Alles schuift

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alles schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:25

Kan wel als topictitel zetten; 'Zadel schuift', maar dat dekt de inhoud van het topic niet helemaal.

Het is redelijk bekend dat friezen lastig zijn qua zadels, maar inmiddels hebben we er 2 die perfect lagen. Maar tegenwoordig schuiven ze dus naar achter (sinds een maandje). Ik snap er dus niks van. De zadels liggen beiden gewoon goed, sluiten netjes aan maar niet te strak. Ze liggen in principe niet zo slecht als wat de hoeveelheid centimeters dat ze naar achter schuiven zeggen. ;)

Nu is het dus niet enkel bij zadels een probleem; zelfs de longeersingel blijft niet liggen. Mijn idee was dat hij wat slanker was geworden in de schoft, waardoor de zadels niet meer lekker zouden liggen, dus daarom gaan we hem nu wat regelmatiger longeren met pessoa, om de bovenlijn weer wat sterker te krijgen (niet volledig rijtechnisch op te lossen wegens vicieuze cirkel; paard drukt rug weg -> ruiter verliest evenwicht en kan dus even niet corrigeren door naar voren te rijden -> paard drukt nog meer weg etc etc).

Maar ik snap er gewoon niks van. Het schuift allemaal, wat er ook onder het zadel ligt trouwens; pad, sjabrak, pad+bontje, sjabrak+bontje, maakt allemaal geen ruk uit. Het schuift ook niet meer dan anders. Bij het opzadelen leg ik het zadel op de hals, schuif het naar achter tot het stopt, dan ligt het dus prima op zijn plek. Maar zit je er 10 min. op, kun je weer afstappen om het zadel naar voor te leggen :+

Ik dacht dat het misschien mijn singel was, is namelijk neopreen dus dat lijkt me wat makkelijker te schuiven (singel gaat mee naar achter), dus ik ga kijken wat het doet met een normale singel.

Maar ja, dit heb ik dus nog nooit meegemaakt :+ dat de zadels passen is overigens bevestigd door een zadelmaker.

Iemand tips??

S_zanne

Re: Alles schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:09

Hoe lang geleden is dat bevestigd?
Als je paard na die tijd is veranderd.

En de ene zadelmaker is de andere niet.
Ken er meerdere die het "zijn" maar die ik niet bij m'n paard wil hebben. ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:15

Als ik mijn zadel naar achteren druk totdat hij stopt ligt ie net niet achter de schouder. (Heb geen Fries overigens hoor :) ). Je weet wel heel zeker dat het zadel niet nèt te ver naar voren ligt bij het opzadelen?

Ruggen en zadels veranderen. Ik weet niet wanneer je dit zadel aan hebt laten meten maar de kussens kunnen inmiddels wat ingezakt zijn. Bij een nieuw zadel moet je de zadelpasser na een half jaar echt weer laten komen. :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:28

Wanneer een zadelmaker zegt dat het past, dan is het voor een leek erg moeilijk om te zeggen dat het niet past. Wanneer is de zadelmaker geweest? Heeft hij/zij vastgelegd op papier/foto's hoe het paard er op dat moment uitzag? Want dan is het eenvoudig om te bekijken wat er veranderd is bij het paard.
Je kunt zelf ook bekijken hoever het zadel schuift: Leg het zadel neer zoals jij het altijd neerlegd. Teken met krijt strepen aan beide kanten voor en achter het zweetblad en achter het zadel, dus 5 strepen. Dan ga je rijden. Wanneer je merkt dat het zadel verschuift, trek je eerst weer 5 krijtstrepen, voordat je het zadel eraf haalt. Maak er een foto van. Dan kun je goed zien hoeveel het verschoven is.
Daarna leg je het zadel met de voorkant 2 tot 3 vingers achter het schouderblad, dit is de juiste plaats, en doe je hetzelfde met het krijt, ook foto's maken. Pas dan kun je aantoonbaar maken dat het zadel schuift.
Het is mogelijk dat je het zadel te ver op de schouders legt, dan wordt het zadel door de schouders naar achteren gewerkt. Maar er zijn ook veel andere mogelijkheden van het verschuiven van een zadel.
Succes.

Zadelpasservice Libertad

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:43

Even in je profiel gespiekt, ik zie bij beide friezen dat ze erg strakke buik hebben (mooi!) Maar dat houdt in dat het verder naar achter steeds smaller wordt, in combinatie met een glad vachtje...(let je wel op dat je niet voorbij de schouders antiklit sprayt?) De moderne fries heeft steeds meer een warmbloed vachtje en niet meer het ouderwetse ruwe-schapenvachtje.
Ik heb dit ook gehad met 2 friese hengsten, strakke buik, glad zomervachtje, en alles gleed naar achteren. Rijden met een borsttuig en regelmatig aansingelen werkte toen prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:45

Ania schreef:
Even in je profiel gespiekt, ik zie bij beide friezen dat ze erg strakke buik hebben (mooi!) Maar dat houdt in dat het verder naar achter steeds smaller wordt, in combinatie met een glad vachtje...(let je wel op dat je niet voorbij de schouders antiklit sprayt?) De moderne fries heeft steeds meer een warmbloed vachtje en niet meer het ouderwetse ruwe-schapenvachtje.
Ik heb dit ook gehad met 2 friese hengsten, strakke buik, glad zomervachtje, en alles gleed naar achteren. Rijden met een borsttuig en regelmatig aansingelen werkte toen prima.

Beide friezen? Mocht ik willen haha, is er maar één :D
Nu je het zegt, glad vachtje... Zadel is gekocht in de wintervacht... Misschien dat het door het zomervachtje wat er doorheen komt is?
Antiklit gebruiken we enkel op wedstrijd, en enkel op de hals/billen/staart/manen :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:51

Op zich geeft het volgens mij niks als het zadel een beetje naar achter schuift en daar ook netjes blijft liggen, dat wil juist zeggen dat ie daar hoort. Zadel mag alleen niet tot over de laatste rib komen.

