[WN] Onderhoud van lange suède chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

Onderhoud van lange suède chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 13:45

Het onderwerp zegt het zelf al. Ondertussen heb ik al een paar maanden Comancheros suède chaps: superzacht en soepel leder. Uiteraard meteen ingespoten tegen het vocht. De gladlederen stukken bovenaan heb ik voor het eerste gebruik wat gevoed met Stübben Hamanol. Alleen vraag ik me nu af of er verder nog onderhoud moet gebeuren? Onderaan heb ik in de natte periode al wat modderplekken opgelopen en het leer is op die plek hierdoor wat stug / stijf geworden: kan ik dit op één of andere manier verhelpen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:48

Als suède droog is kun je een suedeblokje gebruiken om het weer schoon en soepel te krijgen. Verder gewoon met spray behandelen tegen vlekken en om waterdicht te behandelen. Beide bij een schoenmaker te verkrijgen. En als je dat riskant vind gewoon even de verkoper bellen, die zal vast een manier weten die je kunt gebruiken. Mogelijk behandelen volgens voorschrift van Comancheros om zeker te zijn van de juiste behandeling.

Buitenzorg

Re: Onderhoud van lange suède chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:23

Vind t wel een leuke, ik heb lichtbeige lange chaps. Na een paar wedstrijden is zeker het deel wat tegen mn zadel/fenders aan zit niet echt beige meer.

Kan je die dingen eigenlijk laten stomen? Iemand daar ervaring mee?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:36

ja, dat kan, heb ik wel eens gedaan
komen ze echt mooi terug maar zoek wel een goede stomerij uit

Maflinger_S

Re: Onderhoud van lange suède chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:41

Suede kan je ook gewoon wassen in de wasmachine, bij voorkeur op het wolwasprogramma en met een wolwasmiddel. Die leren stukken maken dat wel lastig ... dan is een stomerij waarschijnlijk een betere optie.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 09:16

Wolwasmiddel van Mattes bv. (Melp) en koud wassen zou dus een optie zijn volgens jullie. Denk dat ik me daar toch pas ga aan wagen als ze echt vuil zijn. Daarvoor zullen we ons proberen te behelpen met de andere 'tricks'. Ze kosten wat veel om meteen mee te experimenteren, he. ;)

De gladleren stukken zijn idd een beetje een probleem maar blijkbaar wel nodig om de vorm van je chaps langer te bewaren. Chaps zonder deze stukken gaan al snel uitrekken op de punten waar veel druk komt op te staan, aan je middel dus en daar waar de ritsen bovenaan starten.