Pessoa bit 3 rings

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linkalover

Pessoa bit 3 rings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 09:13

Hallo,

Ik heb even een vraag omtrent het gebruik van een pessoa bit.
Ik rijd mijn paard momenteel met een rubberen stang (zonder ijzer e.d. erin) dit gaan prima want ze is erg op de ruiter gericht en reageert goed op je zit.

Echter als je met haar buitenrijd, met name als er een ander paard bij is, maakt ze zich erg sterk en heb je weinig te vertellen. Om die reden wil ik een ander bit gebruiken die, als het moet iets scherper inwerkt maar nog wel fijn is in haar mond.

Ik wil het om die reden bij rubber houden omdat ze dit gewend is. Het bit waar ik aan zit te denken is het flexi color pessoa bit http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 00304.aspx

Mijn vraag nu, is het de bedoeling dat je bij een 3 rings bit ook met 2 teugels rijd? En heb je daarnaast een kinriempje nodig?

Alvast bedankt!
Groetjes, Robin.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:54

Een pessoabit is een bit zonder hefboomwerking, dus ook zonder kinriem.

Ik reed er altijd mee met 2 teugels omdat je dan op de bovenste ring kunt rijden en de onderste er alleen bij pakt als je meer inwerking wil.

Bit in de link is trouwens kunststof, geen rubber

malissapaard

Re: Pessoa bit 3 rings

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:56

je kan er een leren stukje tussen doen van de middelste ring naar de onderste en daar de teugel aan,
ga ff zoeken naar een foto.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:57

op mijn pf staat een foto met de stekelharige vos in het rood...

linkalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:35

Oke dankjewel, ja ik weet wat je bedoeld malissapaard!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:22

meintje schreef:

- 10 :')

Hetgeen wat de Pessoa scherp maakt is t feit dat er hefboomwerking is, als je aan de onderste ring trekt, trek je t bit omhoog ed.

Vind het een fijn bit, bakstukken aan de bovenste ring, teugels aan de onderste en dan gewoon niet veel eraan zitten. Is die zonder kinriempje nog te sterk, maak je er een aan, ook aan het bovenste ringetje uiteraard, anders werkt die niet. :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:30

Ik zou denk ik eerder voor een pelham gaan zoals deze:
Afbeelding
Dit is een met korte scharen. Bij een pessoabit is het namelijk zo dat er eigenlijk altijd druk in de paardenmond zit. Je moet de teugels bijna los hebben voor de druk uit de paarden mond is. Bij de pelham kun je met dubbele teugel rijden en hoef je de hefboom niet te gebruiken. Bij de pessoa bit heb je geen keuze. Je paard loopt nu op een stang zeg je, ik denk dat je met stang een ongebroken bit bedoelt?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:55

Glossi schreef:
Ik zou denk ik eerder voor een pelham gaan zoals deze:
Afbeelding
Dit is een met korte scharen. Bij een pessoabit is het namelijk zo dat er eigenlijk altijd druk in de paardenmond zit. Je moet de teugels bijna los hebben voor de druk uit de paarden mond is. Bij de pelham kun je met dubbele teugel rijden en hoef je de hefboom niet te gebruiken. Bij de pessoa bit heb je geen keuze. Je paard loopt nu op een stang zeg je, ik denk dat je met stang een ongebroken bit bedoelt?

Maar zodra je druk op elk soort bit hebt, dus ook deze pelham, voelt het paard druk in zijn mond? Niets te vergelijken met een pessoa want wanneer je op elk soort bit druk zet voelt het paard het. En bij de pessoa hoef je ook geen hefboom te gebruiken zodra die aan de grote ring vast zit?

Ik rij ook met een pessoa dan met 4 rings alleen heb ik um altijd op de 3e. Ik rij altijd met 1 teugel zonder kinriem. Maar idd kan je een dubbele teugel erop zetten. Aan de grote ring en 1 daaronder of anders naar jou wens natuurlijk. Kan je zelf bepalen welke teugel je die tijd nodig hebt. Ik ga ook es proberen met 2 teugels wie weet is hij dan rustiger :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:01

Hebben jij en je paard ervaring met bitloos rijden? Ik deed altijd een bitloos hoofdstel in bij mijn paard als we buiten gingen rijden, een bloemhackamore, heeft een (lichte) hefboomwerking en daar had ik veel meer controle. Als je meer hefboomwerking wilt dan opzoek gaan naar een normale hackamore met scharen.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:42

xSlvna schreef:
meintje schreef:

- 10 :')

Hetgeen wat de Pessoa scherp maakt is t feit dat er hefboomwerking is, als je aan de onderste ring trekt, trek je t bit omhoog ed.

Vind het een fijn bit, bakstukken aan de bovenste ring, teugels aan de onderste en dan gewoon niet veel eraan zitten. Is die zonder kinriempje nog te sterk, maak je er een aan, ook aan het bovenste ringetje uiteraard, anders werkt die niet. :)

je moet hard trekken wil je echt een helfboomwerking creeeren. De "normale' hefboom krijg je door die kinketting, die bij dit bit dus niet zit.

edit, zit een beetje te slapen. De hefboomwerking is afhankelijk van de hoek van de scharen (bitringen in dit geval) met de kinriem. Dát is waarom ik zou zeggen dat dit bit geen hefboomwerking heeft.
Laatst bijgewerkt door meintje op 19-04-12 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:45

Dit bit heeft idd geen hefboomwerking, maar is wél een ophaal-variant ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:44

Een pessoa is een veelzijdig bit; je kan kiezen of je gebruik wilt maken van de ophaalwerking (zonder kinriem) of van de hefboom (met kinriem). De sterkte is daarnaast ook in te stellen.
Qua teugels ben je ook divers: 1, 2 of via een pelhamriempje.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:51

Bedoel dat als je je teugels op maat hebt met de pessoa er al druk achter de oren en in de mond zit. Je moet de teugels bijna los hebben hangen om geen druk achter de oren en in de mond te hebben. Zie hier:
Afbeelding
Bij de pelham kun je er voor kiezen om alleen de bovenste teugel te gebruiken en pas de onderste erbij te pakken als dat nodig is. Ik vind het zelf een fijner bit om mee te rijden maar misschien is dat ook wel heel persoonlijk. Pessoa is ook een prima bit mits je weet hoe hij inwerkt maar ook dat geld voor ieder bit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:53

Daarom wordt aangeraden om de pessoa met 2 teugels te rijden zoals bij de pelham. Alleen teugeldruk in de grote bitring zorgt nog niet voor een hefboomwerking namelijk.

linkalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:50

Bedankt allemaal voor de reacties.
Qua druk op de teugels zit het wel goed. Ze is gewoon op een losse teugel te rijden buiten, alleen heeft ze soms een extra corrigering nodig. Dit is voor mij niet te bewerkstellen met het bit dat ze nu heeft (rubbere stang) en ik wil niet in haar mond moeten hangen. Ik waardeer juist dat ze zo licht op de hand is en heel erg op de hulpen gericht is.

Maar ik denk dat ik na jullie tips ga voor het pessoa bit dat ik in de openingspost liet zien en er dan pelhamriempjes aan doe. Zo heb ik, indien nodig, net even wat meer te zeggen.

Verder ben ik me bewust van de werking van het bit, mede dankzij jullie, maar ook uit eigen ervaring.

Dankje!