Pony speelt met bit, zet tong erachter/ over, oplossingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Pony speelt met bit, zet tong erachter/ over, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 13:28

Onze pony speelt nogal met haar bit, vooral bij het net indoen ervan en het instappen. Is ze eenmaal aan het werk dan wordt t minder tot helemaal weg. Waarom ik het vervelend vind is om de manier hoe ze ermee speelt. Ze knabbelt, prima. Maar ze zet ook regelmatig haar tong achter/ tegen het bit en gooit ook haar tong over het bit heen. En daar schuimt ze dan ook flink bij omdat ze soms haar tong niet terug krijgt... Ze heeft een dubbelgebroken bitje, goede maat, ligt prima, bakstukken zijn ook op maat. Daar is allemaal naar gekeken. Ook geen gebitsproblemen. Het is echt puur het spelen ermee als ze nog niet goed aan het werk is. Oja, Ze heeft nu een enkele neusriem dus geen sperriem.

Wat zijn mogelijke oplossingen hiervoor? Neusriem strakker, sperriempje, toch ander bit?

En indien sperriem: zijn er sperriempjes die je aan een neusriem kunt doen waar GEEN lusje aan zit een sperriem ( hoofdstel van barefoot)

trustHim

Re: Pony speelt met bit, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:32

Mijn merrie deed dit ook met een dubbelgebroken bitje, ik heb nu een ongebroken trens en het is een stuk minder geworden.

Volgens mij zijn er soort hulpstukjes die je kan gebruiken om een sperriem aan een hogeneusriem te maken maar geen idee waar je die kan kopen of hoe dat heet

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:32

Kun je het misschien rijtechnisch oplossen? Ervoor zorgen dat je tijdens het instappen veel figuren rijdt op je zit en dergelijke? Misschien dat het dan minder wordt. Instappen is niet persé een paar rondjes over de hoefslag stappen aan een lange teugel. Op zich is spelen met het bit niet erg, als jij geen teugelcontact hebt en zij houdt ermee op als je echt aan het werk gaat ,tja... dan kun je je afvragen of het nou zo erg is, al kan ik me voorstellen dat je het irritant vindt. Hoelang is ze al onder het zadel? Jonge pony's doen dit veel. Ik zou er in ieder geval geen sperriem aandoen, dat is nergens voor nodig. Je kunt inderdaad een ander bitje proberen, niet geschoten is altijd mis! :)

PanamaD

Re: Pony speelt met bit, zet tong erachter/ over, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:36

Ik zou geen neusriem of sperriem extra strak doen of zelfs een sperriem eraan doen. Je snoert hierbij de mond. Je kan een ander bit proberen, misschien vind hij deze niet fijn of misschien vind hij het stappen gewoon heel saai aangezien hij het tijdens rijden rijden niet heeft. Eigenlijk het zelfde als bij @Appelmoes_11 de antwoorden :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:41

Je hebt bitten die een boogje hebben waardoor ze de tong er niet over heen kunnen doen. Maar de sperriem strakker wilt ook wel eens helpen, maar vind ik persoonlijk geen perpanente oplossing.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:45

Dubbelgebroken bitjes zijn erg beweeglijk in een paardenmond, kan zijn dat ze dat niet fijn vind of dat het haar teveel uitnodigd. Ben zelf geen fan van enkelgebroken bitten, vind ik te scherp, maar misschien eens een ongebroken proberen? Met een Myler bv kunnen ze nog wel wat spelen maar het bit ligt wel stabieler in de mond.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:47

Er bestaan toch ook van die tonglepels?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 13:51

Appelmoes: het is de pony van dochter. Pony is 9 en dochter 7. We zijn nog bezig met leren rijden voor dochter, dus meteen figuren rijden etc is nu geen optie. :D pony had een enkelgebroken bitje maar daar doet ze het net zo goed mee. Een ongebroken bitje lijkt mij voor een beginnend ruiter erg streng voor de pony?

Pony is dus 9 en al 4 jaar onder zadel. En al heel wat gewend en verder superbraaf.

