Barefoot Barrydale

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Barefoot Barrydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 23:33

Uiteraard ben ik bekend met met topic over voor- en nadelen van boomloze zadels. Maar toch leek het openen van een topic voor dit specifieke zadel mij zinvol.

Ik heb op dit moment voor twee weken twee boomloze zadels om te proberen:
- Barefoot Lexington
- Barefoot Barrydale

Ik heb ze vandaag beide voor het eerst gereden. Het wennen aan boomloos niet meegerekend vind ik tot op heden de Barrydale prettiger. Maar wie weet verandert dit nog.
Over de Lexington is vrij veel informatie te vinden, maar omdat de Barrydale een stuk nieuwer is is daar nog minder over te vinden.
Daarom elke vragen aan Barrydale rijders.

- Hoe bevalt je Barrydale (voor- en nadelen)?
- Hoe is de kwaliteit van het leer? Slijtage end.
- Hoe lang had jouw Barrydale nodig om zich te vormen naar jouw en je paard en heb je daar in het begin veel last van gehad?

Extra informatie, tips end. zijn uiteraard ook van harte welkom!

_PatriciaH

Re: Barefoot Barrydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:52

ik heb de Barrydale nog niet zo heel lang en rij er ook niet iedere dag mee dus kan bijna geen antwoordt geven op jou vragen maar mss heb je er wel wat aan....
Voor mij bevalt de Barrydale goed ondanks mijn korte benen, moest wel wennen aan de wrongen en zit soms nog niet helemaal goed zodat ik mijn benen er tegen aan kan leggen. Leer vind ik oke, Barefoot slijt/word wat sneller dof dan een gewoon leerzadel maar dat komt denk door dat er softleder? wordt gebruikt omdat dat sneller soepel is vormd en als je het goed verzorgt met de creme van barefoot is het goed bij te houden. Ik rij mijn paarden nog maar erg weinig dus vormen duurt even maar het leer is zo soepel dat ik zeker weet dat als je regelmatig rijd dat het zo gevormd is en je heerlijk zit!!

Ik heb de special Edition, zwart/bruin (en ook nog een Cherokee)

Succes met je keuze!!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:34

Dankjewel voor je bericht. Iedere mening is er één ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:34

De Barrydale is gewoon van nubuck :) De Lexington ook.

Alleen de London is van Softleder.

Inderdaad vanwege de betere flexibiliteit dan tuigleder.

De meeste mensen vinden de Barrydale fijner dan de Lexington als ze beide zadels proberen, omdat de Lexington een verhoogde achterkant heeft waardoor je snel met een wat holle rug komt te zitten. De Lexington is eigenlijk vooral voor warmbloeden met veel front :)

Aan de andere kant is het wel weer zo dat mijn nichtje van 14 op de Lexington perfect kaarsrecht en supernetjes in het zadel zit op hun Fjord, terwijl ze op de Barrydale echt voor geen meter zit :P
Haar moeder daarentegen kan haar zit op de Lexington niet goed vinden en zit veel netter op de Barrydale...op dezelfde Fjord.

Het blijft toch iets heel persoonlijks :)

Als je 2 weken lang iedere dag een goede rit maakt zou je duidelijk moeten merken dat het zadel al veel meer is gaan "liggen" , bij een nieuwe Barefoot.

De London gaat het snelst "liggen" vanwege het Softleder, de tuiglederen western zadels hebben het langst nodig voordat ze echt gebruiks-soepel worden.