Het is redelijk bekend dat friezen lastig zijn qua zadels, maar inmiddels hebben we er 2 die perfect lagen. Maar tegenwoordig schuiven ze dus naar achter (sinds een maandje). Ik snap er dus niks van. De zadels liggen beiden gewoon goed, sluiten netjes aan maar niet te strak. Ze liggen in principe niet zo slecht als wat de hoeveelheid centimeters dat ze naar achter schuiven zeggen.

Nu is het dus niet enkel bij zadels een probleem; zelfs de longeersingel blijft niet liggen. Mijn idee was dat hij wat slanker was geworden in de schoft, waardoor de zadels niet meer lekker zouden liggen, dus daarom gaan we hem nu wat regelmatiger longeren met pessoa, om de bovenlijn weer wat sterker te krijgen (niet volledig rijtechnisch op te lossen wegens vicieuze cirkel; paard drukt rug weg -> ruiter verliest evenwicht en kan dus even niet corrigeren door naar voren te rijden -> paard drukt nog meer weg etc etc).
Maar ik snap er gewoon niks van. Het schuift allemaal, wat er ook onder het zadel ligt trouwens; pad, sjabrak, pad+bontje, sjabrak+bontje, maakt allemaal geen ruk uit. Het schuift ook niet meer dan anders. Bij het opzadelen leg ik het zadel op de hals, schuif het naar achter tot het stopt, dan ligt het dus prima op zijn plek. Maar zit je er 10 min. op, kun je weer afstappen om het zadel naar voor te leggen

Ik dacht dat het misschien mijn singel was, is namelijk neopreen dus dat lijkt me wat makkelijker te schuiven (singel gaat mee naar achter), dus ik ga kijken wat het doet met een normale singel.
Maar ja, dit heb ik dus nog nooit meegemaakt
dat de zadels passen is overigens bevestigd door een zadelmaker.Iemand tips??
). Je weet wel heel zeker dat het zadel niet nèt te ver naar voren ligt bij het opzadelen?
of deze: 
komt goed!
Barebackpad, dan kan ik beter zelf mijn benen breken