Zoals gezegd enkel of dubbel maakt dus niet uit. Ik longeer haar met de oude enkelgebroken bit en dan doet ze het ook totdat ze dus echt aan het werk gezet wordt.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 22-04-12 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:53

Jongens, jongens... tonglepels, dichtsnoeren en dergelijke zijn symptoonbestrijding. Daar help je de pony echt niet mee, het is niet heel vriendelijk. :n Een ander bit proberen kan nooit kwaad, en anders meer vragen tijdens het instappen. Als dat allemaal niet werkt dan zou ik haar gewoon laten spelen. Gedraagt ze zich verder wel goed?

Ik wil geen fanaat zijn, maar misschien is bitloos een optie? Als de pony geen bit in heeft, kan ze er ook niet mee spelen :=

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:56

Pony op de manege waar ik reed had ook een tonglepel, ikzelf ben er niet zo'n voorstander van maar weet natuurlijkn niet hoe TS hiertegenover staat.

Bitloos is wel leuk, maar de pony is nog vrij jong en het ruitertje moet nog leren. Zou bitloos dan al gelijk ahndig zijn?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 14:00

Had net mijn post aangepast haha. Ja pony is verder superbraaf, tegen sommige verwachtingen in. Het is een welsh x Arabier en echt super. Gevoelig op de hulpen en dat willen we zo houden. Ik heb op zich geen probleem met het spelen, maar vind het wat eng dat ze haar tong zo opfrot achter het bit en soms eroverheen gooit. En het heftige schuimen is ook niet zo prettig gezicht. Vandaar dus de vraag naar oplossingen. Moet zeker ponyvriendelijk blijven. Bitloos kan een idee zijn. Welke soort zouden we dan beste kunnen proberen? is er iets wat ipv bit aan bestaand hoofdstel gemaakt kan worden (sidepull ofzo?

Weet werking etc van tonglepels niet en pony heeft al een klein snuitje...

Dochter rijdt al boomloos en leert rijden op zit, niet met ruk en plukwerk, dus wellicht dat het een optie is hoor Bitloos...
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 22-04-12 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:01

Ongebroken is juist een heel vriendelijk bit, knijpt niet, prikt niet in gehemelte of tong, en ligt stil in de mond. Druk komt met name op de tong

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:04

Zilfstar schreef:
Een ongebroken bitje lijkt mij voor een beginnend ruiter erg streng voor de pony?

Een ongebroken trensje is juist helemaal een scherp bitje. Maar of het het juiste bitje is weet je pas nadat je het uitgeprobeerd heb (ieder paard blijft zijn eigen voorkeur hebben).
Ik heb een merrie staan die heel gevoelig is rond haar hoofd (dus ook bitje) en die gaat snel met haar hoofd slaan met een enkel of dubbel gebroken trens, dat was veel te rommelig in haar mond. Met een ongebroken trens doet ze dit heel veel minder. Ook andere pony's heb ik fijn op ongebroken trensjes lopen, ligt mooi stil in de mond.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:05

Om het te proberen, gewoon een stalhalster kan prima, de teugels onderaan vastmaken geeft voor de pony een duidelijkere werking dan aan de zijkanten. :) Juist als het ruitertje nog moet leren is bitloos een prima optie! Dat de pony nog jong is moet niet teveel uitmaken.

Als blijkt dat de pony inderdaad goed reageert op bitloos, kun je eens kijken met welke optoming ze het beste loopt. Een neusriem voor een sidepull is los te krijgen, die kan gewoon aan een bithoofdstel vastgemaakt worden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 14:07

Dennis schreef:
Zilfstar schreef:
Een ongebroken bitje lijkt mij voor een beginnend ruiter erg streng voor de pony?

Een ongebroken trensje is juist helemaal een scherp bitje. Maar of het het juiste bitje is weet je pas nadat je het uitgeprobeerd heb (ieder paard blijft zijn eigen voorkeur hebben).
Ik heb een merrie staan die heel gevoelig is rond haar hoofd (dus ook bitje) en die gaat snel met haar hoofd slaan met een enkel of dubbel gebroken trens, dat was veel te rommelig in haar mond. Met een ongebroken trens doet ze dit heel veel minder. Ook andere pony's heb ik fijn op ongebroken trensjes lopen, ligt mooi stil in de mond.

