Springen met een dressuurzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

Springen met een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 16:41

Hallo bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat maar... Ik wil erg graag eens een springwedstrijd met mijn pony proberen, en als dat lekker gaat dan ook wat meer te gaan springen naast de dressuur. We zijn hard aan het trainen en het voelt gewoon zo fijn dat ik graag eens wil proberen te springen op wedstrijd. Maar ik heb een dressuurzadel, kan ik hier mee wel mee springen? Mijn tante heeft vroeger met een dressuurzadel M gesprongen maar hoorde laatst dat als je te vaak springt met een dressuurzadel dat dan je boom kan knappen. Ik vind het ook te duur voor het beetje springen dat ik doe een springzadel te kopen want die zadels zijn ook niet erg goedkoop en ik zal het zadel dan toch zelf moeten betalen. Tijdens de springtraining die ik ong. 1x in de 2 weken doe voelt het verder wel goed met het zadel te springen en heb verder niet het idee dat mn zadel het niet kan hebben of stuk gaat/is.

kort samen gevat:
kan ik met een dressuurzadel af en toe eens een springwedstrijdje doen + 1x in de 2 weken ong. springtrainen?

Ik hoor het graag! Vind het namelijk erg zonde als mn dressuurzadel stuk gaat als ik met mijn lieve pony aan het springen ben. Die zadels zijn niet erg goedkoop namelijk! ;-)

Anoniem

Re: Springen met een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:44

Kan wel, maar is niet verstandig. ;)
Als je zo nu en dan springt kan het, maar een dressuurzadel is langer, en stugger en zit een paard eerder in de weg. Zelf heb je er ook weinig steun aan en dat is niet prettig.
Dus om een paar keer te proberen kan het wel, maar wil je er mee doorgaan zou ik toch echt een springzadel aanschaffen.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 16:50

Joolien schreef:
Kan wel, maar is niet verstandig. ;)
Als je zo nu en dan springt kan het, maar een dressuurzadel is langer, en stugger en zit een paard eerder in de weg. Zelf heb je er ook weinig steun aan en dat is niet prettig.
Dus om een paar keer te proberen kan het wel, maar wil je er mee doorgaan zou ik toch echt een springzadel aanschaffen.

Bedankt voor je reactie ! :D

Dus, zou ik 1 springwedstrijdje kunnen proberen met mn dressuurzadel en als dat bevalt en het gaat goed raad je wel een springzadel aan? kort samengevat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:52

Ja bijvoorbeeld :)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 16:54

Joolien schreef:
Ja bijvoorbeeld :)

Oke bedankt ! :D

Ik weet niet hoe de andere bokker er verder over denken, maar zo weet ik wel een beetje wat ik wil/moet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 07:01

Je hebt nu éénmaal niet voor niets spring - en dressuurzadels ;)
Bij een dressuur is m.n. je beenligging totaal anders en daardoor m.i. ongeschikt om te springen. Een enkele keer een laag sprongetje is niet direct een probleem. Maar door je andere houding/zit in een dressuurzadel kun je minder goed mee komen en de rug ontlasten boven de sprong.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 07:58

Ik spring regelmatig en dat doe ik altijd op mijn dressuurzadel. Nooit problemen mee gehad. Nou spring ik niet erg hoog hoor :D
Het lijkt me dat je pas een springzadel nodig hebt als je echt fanatiek en hoger gaat springen.
Ik heb trouwens wel een veelzijdigheidszadel, maar mijn paard loopt lekkerder onder het dressuurzadel.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:32

Ik spring 1x in de week in de springles ook met een dressuurzadel. Heb er nog geen hinder van ontdekt, alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe het voelt op een springzadel. Wel is het lastig om op een dressuurzadel kort te zitten vind ik zelf, ik zit dan ook altijd wat langer met springen, eigenlijk te lang, dus dan heb ik wel eens dat mijn voeten tijdens de sprong tever doorschieten.
Maar nou spring ik ook niet hoger als 1 meter. Maar 1 parcoursje kan makkelijk hoor, ik neem aan dat je niet gelijk 1.50 gaat springen. :+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:00

