Nieuw hoofdstel! Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charica

Nieuw hoofdstel! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 07:32

Hallo iedereen!

Misschien een beetje domme vraag... Maar heb nog niet zoveel ervaring. :o

Ik heb dus een nieuw hoofdstel gekocht voor mijn lease paardje! Hartstikke mooi, zwart met wit onderlegd.
Gisteren ontvangen in een doos! Nu mijn vraag : Ik heb het gevoel dat ik het eerst moet insmeren met een soort van lederwas? (Ik denk niet dat ik het zo maar kan gebruiken?) -O-

Wat voor lederwas?
Welk merk?
Hoe duur?
En waar te koop?
en hoelang moet het eventueel 'rusten' voordat ik het kan gebruiken?

*\o/*

Alice13

Re: Nieuw hoofdstel! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:37

Gewoon ledervet gebruiken, te koop bij alle dierenwinkels met een paardenafdeling, welkoop, boerenbond en paardenwinkel.
Als je het goed gebruikt, goed uitsmeert bijna meteen te gebruiken.

Zelf zou ik het hoofdstel wel helemaal los halen, zodat het vet overal komt en ik neem ook altijd alle gespjes mee dan roest dat minder snel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:40

Een nieuw hoofdstel hoef je niet gelijk in te vetten, die kan je direct gebruiken.
Ledervet kan je in elke paarden winkel krijgen en kost rond de 10 euro.
Eigenlijk zijn alle merken wel goed, en als je het hoofdstel later invet dan wrijf je het daarna even af met een schone droge zachte doek en kan je het meteen weer gebruiken.
Vooral de ruwe kant van het leer invetten en daar waar de gespen zitten.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:52

nee, juist nieuw leer, moet je eerst lekker invetten!

Je kan hem ook, als je hem niet gelijk gebruikt een nachtje in een bedje van zonnebloemolie leggen.Volgende morgen eruit halen, uit laten lekken op een handdoek en weer in elkaar.
Zo krijg je een heerlijk soepel hoofdtelletje!

Maar de meeste denken dat je een nieuw hoofdstel, niiet hoeft in te vetten, maar juist wel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:27

Ab-so-luut GEEN vet gebruiken, dat is echt troep! Altijd kiezen voor vloeibaar spul en niet voor die gore vette prut :=

Als het hoofdstel van wat stug leer is kun je het inderdaad het beste eerst even behandelen zodat het wat soepeler wordt, anders springen meteen bij het eerste gebruik de scheuren er in....

Gewoon het hoofdstel helemaal uit elkaar halen, een goede lederolie halen (bvb. van Rapide), een klein bakje vullen met olie, kwastje er in, de onderdelen van je hoofdstel uitspreiden op de tafel met een paar kranten er onder....en oliën maar!

Elk onderdeeltje voorzie je van een laagje olie met de kwast. In het begin trekt het er meteen in als je wat stug leer hebt. Als het ingetrokken is dan draai je het om en doe je de andere kant insmeren. Zo steeds een laagje olie erop en in laten trekken.

Daar kun je gerust een paar dagen mee bezig zijn, als je op een gegeven moment een halve dag (of een nacht) na de laatste keer insmeren ziet dat de olie nog niet helemaal er in getrokken is, dan moet je stoppen. Het leer is dan soepel genoeg geworden zonder dat het te vet is geworden.

Veel mensen doen de olie in een emmer en donderen het hele hoofdstel er in maar dan wordt alles baggervet dus dat is niet verstandig :)

Als je gewoon even een paar dagen er voor uittrekt om het hoofdstel netjes en beschaafd te behandelen zoals ik hierboven uitleg, dan blijft het hartstikke mooi en hoef je er jarenlang eigenlijk nauwelijks meer iets aan te doen. Behalve als het vies wordt natuurlijk, dan maak je het schoon met een goede verzorgende zadelzeep. Maar het blijft na het oliën makkelijk 10 jaar super soepel als je er fatsoenlijk mee omgaat :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:28

Ik vind zonnebloem olie gaan stinken, dan zou ik hem eerder in gewone lederolie leggen, maar ben zelf toch meer van vet!:D

Vet voorkomt dat er troep zweet en vet van je paard in het leer trekt, dus sowieso van te voren vetten, en dit moet je af en toe herhalen. Dus als je de volgende keer gaat vetten het leer ook eerst weer helemaal schoonmaken!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:31

Dank jullie wel voor je reacties!

Mijn gevoel zegt ook eerst insmeren met iets. Het leer is nu nog wat stug.
Het merk is Pagony! Het glimt wel... Maar wat stug!

Zaterdag heb ik proefje. Ik hoop hem dan te kunnen dragen! Ik bedoel, mijn paard :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:44

Pagony is een typisch merk dat heel veel baat heeft bij goed inoliën voor gebruik :j

Als je vanmiddag even een flesje goede olie gaat halen en begint met insmeren dan kun je hem zaterdag prima gebruiken hoor :j

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:50

aerdenhout1 schreef:
Een nieuw hoofdstel hoef je niet gelijk in te vetten, die kan je direct gebruiken.
Ledervet kan je in elke paarden winkel krijgen en kost rond de 10 euro.
Eigenlijk zijn alle merken wel goed, en als je het hoofdstel later invet dan wrijf je het daarna even af met een schone droge zachte doek en kan je het meteen weer gebruiken.
Vooral de ruwe kant van het leer invetten en daar waar de gespen zitten.

Nieuwe hoofdstellen moet je inderdaad JUIST invetten/ oileen. Doe je dit niet dan kan het zweet in het leer trekken en dat gaat wit uitslaan. Dat krijg je er nooit meer uit.

Ik heb ook voorkeur om olie te gebruiken, maar dan wel een speciale lederolie en absoluut niet iets van zonnebloemolie zoals ik voorbij zie komen.

Er zijn erg veel merken op de markt en eigenlijk alles is wel goed. Lederolie hoeft niet zo duur te zijn. Voor nog geen € 10,- is er al wel een flesje te krijgen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 13:50

Oke, ik heb nu ledercreme van Rapide! :O
Zag de olie ook staan, maar das wel 1 liter!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:10

Een hoofdstel van goede kwaliteit hoef je niet in te vetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:37

Die crème is ook vrij vloeibaar denk ik? Dat moet dan ook wel goed komen, Rapide is erg fijn spul :j

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:24

aerdenhout1 schreef:

Ja. ook een hoofdstel van goede kwaliteit moet je altijd vóór gebruik goed invettenof olien , of wat je wilt gebruiken!
Kwaliteit of niet...altijd doen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:47

aerdenhout1 schreef:

Kieffer raadt aan hun "spullen" voor gebruik te behandelen met ledercrème / vet.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:08

ja precies en niet alleen van kieffer....ál het leer dat nieuw is JUIST!