Beugels onder zweetblad. Wel of niet doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

Beugels onder zweetblad. Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 16:31

Sinds een halfuurtje ben ik in het bezit van een nieuwe Rossner America :D
Ik ben alles aan het bevestigen en toen bedacht ik mij dat je bij de Rossners de beugels onder het zweetblad kan vastmaken.
Heeft dit nou voordelen? Zoja welke dan?
En zijn er ook nadelen?

Ashley5760

Re: Beugels onder zweetblad. Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:32

Ik doe het puur dat mijn zweetbladen niet zo erg beschadigen. Je hebt wel minder vrijdheid om benen af te steken (wat ook niet moet maar veel mensen wel doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:35

Ik vind het echt vreselijk :') Ik weet niet. Je hebt gewoon minder vrijheid, ook al heb je die niet echt nodig.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:35

ik zou het niet doen omdat:
1) stukje veiligheid, want je beugelriem wordt nu vastgeklemd.
2) door het bewegen kunnen de stiksels slijten van je singelstoten
3) je mist een stukje bewegingsvrijheid

waarom mensen het vaak wel doen:
je zweetblad blijft mooier

mijn oplossing is kalfsleren beugelriemen met een nylon-kern over het zweetblad waarbij je de gesp onder bij de beugel hebt.
zo heb je geen opeenhoping bij je bovenbeen, je zadelblad kreukt niet en minimale slijtage omdat het kalfsleer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:37

Ik begreep van de zadelmaker dat het juist heel slecht voor je zweetblad is. Je benen bewegen op zeker hoogte toch wel en nu de beugelriemen niet mee glijden komt er druk op je zweetblad te staan. Kan het niet heel goed uit leggen. :')

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:46

Ik heb de beugels ook onder de zweetbladen. Zo blijven ze niet alleen mooier maar het zit ook veel fijner. Heb ze er wel eens een tijdje bovenop gehad omdat je dan volgens de zadelmaker beter je hulpen kan geven, maar het zit gewoon niet fijn dus heb ze er weer onder. Het is alleen wel zo dat mocht je blijven hangen als je valt je beugelriemen veel moeilijker of niet los schieten.

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:50

Als ze er bij het zadel onder kunnen dan doe ik ze er ook onder. Vind het zelf prettiger rijden, zweetbladen blijven inderdaad mooier, en dat minder bewegingsvrijheid heb ik helemaal geen last van :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:51

Ik heb ze er ook onder, ik vind het netter staan en ik vind de beperkte vrijheid heerlijk.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:54

ik heb ze bij beide zadels eronder, vind het netter en fijner en beter voor je zadel.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:57

Ik heb ze ook wel eens onder gehad vond dat veel fijner :j Merk ook niks qua bewegingsvrijheid helaas anders wiebelde mijn benen vast een stuk minder :') Met het huidige zadel waar ik op rij kan het helaas niet.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:00

Maar minder bewegingsvrijheid met beugels onder het zweetblad is toch geen nadeel? Het is toch de bedoeling dat je benen en voeten zo stil mogelijk liggen? Ik heb ze eronder en vindt het fijn zitten.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:13

Heb je het tegen mij? :) Want zo bedoel ik het ook inderdaad ik merk geen verschil tussen beide terwijl ik wel eens mensen hoor zeggen dat hun beenhouding er stiller word die van mij niet helaas :P

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:17

Ik heb een Euroriding Diamant en daar zit zo'n riempje onder het zweetblad voor de singelstoot. Als je je beugels er onder doet en dan je singelstoot er door heen dan heb je echt een stille beenligging aangezien het zweetblad dan zit vastgesnoerd. Kreeg wel op mijn kop van de zadelmaker omdat het dus levensgevaarlijk is maar het zat heerlijk. :=

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:18

ik heb het niet vind het ook niet lekker zitten
voel me heel erg opgesloten, en mijn zadel word er niet zo lelijk van ook omdat ik nog een singel van zweetbald naar zweetblad heb

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:45

Ik heb ze eronder om mijn zweetbladen mooi te houden :)

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:42

ik heb ze er eigenlijk altijd overheen, maar het stukje veiligheid als je ze er onder doet zou toch op te lossen zijn met een veiligheidsbeugel?? kwick-out beugels bijvoorbeeld..
of is er iets gevaarlijk aan wat ik nu over het hoofd zie? :S

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:45

Met dressuur eronder, heb ook veiligheidsbeugels dus ach, en zweetblad blijft mooier.
Al heb ik ze bij huidige er wel overheen, puur omdat ze er niet onderdoor kunnen helaas.

Met springen altijd eroverheen, voor noodsprongen ed moet de beugelriem gewoon voldoende vrijheid kunnen hebben.

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:45

ik denk dat je gewoon moet doen wat je fijn vind ! ik heb ze er ook een tijdje onder gehad maar vond dit niet fijn, en ze er toen weer boven gedaan.

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:10

zadelmaker heeft mij gezegd dat slecht is voor zadel maar ik doe het wel ik vind heel irritant als ik de beugelriemen voel onder mijn benen

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:18

ik vind het echt heel irritant zitten. Zoals al is gezegd heb je heel weinig bewegingsvrijheid, en dat zit niet lekker...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:55

heb ze er ook onder, zit heerlijk, geen riempjes in je benen, en ja je benen moetten juist zo min mogelijk bewegen dus ik vind het niet zo'n probleem dat ik minder vrijheid heb

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:03

Ik heb een springzadel van Schockemohle, daar kunnen de beugels ook onder het zweetblad.
Even wennen, maar vind het nu wel fijn. Mijn beenligging is stiller, en dat kan mijn 'aan elkaar geschroefde enkel' wel waarderen. :+

Zadel blijft mooier, alleen even kijken dat je singelbeschermer goed blijft zitten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:06

Ik had ze altijd onderlangs. Tot ik aan de zijgangen ging en ik iedere keer te horen kreeg dat mn buitenbeen niet naar achter lag, terwijl ik hem voor mn gevoel op mn paard zn rug had liggen.. :') Bij mijn springzadel heb ik ze altijd al over het zweetblad gehad.

Als je je zadel goed onderhoudt valt de slijtage ook wel mee.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:11

Ik draag ze er ook onder, vind het heel prettig rijden. M'n benen liggen voor m'n gevoel steviger en stiller. En de zweetbladen blijven natuurlijk ook erg netjes :)

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:59

Een nadeel vond ik bij mijn oude zadel dat je niet vanaf de rug de beugels kan doen.