[WN] Zadel jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:25

ivm budgettering deze vraag.

Met mijn vorige paard veel zadelgezeik gehad, dus dat wil ik nu voorkomen.
Mijn haflo wordt in juni 2, en daar komt voorlopig dus nog geen zadel op. Wel zit ik te orienteren wat handig is.
Als ze eraan toe is een goed zadel laten aanmeten lijkt me niet zo handig, want daar groeit ze toch weer uit (of niet?)
Nu weet ik dat er diverse pads zijn met diverse inlages waarmee je dit zou kunnen compenseren.

Of toch maar beginnen met een barefootje?

Bedoeling is dat het beleren uitgesteed wordt, moet ze dan al wel een eigen zadel? Of hebben de meeste stallen zadels op "voorraad"?

Kortom, wat is handig?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:27

Toevallig heb ik kort geleden daar het volgende over getikt :)

Rumpleteaser schreef:
Wat grappig, ik had destijds dezelfde vraag als de TS :)

Een boomlooszadel vond ik zelf niet geschikt voor het inrijden van mijn jonge paard. Daarom heb ik ervoor gekozen om voor een boomzadel (western) te gaan.
Met Eveline van Eurohorse heb ik een afspraak gemaakt om wat zadels te passen.
En uiteindelijk ben ik toen bij een Billy Cook pro reiner aangekomen, die zat perfect voor zowel mijn paard als mij.
En het grappige is; we rijden daar nu na een jaar nog steeds mee :D
Eveline heeft er in dat jaar ongeveer 3x naar gekeken, om te checken dat alles nog goed lag. En dat lag het.
Mijn paard is wel wat veranderd in zijn bouw, een poosje wat slanker geweest en nu weer wat breder.
Maar dat heb ik destijds op advies van Eveline een periode kunnen opvangen met een iets dikkere pad.
Het was volgens haar in onze situatie helemaal niet nodig om een ander zadel te nemen.

Weet je, als je een kwalitatief goed westernzadel koopt, kun je deze nog best goed verkopen.
En wie weet is het zoals bij mij helemaal niet nodig om al snel weer een ander zadel te moeten :)

Zelf zou ik wel een 'eigen' zadel meegeven bij het beleren. Dan weet je tenminste 100% zeker dat er iets goeds op z'n rug ligt :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:29

Moeilijk Stef, ik denk dat het t slimste is om een goede 2e hands te kopen, die op dat moment past, en dan zien of je die bijv. weer verkocht krijgt als het niet meer past om vervolgens weer een andere 2e hands te kopen.
Of je koopt een boomloos zadel for the time being.... 't blijft gewoon ontzettend lastig.

Als paarden bij mij komen voor het inrijden hoeven ze geen zadel mee te geven, ik heb er zelf een heel aantal, maar ik kijk wel naar pasvorm (unlike others ;) )

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:29

Voor een jong paard zou je op MP voor een gebruikte Wintec veelz. kunnen kijken, met verwisselbare boom. Ik geef het liefst een passend zadel mee, je weet nooit wat er op zo'n beleerstal op gegooid wordt. Niet verkeerd bedoeld hoor, maar je kunt niet verwachten dat ze voor ieder model en type paard eenzadel hebben liggen.
Boomloos houd ik zowiezo niet van, maar dat is prsoonlijk.

crazycactus

Re: Zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:30

Ehh linky je zit hier in het westerngedeelte he ;)

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:52

Als je je paard alleen even in korte tijd zadelmak laat maken bij een trainer, dan vind ik een zadel van een trainer zelf niet zo'n probleem.
Maar als je een paard voor meerdere maanden weg brengt en er gaat intensief mee getraind worden, dan vind ik een goed passend (eigen) zadel wel een must.

Mijn paard is nu bijna 6 (en heeft inmiddels een op maat gemaakt zadel).
Ik heb mijn "zadel-issues" zo opgelost;
De afgelopen 2 jaar heb ik afwisselend met verschillende oude, 2e-handsjes gereden. Geen mooie zadels, maar wel goed passend en degelijk.
Ik heb uiteindelijk 2 "tijdelijke" zadels nodig gehad om de groei van mijn paard bij te houden. En in de tussenperiodes (als ik even geen betaalbaar, degelijk en passend westernzadel kon vinden) heb ik een wintec-vzh zadeltje gebruikt. Dat zit niet fijn :+ maar is voor een paar weekjes niet zo'n drama.

Ik vind het zelf een erg fijn idee, dat er tijdens training een passend zadel op mijn paard ligt. Als je trainer zo'n zadel heeft dan is dat ideaal. Maar als je hier niet zeker van bent, dan zou ik toch zelf van tevoren een passend zadel zoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:02

Rt, waarom vind je een boomloos niet geschikt om te beleren?

Hoe lang ze weg gaat zal van het paard afhangen. Ik maak haar zelf zadelmak (tenzij de stal waar ze heen gaat dat niet wil). Onder zadelmak versta ik braaf met zadel en hoofdstel aan de lijn kunnen lopen.

Ik wil een rem, een vooruit en een stuur, maar vooral een braaf paard terug.