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:29

goh bestaat erzoiets niet als een borstriem? Misschien werkt dat. En als je rijdt voel je dan het zadel bewegen? zoals bv. in draf gaat het wat mee naar boven? Misschien kan het ook wat te maken hebben dat de rug dan wat vastzit...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:04

Ik ken het probleem helaas, ik heb jarenlang een pony gereden die dit heel erg had. Zadelmaker heel vaak erbij gehad, maar het zadel lag gewoon elke keer goed. Het probleem zit hem bij zijn buik (te vlak om de singel op de plek te houden) en zijn schoft loopt vrij ver door naar achter. Daarnaast heeft het ook met de beweging van de schouderbladen te maken.
Zolang het zadel past volgens een goede zadelmaker en het zadel niet verder naar achteren schuift dan de laatste rib zou ik me er geen zorgen over maken. Je kunt er inderdaad in geval van nood een borst tuig om hangen, dat deed ik ook wanneer ik ging springen of naar het strand ging. Dat hield alles al beter op zn plek. Ik heb gelukkig nooit meegemaakt dat het zadel echt veel te ver naar achteren schoof en op zijn kont lag, ik denk ook niet dat dat gauw gebeuren zal.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:36

Dat is wel heel vervelend zeg! Ik zou zelf de zadelpasser laten komen en zien of het met opvullen op te lossen is. Mocht dat niet willen dan kun je een antislip matje proberen? Zoiets als deze:
Afbeeldingof deze: Afbeelding
Anders zou ik een borsttuig proberen. Lastig hoor..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:49

Lees de post van Marjolijnvdh nog eens.
Wanneer lag het zadel nog perfect, hoe oud is je paard, was hij in dezelfde training bij het aanmeten van het zadel als nu? Een paardenlijf is niet statisch, maar verandert onder invloed van training, groei, ontwikkeling e.d. Over het algemeen liggen de Massimo's als een huis op een Fries.

Een zadel dat schuift, past niet en ligt dus niet goed. Allerlei bontjes, padjes, borsttuigen e.d. ten spijt: het maakt je zadel niet passend, maar zijn slecht symptoomoplossers. Gevolg is op termijn een paard met een zere rug die in de staak gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:12

Het zadel past wel degelijk, hooguit 2 maanden geleden bevestigd. Overigens ligt het ook gewoon goed voor zover je dat als ruiter kan beoordelen, iig niet zo beroerd dat het zou moeten gaan schuiven.
Ik heb het idee dat het zadel gewoon wat naar achter gewerkt wordt doordat hij een erg lange schouder heeft, en waarschijnlijk ruimer is gaan lopen/meer schwung. Dat in combi met een schoft die doorloopt tot de staart :+ en een schuin aflopende buik waardoor de singel ook niet echt veel steun heeft. Heb gister gekeken na het rijden, zadel lag niet over de 18e rib (lange rug) en ging ook niet verder naar achter.
Denk dat het bij het opzadelen gewoon de goede plek lijkt, maar dat het dan toch iets op de schouder ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:14

Bovendien, wat ook in de OP staat, schuift alles zo'n beetje, niet enkel de zadels. Ook longeersingels willen niet meer blijven liggen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:55

Bizzybijtje schreef:
Het zadel past wel degelijk, hooguit 2 maanden geleden bevestigd. Overigens ligt het ook gewoon goed voor zover je dat als ruiter kan beoordelen, iig niet zo beroerd dat het zou moeten gaan schuiven.
Ik heb het idee dat het zadel gewoon wat naar achter gewerkt wordt doordat hij een erg lange schouder heeft, en waarschijnlijk ruimer is gaan lopen/meer schwung. Dat in combi met een schoft die doorloopt tot de staart :+ en een schuin aflopende buik waardoor de singel ook niet echt veel steun heeft. Heb gister gekeken na het rijden, zadel lag niet over de 18e rib (lange rug) en ging ook niet verder naar achter.
Denk dat het bij het opzadelen gewoon de goede plek lijkt, maar dat het dan toch iets op de schouder ligt.

Dat denk ik dus ook. Het is verbazend hoeveel mensen het zadel nèt (te dicht) op de schouder leggen.
Je kunt dit natuurlijk wel heel gemakkelijk controleren door bij het opzadelen eventjes te voelen of de schouder goed vrij ligt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:04

Zal ik morgen eens doen :j komt goed!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:35

wil iemand voor mij een duidelijke foto maken hoe het zadel hoort te liggen? En het liefst ook met een foto waar ik precies moet meten (vingers achter het schouderblad) Ik heb namelijk het idee dat ik mijn zadel ook standaard te ver naar voren leg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:52

Heel herkenbaar probleem. Ik heb dan geen fries maar een gangenpaard met afgetraind buikje en veel beweging in de schouder. Zelfs een dekje met dekensingel gaat naar achteren. Ik zadelde wel op de juiste plek en na een stukje tölt zat hij ruim een handbreedte achter de schouderkop. Borsttuig aan het zadel was ook geen optie, want die trok strak. Het enige wat blijft liggen of zelfs naar voren komt is wanneer de boom te smal is, ook geen optie dus. Qua zadels heb ik het maar opgegeven, rij nu met een barebackpad met sympanova (rubber achtige) onderzijde. Op een gangenpaard erg lekker maar voor een fries misschien toch wat minder :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:55

Nja hij zit niet heel lekker :') Barebackpad, dan kan ik beter zelf mijn benen breken _O-

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:57

Voortuig??? Mag alleen niet met wedstrijden.