paard krijgt schuurplekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

paard krijgt schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 07:34

Hallo allemaal!

Ik zit een beetje met een probleem. In de winter scheer ik mijn paard omdat hij anders giga veel gaat zweten en niet droogt. Maar na een aantal weken krijgt hij allemaal schuurplekken van t dekje. Het maakt overigens niet uit welk dekje ik gebruik (anky, eurostar, eskadron). Vooral achter het zadel is het het ergst. Voor de rest zitten er dan wat kale plekken aan de onderkant van t dekje. M'n zadel ligt gewoon goed, dit heb ik al laten controleren omdat ik dacht dat het daardoor kwam. Ik ben een beetje ten einde raad en weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik zat ook al te denken aan zo'n dekje: http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... 2,s:0,i:68 Maar ik heb eigenlijk ook niet veel zin om zo'n dekje der onder te proppen omdat m'n zadel dan niet goed meer past. Hebben jullie misschien ideeën?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:44

Scheer je je paard ook onder het zadel? Als dat zo is, kun je daar misschien beter niet meer scheren...

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:45

De plek onder het zadel niet scheren. Dit wordt heel veel gedaan om het probleem wat jij nu hebt te voorkomen. Omdat het alleen het plekje onder het zadel is zal hij verder niet zo snel zweten en is hij wel zo weer droog

_KellyAV

Re: paard krijgt schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 07:49

Vergeten te vertellen maar ik laat altijd een zadelstukje zitten ;)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:52

En als hij niet geschoren is heb je geen schuurplekken? Want als je de plaats onder het zadel niet scheert zou dat geen verschil moeten maken?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:12

Geen last van een schimmelinfectie?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:30

misschien verklaren jullie me oor gek maar ga het toch zeggen: heb je de film black beauty gezien met echte paarden? als black beauty wordt ingereden heeft hij GEEN dekje onder het zadel. een dekje is eigenlijk ook overbodig als je zadel prefect zit heb ik wel eens gelezen. we gebruiken deze alleen voor de opname van het zweet. en zweet is natuurlijk niet goed voor leer dus je moet het heel geod schoon houden. misschien kun je gewoon thuis eens kijken of je eventjes zonder dekje kunt rijden wie weet maakt het al verschil en kun je misschien een dunner dekje aanschaffen...
het is maar een iedee.... niet denken dat ik zonder dekje rijd hoor! ik heb altijd een dekje eronder

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:40

Wat hierboven staat klopt wel, dekje is eigenlijk alleen om je zadel te beschermen tegen zweet/vuil.
Wat je ook kan proberen is zadelvormig dekje en als je dat niet werkt kan je een "siliconen" matje kopen.
Zag ik eens in een ruitersportzaak (weet even niet zeker of deze ook je zadel krapper maakt, moet je navragen): http://www.dekroo.nl/shop/zadels-access ... i-slip.htm Dit onder je dekje en dan dekje erop, zorgt ervoor dat je dekje niet meer schuift.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:54

Ik ben geen expert op dit gebied (is het wel slim om hier te geageren? Niet echt) maar kan het zijn dat het aan het zadel ligt? Weet niet hoor, is het niet zo hoef ik geen discussie..

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:49

nynk_char schreef:
Ik ben geen expert op dit gebied (is het wel slim om hier te geageren? Niet echt) maar kan het zijn dat het aan het zadel ligt? Weet niet hoor, is het niet zo hoef ik geen discussie..

in de openingspost staat dat mijn zadel goed ligt ;)

Lizz schreef:
Wat hierboven staat klopt wel, dekje is eigenlijk alleen om je zadel te beschermen tegen zweet/vuil.
Wat je ook kan proberen is zadelvormig dekje en als je dat niet werkt kan je een "siliconen" matje kopen.
Zag ik eens in een ruitersportzaak (weet even niet zeker of deze ook je zadel krapper maakt, moet je navragen): http://www.dekroo.nl/shop/zadels-access ... i-slip.htm Dit onder je dekje en dan dekje erop, zorgt ervoor dat je dekje niet meer schuift.

Ik heb thuis zo'n pad maar dan nog met een bontrandje erom heen maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt als ik die eronder leg omdat het dekje er alsnog overheen zal vallen.

mag schreef:
En als hij niet geschoren is heb je geen schuurplekken? Want als je de plaats onder het zadel niet scheert zou dat geen verschil moeten maken?

Ik vind het zelf ook heel vreemd want in de zomer heeft hij het niet. Wel merk ik dat als hij geen deken om heeft het sneller en beter aan groeit.

riagr schreef:
Geen last van een schimmelinfectie?

Zo in principe kunnen.. hij heeft namelijk ook op zijn kont en borst plekken gehad.. maar dat kwam van zijn deken.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:39

_KellyAV schreef:
Lizz schreef:

Ik heb thuis zo'n pad maar dan nog met een bontrandje erom heen maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt als ik die eronder leg omdat het dekje er alsnog overheen zal vallen.

Ik zie dat ik de verkeerde link heb geplaatst, dacht dat ik hem aangepast had.
Deze bedoelde ik: http://www.dekroo.nl/shop/zadels-access ... i-slip.htm
Maar probeer dan eens met dat dekje dat je hebt en een zadelvormigdekje, dan valt hij er als het goed is niet overheen.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:48

O, sorry, te snel gelezen

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:20

Je hebt van Mattes ook bontonderleggers zonder bontrand, waardoor ze ook bruikbaar zijn voor onder een zadeldek. Zelf gebruik ik de zadeldekken van Mattes waarbij er een dun bontlaagje direct op de rug zit. Voor mij helpen ze goed om net dat beetje spanning weg te nemen bij een jong paard, maar ik denk dat ze ook geschikt zijn wanneer je paard een beetje dun in zijn/haar vacht zit. Op onderstaande website vind je een aantal voorbeelden van dergelijke onderleggers/zadeldekken (ze zijn nl. in alle kleuren/maten/vormen te krijgen).

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:48

Ligt het niet aan de deken?
Mijn vorige paard kreeg ook altijd schuurplekjes van zijn deken, precies aan de achterhand waar normaal een dekje eindigt.
Andere deken was de oplossing.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:55

Misschien ligt het aan de rui? Mijn paard wordt niet geschoren, maar heeft in de rui-periode ook een plek met korte haren (bijna kaal) net achter/onder mijn pad. Na de rui is de plek weer 'normaal'.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:26

Dat kan komen omdat de meeste dekjes daar omgestikt zijn, het randje/naadje schuurt dan op de rug, met een bontsjabrak zul je er geen last van hebben. GEEN onderlegger, tenzij je die rechtstreeks op de rug legt.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:18

Helpt het ook niet als je de plek van het zadel groter houdt?