Mijn pony is met een utrechse bokken bit ingereden, een stang dus. Daan heb ik 4 jaar meer gereden, heb toen af en toe een enkel en dubbel gebroken bit geprobeerd. Maar meneeer ging er vandoor, had geen bak dus we stonden bij de buurman.
Ben er een half jaar tussen uit gegaan. Er was wat met zijn rug door een oud zadel, zadel verkoch, rusty op stil gezet als revalidatie, alleen nog maar mee gewandeld. Na een halfjaar longeren aan halster opgepakt. Goed passend zadel gekocht die nog op maat word gemaakt, osteopaat komt er dit jaar ook bij en de tandarts komt nog. Hij zit links iets vast, en ik wil dat gewoon goed hebben.
Mijn moeder kocht een tijd terug, maand of anderhalf een rubberen bit voor haar paard, alvast voor volgend jaar als inrijd bit (why, i dont know, geen idee, haar paard bemoei ik me totaal niet mee).
Met informatie van bokt uit, met hem naar t land achter de kerk gelopen (land van 100 bij 100 ong) dus geen vaste bak en met het rubberen bit langzaam aan gestapt. Gedraafd, wou hij af en toe vandoor, maar was goed te houden. Galop alleen nog maar rechts om, links ging hij in contra, daarom komt er een osteo bij.
Eerder ging hij niet met zijn hoofd naar beneden omdat ik gestressed reed, nu ontspan ik me wat meer, en loopt hij ook eerder met zijn hoofd omlaag. Lekker relaxed duss. (Nu alleen zijn rug spieren los)
Hierheb ik nu 5 maal mee gereden samen met degene die mij les geeft.
Nu heb ik een dubbel gebroken kneveltrens liggen van vroeger, met een bolle middenkant. Eerder ging hij er vandoor, maar ik wil eigenljik van rubber af omdat een paard met zijn mondhoeken daar last van kan krijgen.
Hoe kan ik dit het beste aan pakken. Ik ga niet meteen als een gek lopen draven en galopperen.
Let op: Zomervakantie komen: Zadelmaker------Zadel ligt wel goed maar ik wil hem optimaal hebben liggen Osteopaat Tandarts Dus dat is ook hele reeks van veranderingen.
DAnkuwel voor het lezen hiervan. En graag een reactie waar ik iets mee kan.
StableDoor
Geplaatst: 17-04-12 11:28
Ik zou geen dubbelgebroken of enkelgebroken bit nemen. Ook zeker geen rubber. Je pony is gewend om op een ongebroken bit te lopen. Dit is zo'n beetje het vriendelijkste bit wat er is. Dus, neem een ongebroken trens!
Menbit liverpool is hefboom. Ik wil JUIST NIET hefboom...
En rubber inrijden...mijn moeder paard, niet mijn probleem
sjouk_L
Geplaatst: 17-04-12 12:25
misschien is het beste nog wel om even te kijken wat je paard zelf aangeeft. Ik heb lang met een ongebroken trens gereden, mijn paard werd daar erg fijn van in de aanleuning. Voor inbuigen nu toch een enkelgebroken bitje. Doe de knevel trens er eens in en kijk wat er gebeurt. Er zijn zoveel meningen over wat een zacht bit is. Je paard geeft het toch het beste zelf aan. En er vandoor gaan kan ook een teken van pijn zijn, een scherper bit lost dat niet altijd op.
Leedebee
Geplaatst: 17-04-12 12:25
Ik rij zelf met een dubbel gebroken kneveltrens. Deze bitjes zijn naar mij idee wat duidelijker bij teugelhulpen. Waarom probeer je het niet gewoon? (of heb ik daar overheen gelezen?) Dat hij altijd met een bepaald bit gereden is betekend niet dat hij gelijk een trauma oploopt als je een ander bit probeert. Mits je natuurlijk wel normaal doet
Nou.....Nee dit is dan de 3e wisseling van bit zegmaar.....in alle 5 jaren dat we rijden. Maar ik wil gewoon geen hefboomwerking meer, want vind het erg vervelend, stel hij zou gecastereerd worden en een bijrijder wil starten zegmaar, moet hij alsnog er af. En vind het zelf een naar idee om hefboomwerking te gebruiken. Het is geen western paard, geen Z dressuur, geen hackamore dus waarom hefboom.
De dubbelgebroken kneveltrens die ik heb is een middelmaat dik bit. Maar ik kan wel proberen.
Maar zou het niet verstandig zijn als ik eerst aan de longe ga? Want ik ben namelijk erg onzeker, en ik schijt er voor dat hij er vandoor gaat. En wanneer ik weet dat hij bijna niet mer vandoor gaat, rijd ik ook zo er mee weg.
omdat je zelf aangeeft dat je angstig bent is de eerste paar keer aan de longe geen slecht idee. En dan gewoon proberen. Je merkt snel genoeg of het bitje geschikt is.
Is het de fjord in je profiel? Waarom is hij nog hengst? Ik heb bij mijn fjord zo vaak van bit verandert, met dressuur een dubbelgebroken bustrens, met western een snaffle with shanks (dus ook scharen) die is ook dubbelgebroken met een koper rolletje. Daar loopt ie het fijnst mee, en rij ik ook zonder druk. Vind hij het prettigst.