De nadelen zijn ook meer voor het paard en niet zozeer vwb de ruiter ;)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:07

Het paard springt ook heel netjes, bijna nooit een weigering, zelfs niet als ik er niet goed op aan rijd. Verder springt hij ook goed over zijn rug soms zelfs té erg, zodat ik een meter de lucht in vlieg. :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:30

-> HAR

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:33

Je kan ook een veelzijdigsheidszadel overwegen.
Springen met een dress zadel zorgt ervoor dat je niet helemaal de juiste houding etc aanleert. (dat is mij verteld,maar ik heb ook altijd gesprongen met dress zadel en sinds kort een vzh zadel erbij aangeschaft voor 100,-)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:51

Bedankt voor jullie adviesen. Ik heb een 2de hands vzh aangeschaft van een vriendin van mij. Het ligt goed en ik voel wel degelijk verschil met springen. Veel lichter, moet alsnog wel wennen aan de minder hulp van het zadel met de houding. Maar ik ga dan ook vanaf volgende week starten met springlessen en dan gaat dat denk ik allemaal wel goed komen. Ik heb er vertrouwen in!!

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:38

veel plezier ermee idd een goede oplossing, zal dan ook wat beter gaan om mee te springen :D

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:14

Dankjewel ! :) Ja heb vandaag gereden met het zadel en het was echt een heel stuk beter. Een ook voelde ik aan m'n pony dat het ook ech lichter voor hem was op dr rug. :)

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:12

Maar die manegepony's enzo springen toch ook met dressuurzadels?
Dat lijkt mij dan ook niet zo goed eigenlijk...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:07

Als je zo af en toe springt kun je dat best met een dress. zadel doet.
Maar aangezien jij ambities hebt, zou ik toch kijken of je een springzadel kunt kopen.

toen ik meer sprong heb ik ook een springzadeltje aangeschaft voor de houding 100x beter en voor het paard dus ook! gaat dan net allemaal iets fijner en makkelijker vind ik. Helaas heb ik inmiddels mn zadel niet meer en zijn mn ambities ook weg en als ik dan af en toe spring met mn dressuurzadel. Dat is echt niet meer fijn haha ;)

zie nu dat je een vzh hebt aangeschaft hopelijk bevalt het goed en let er op dat die goed past, laat je dr een zadelmaker naar kijken? :)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:47

Queelens, mijn vader had een soort van les gehad van een zadelmaker hoe je kan zien of het zadel goed ligt. Hij heeft er nagekeken en het lag allemaal prima. Ook met het springen heb je wel gelijk de houding voor springen is gewoon beter en dat voel ik ook direct aan het lopen van mijn pony. :)

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:27

Ik sprong ook altijd met een dressuurzadel maar hoger dan 60-70 cm ging echt niet, dan had ik het gevoel alsof ik uit het zadel werd gekatapulteerd. :o
Nu spring ik met een vzh en dat gaat veel beter, zowel voor je houding als voor het comfort van je paard is dit aan te raden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:01

Ik heb mijn eerste sprongetjes ook met een dressuurzadel gemaakt. Heb er nu een 2e hands springzadel bij, omdat dat toch iets fijner springt :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:13

Ik heb dat ook een jaartje gedaan (2 x per week parcour van ong 1m) omdat ik geen spring zadel had ,maar ik vindt ht niets kon helemaal niet goed mee gaan met het paard. Het kan dus wel en je val er ook niet af ofzo maar je zit het paard er wel mee in de weg je blijft te veel hangen in het zadel en je beugels heel kort doen zit ook niet fijn heb nu gelukkig weer een vz zadel :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:22

Beugels op springlengte doen bij een dressuurzadel is geen succes idd _O- Moest ik op school een keer doen, nou, zat met m'n knieën voor het zadel :+

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:12

Kan prima. Zal het paard of het zadel weinig uitmaken, als je het lukt goed mee te komen. Alleen als je hoog springt kom je jezelf tegen. De lepel van een dressuurzadel doet erg zeer als je daar op land