Weet ook nog helemaal niet waar ze heen gaat trouwens

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 04:34

Normaal gesproken heeft een trainer meer dan 1 zadel voor de diverse type paardenruggen..zou niet goed zijn als je een paard naar huis stuurt met drukplekken of wat dan ook. En als iedere eigenaar die een paard in training heeft een zadel brengt, moet je als trainer zijnde wel een grote zadelkamer hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:32

@_Linda : het zal het eerste paard niet zijn wat met die problemen terugkomt bij de eigenaar.
Zeker niet elke trainer heeft meerdere zadels en ik ken er ook die jouw meegeleverde zadel mooi in de kast laten liggen 8-)

@stef: als je voldoende investeert in grondwerk vooraf en je paard voldoende sterk is in zijn rug- en buikspieren dan hoeft een goed passend boomloos zadel geen enkele belemmering te zijn.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:06

Bij veel trainers zou je met een boomlooszadel niet moeten komen aandraven. :o De meeste trainers hebben wel een aantal modelletjes liggen. Een breder, een smaller, een lichter, enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 13:18

Sevke: Want? beargumentatie zou leuk zijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:18

"Wat de boer niet kent...."

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:23

Persoonlijk zou ik eerder voor een wintecje gaan. Veel mensen zitten minder "lekker/sabiel" in een boomloos zadel. Veder vind ik met een boomlooszadel en rare bokken dat hij wel een veel druk om de schoft geeft.

Zelf zou ik zoeken naar een zadel met een verwisselbare boom waarin je paard kan "groeien" de eerste 2 jaar :)!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:24

zou het?
Ben met James (mijn vorige paard) uiteindelijk op een torsion uitgekomen, en dat lag als een huis, en zat ook als een huis :j

Smurffie: Western sub ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:29

Mijn excuus, ik ben vanaf de beginpagina hierheen gelinkt!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:30

he wat grappig, ik zit dus met precies de zelfde vraag XD
ik heb 2, 2 jarige paarden, en zit er dus over na te denken om een WoW Flair zadel aan te schaffen op het moment dat ik ga beleren :) eerst een aantal keer met een oud zadeltje en wanneer ik er dan op wil ga ik denk ik voor een WoW Flair zadel, het lijkt mij het ideale zadel omdat het lucht gevuld is en makkelijk te verstellen is, door middel van lucht erbij of lucht eraf, en je daardoor niet iedere keer verschillende zadels moet kopen omdat ze na een aantal maanden niet passen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:35

Gossa, maar hoe makkelijk is dat aan te passen? Heb zelf een (dressuur) zadel gehad met cair (vergelijkbaar) maar ook dat kreeg ik niet passend op mijn zeer rond geribde haf :n

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:43

cair is iets anders dan flair,

flair zadels zijn makkelijk aante passen door een zadelmaker (die natuurlijk ook geleerd heeft voor het flair systeem) en dan brengen ze een pompje aan bij de kussens, want in je flair zadel zitten 4 buisjes verborgen waarmee ze het zadel als het waren op kunnen pompen, kijk ik zit ook met 2 friezen maar op ieder paard is wel een flair zadel te vinden, en vooral door het systeem van hun, want het voordeel is, als het wel goed ligt op je paard en je erzelf op gaat zitten en je naar achteren gekanteld word dan kunnen ze het zelfs aan passen als je er op zit, binnen een aantal minuten licht je zadel weer perfect zonder heel het zadel uit elkaar te halen :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:46

maar bij het CAIR-systeem geen aanpassing nodig/mogelijk en bij het Flair-systeem kunnen de luchtkussens worden opgeblazen of afgelaten tot als alles goed zit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:10

dan zat er flair in :j (je kon het iig aanpassen)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:30

oke, en in wat voor zadel dan? was dat een speciaalflair zadel of was het systeem erin gebouwd ?

want ik heb toch echt veel dikke paarden gezien met een flair systeem:P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:32

Geen idee, weet alleen nog dat het een bates was

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:45

Bij mij zijn boomloze zadels welkom hoor ;) Ik heb alleen vorig jaar een eigenaar verzocht een ander zadel te zoeken omdat de Barefoot echt niet bleef liggen (ben er door het zadel een keer van af gedonderd...) Maar verder heb ik er geen problemen mee.

@sevke, aangezien ze geen wedstrijdklaar paard verwacht neem ik aan dat TS naar andere soorten trainers kijkt dan jij

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:55

Toevallig dat vandaag bij ons de zadelpasser is geweest (weliswaar voor dressuurzadels) maar ik zag dat jullie het over cair/flair systemen hadden. De zadelpasser was er voor 2 paarden van ons (2 friezen) en op beide heeft een zadel gelegen met een flairsysteem (Ainsley Vanguard Optima). Op de ene fries, barok type dus ronde korte rug lag het zadel lang niet zo goed als op de andere, rijpaard gefokt type.
Dit kwam omdat kussens gevuld met lucht altijd bol zijn, terwijl je kussen gevuld met wol veel voller kunt vullen zonder dat ze bol gaan staan. Bolle kussens op 'bol paard' past gewoon niet zo goed.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:04

crazycactus schreef:
Bij mij zijn boomloze zadels welkom hoor ;) Ik heb alleen vorig jaar een eigenaar verzocht een ander zadel te zoeken omdat de Barefoot echt niet bleef liggen (ben er door het zadel een keer van af gedonderd...) Maar verder heb ik er geen problemen mee.

@sevke, aangezien ze geen wedstrijdklaar paard verwacht neem ik aan dat TS naar andere soorten trainers kijkt dan jij

Misschien wel. De trainers die ik ken zouden er nog niet dood mee willen gevonden worden. Dat zijn recreatiezadels, geen sportzadels.