Je bedoelt denk ik GEEN scherp bitje ;) als ik de andere posts zo lees... Ga er eens over nadenken...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:17

Dat lijkt mij inderdaad ook de aangewezen stap: zoeken naar een bit waarbij ze de drang om te spelen met het bit niet zo heeft.
Enkelgebroken, ongebroken, dubbelgebroken, ze hebben allemaal hun eigen kenmerken. Dubbelgebroken kan wriemelig zijn, enkelgebroken is veel rustiger. Ongebroken is nog veel stiller, maar voor sommige paarden ook weer niet aangenaam. De vorm van het bit moet maar net aansluiten op de vorm van de mond, bv bij paarden met een erg dikke tong wordt het niets met ongebroken, terwijl het voor paarden met een laag verhemelte een zaligheid is maar die absoluut niets kunnen met een enkelgebroken.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:18

Iedereen was me al voor bij het ongebroken bitje gedeelte...
Als je voor bitloos zou kiezen zou ik in eerste instantie idd voor iets als een sidepull gaan, dat is volgens mij het minst scherp

Top dat je dochter zo leert rijden trouwens +:)+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:19

Zilfstar schreef:
Je bedoelt denk ik GEEN scherp bitje ;) als ik de andere posts zo lees... Ga er eens over nadenken...

Ja, dat bedoel ik. Moet geen 3 dingen tegelijk doen :+.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:39

Gezien de achtergrond van de pony zou ik het niet verwonderlijk vinden als ze pijn verwacht en daarom onrustig is met het bit. Naarmate ze meer gewend raakt aan je dochter en leert dat zij haar geen pijn doet verbetert dat hopelijk :)

Maar dat is natuurlijk geen instant oplossing.
Neusriem strakker of sperriempje is alleen maar het maskeren van het probleem.

Ik zou ook zeggen: een ongebroken bitje of een dubbelgebroken myler (met zo'n rolletje) zodat het mondstuk stiller is. Is het huidige bitje wel dun genoeg?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:48

Ja, ik heb gekeken als ze d'r snuit stil houdt :D en het bit past goed. Is niet te dik. Het is ook echt een ponybitje, dus dun (maar weer niet zo dun om heel scherp te zijn).
Ga idd kijken voor een ongebroken trensje of een Myler. Maar wat is dan het verschil met deze en een Myler (vorm wrs haha)?

Trouwens, wat ze nu heeft is een watertrensje, dus met ringen die niet vast zitten, maar kunnen draaien. Dat leek mij rustiger dan D-ringen die vast zitten en dus elke beweging aan eht bit doorgeven. Klopt dat? (Oftewel: moet ik gaan voor een ongebroken trens met D-ringen of losse ringen)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:51

Het verschilt per paard wat prettiger is. Mijne wordt gestoord van een watertrens: veel te veel gewiebel. De bitringen "rammelen" als het ware in het mondstuk. Hij moet ook geen teugels met clipjes hebben. Ik gebruik nu een bustrens met vrij lange bussen, de MB04 (mylerbustrens met klein tongboogje)
Ook bij een bustrens glijdt de teugel naar het deel van de bitring dat het dichtste bij de hand/ruiter is wanneer de teugel wordt aangenomen. Een teugel kantelt pas door in het mondstuk als je 'm vastmaakt aan eventuele sleuven in de bitring, of als je een combinatiebit of ander bit met hefboomwerking gebruikt. Een gewone, gladde bitring doet dat niet, niet bij een watertrens, niet bij een bustrens, niet bij een kneveltrens.

Verschil tussen "gewoon" dubbelgebroken en een dubbelgebroken myler is dat de myler rustiger ligt in de mond, vanwege het rolletje ipv schakeltje is het minder beweeglijk. Een myler kan ook niet prikken of notenkrakeren.
Verschil tussen ongebroken trens en dubbelgebroken myler is dat je met de myler onafhankelijk links en rechts kunt inwerken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-04-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:55

Ik zou gaan voor af en toe een ervaren ruiter op de pony te zetten, het is een aanleunings probleem!
Denk ik... heb de combinatie niet gezien natuurlijk!
Ga je in dit geval niet op lossen door welk ander bit dan ook.
Pony moet leren het bit aan te nemen en jou dochter moet leren hoe je dat moet doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:57

En dan is de aanleuning er ineens wel na het losstappen? :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:03

hestejente schreef:
En dan is de aanleuning er ineens wel na het losstappen? :+

?? Ben je even kwijt... na het losstappen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:05

Als pony is losgestapt is ze wel rustig met d'r mond. Meen ik althans te lezen.