je dat niet doet, je heb niks te zeggen als je vraagt om een galopje en paardjelief steekt zijn middelvinger op. Ja ok soms wilt erachteraan rennen nog wel eens helpen, maar zo hoort het niet :=
Of talloze andere voorbeelden dat een paard je in de maling kan nemen.

Paarden nemen je niet in de maling. Ze maken hooguit gebruik van de ruimte die ze krijgen wanneer jijzelf niet kundig longeert.

Ehm en het werkt juist heel goed om even een huppeltje te maken wanneer je galop wil. Is stukken duidelijker voor je paard dan een zweep- of stemhulp. Ook naar buiten sturen kan met je lichaam of met een rijzweepje. Het gaat erom dat je je arm verlengt om de aanwijzing duidelijker te maken, je eigen onkunde maskeren door je paard te slaan is oneerlijk. Naar mijn idee ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:03

Het is mij zo geleerd dat je aan de grond ten alle tijden een goede zweep nodig hebt, ook wanneer je paard braaf is. Omdat je een dominante positie aanhoudt, en een paard kan 100 keer braaf zijn en de 101e keer zo iets hebben van... nu is het mijn moment.
Ik doe het ook niet altijd netjes volgens het boekje, laat mijn lesmevrouw het maar niet horen.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:06

Ja, het is de zweep van Lammert

@ Hestejente: ben ik helemaal met je eens hoor! Een huppeltje vind ik dan wel wat anders dan er achteraan moeten jagen. Dat is met de juiste hulpen idd niet nodig, maar dan kan een zweep met een langere slag misschien wel ondersteunend zijn om de juiste hulp te geven. Maar ik ga dus even uitproberen of zo lang als dit inderdaad prettig werkt. Ik knip hem er dus nog even niet af ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:10

Gewoon gaan gebruiken, zal je zien dat het best meevalt en heel prettig is. Kan je lekker grote cirkels maken en toch bij je paard.
Mijn mafje heeft het soms even nodig de zweep (zachtjes) te voelen en ik ga uit van het principe dat bij het longeren mijn paard harder loopt dan ik.
En ja, ik zie mezelf wel als een redelijk kundige longeerder maar het ene paard heeft meer (druk) nodig dan het andere.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:12

Pentax schreef:
Het is mij zo geleerd dat je aan de grond ten alle tijden een goede zweep nodig hebt, ook wanneer je paard braaf is. Omdat je een dominante positie aanhoudt, en een paard kan 100 keer braaf zijn en de 101e keer zo iets hebben van... nu is het mijn moment.
Ik doe het ook niet altijd netjes volgens het boekje, laat mijn lesmevrouw het maar niet horen.

Dat het jou zo geleerd is betekent niet dat het de enige juiste manier is, of überhaupt een juiste manier. Mij is geleerd dat je naar links gaat als je aan de linkerteugel trekt :7

Wat bedoel je met dominant? Dominantie is juist niet goed, dan wil een paard niet meer voor je werken. Als je wil dat een paard wat voor je doet moet je 'm leiden, aanwijzingen geven en duidelijk een eerlijk zijn. Zodat hij veilig is bij jou/wat jij wil dat hij doet. Als je hem geen duidelijkheid en veiligheid kunt bieden zal hij inderdaad z'n eigen plan trekken.

Iemand die dominant is denkt alleen aan zichzelf.
Een leider denkt in het belang van zijn groep.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:18

Je hebt volgen en leiden, leiden is dominant, volgen is onderdanig. Ik heb de ervaring ook dat paarden 100 keer braaf kunnen zijn en de 101e keer zich omdraaien en op je af lopen. (wat direct in de kiem te smoren valt met zweep).
Paarden zijn geen lieve beestjes die het uit vriendschap voor je doen. Je heb altijd een motivatie nodig, voer, ontspanning of pijn voorkomen. De eerste twee werken niet zo best op het moment dat een paard tegen je op staat te steigeren.
Hoe vaak gaat dat wel niet fout met onkundige mensen die het wel even doen...
Voor mij is de zweep puur zelfbescherming en aanwijzing hier en daar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:45

Pentax schreef:

Gaat jouw lesgeefster een probleem met mij hebben, ik longeer de ervaren paarden regelmatig zelfs zonder zweep, alleen op stem (en die kan ik van een volle galop in een galop op de plaats zetten en weer terug vooruit, en zelfs changementen en eenvoudige wissels laten maken aan de lijn) en met zadelmak maken gebruik ik mijn eeuwenoude longeerzweep waar niet eens meer een koord aanhangt (advies: je moet die dingen niet buiten laten liggen en dan in de vrieskou uit de grond willen trekken) en zelfs die jonkies zijn er snel weg mee. Een zwiepgeluid in de lucht, zweep even bovenhands rondslingeren in de lucht of een felle klap op de grond laat de paarden ook wel vooruit springen als ze laks zijn, naar buiten jagen kan met het golven van de lijn (desnoods de lijn een keer tegen hun neus laten golven bij die hards) en als ze _echt_ dichtbij naar binnen komen dan zitten ze veel te ver in mijn ruimte en krijgen ze alsnog een opsodemieter maar dan met het harde deel. Doen ze ook maar een keer, daarna eerbiedigen ze mijn cirkel wel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:54

Bij de zweep van lammert is heel gemakkelijk het leren touwtje (wat de slag dus langer maakt als gewoon de lengte van de zweep) eraf te halen. Je kunt dus beide proberen zonder je zweep te "slopen" :j