Kauwen op bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Kauwen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:47

Beste bokkers,

Sinds ongeveer 1 jaar heb ik een 10 jarige ruin. Hij werd bij de vorige eigenaar gereden met een dubbel gebroken watertrensje. Nu heb ik hem zelf overgezet op een dubbel gebroken bustrens omdat ik dit persoonlijk zelf fijner vind rijden. Alleen is het probleem dat hij ontzettend kauwt op zijn bit, dit doet hij voor de duidelijkheid ook op de watertrens (dubbel gebroken). Hierdoor word hij soms onrustig in de aanleuning.

Nu heb ik hem een tijdje gereden met een enkel gebroken bustrens, maar hier werd het niet veel minder van. Ik rij trouwens gewoon met een gecombineerde neusriem.

Hebben jullie nog een idee? Een ander soort bit, of misschien een anders soort hoofdstel?

Alvast bedankt,
:evaw:

Brittneyx

Re: Kauwen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:49

kauwen op het bit is meestal een vorm van het bit "accepteren"
dus ik zou het gewoon zo laten

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:19

Kauwen op het bit vind ik ook absoluut niet erg, tot op zekere hoogte. Waar hij dus eigenlijk net iets over zit, voornamelijk omdat hij er onrustig van wordt in zijn hoofd!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:11

Hoeveel weet je van de anatomie van zijn mond? Want paarden kunnen overmatig kauwen doordat het bit niet lekker ligt of het materiaal niet bevalt. Je zou dus moeten kijken of het bit van het juiste formaat is of de drukverdeling gelijk is maar ook hoe hij reageert op ander materiaal. Tot slot zou je nog een ander soort mondstuk kunnen proberen, dubbel gebroken mondstukken zijn natuurlijk vrij bewegelijk en wellicht prefereert hij juist een ongebroken mondstuk omdat deze stiller ligt.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:27

Ik heb een enkel gebroken bit geprobeert hier werd het kauwen niet minden van. Ook heb ik een bit met kopen en rvs geprobeert. De maat van de bitten is ook goed!

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:41

Volgensmij is kauwen gewoon een teken van ontspanning. Maar als hij er echt onrustig van wordt, zou ik toch eens een ander hoofdstel, of een andere neusriem proberen. Misschien kan je ook een bit van rubber of leer gebruiken, maar ik weet natuurlijk niet of hij daar goed op reageert. Ik rij zelf meestal bitloos, maar mijn leasepony reageert heel goed op een rubberen bit. Als hij het bij elk bit doet, en het is geen ontspanning, is er waarschijnlijk iets mis met het hoofdstel of de drukverdeling van het bit.