ik had een vraagje hoe weet je wat van maat je pony van hoofdstel heeft? ik heb een Fries, maar ik wil graag een nieuw hoofdstel het is geen grote fries maar heeft wel een groot hoofd. moet die dan een extra FULL? of FULL - COB of PONY hebben, ik vind het zelf lastig om dit te zeggen dus vraag het aan jullie!
groetjes
_Dune_
Geplaatst: 15-04-12 13:00
Waarschijnlijk gewoon een full. Anders neem je toch je oude hoofdstel mee naar de winkel, kun je mooi vergelijken!
Ik gebruik bij mijn fries, en die heeft n vrij lang hoofd, een maat Full. en je kunt dat nog wat verstellen natuurlijk. Ik denk dat een extra Full niet nodig is, maar je kunt inderdaad je huidige hoofdstel meenemen naar de winkel en dan kun je meten. Dan weet je zeker dat het past.
Ik zal full proberen, zowiezo kan je bijna altijd omruilen als het hoofdstel niet goed zit! Staat er in je oude hoofdstel in het leer geen maat?
Tigra_
Geplaatst: 15-04-12 18:34
Ik zou gewoon even een full proberen of wat makkelijker is je oude hoofdstel meenemen. Mijn kleine fries heeft kwa omvang hoofd een kleine full/grote cob nodig maar zeker een grote/extra full neusriem. Die van kieffer past maar net aan dicht terwijl de rest op z'n kleinst zit.
Meestal staat er onder aan het riempje aan de linkerzijkant een P, C of F in het leer gedrukt, maar lang niet altijd. Inderdaad, even naast je eigen hoofdstel houden lijkt me het gemakkelijkste.
Grooms
Geplaatst: 17-04-12 12:30
Ik denk ook dat full wel moet passen, maar voor de zekerheid kun je inderdaad je hoofdstel meenemen naar de winkel en, misschien een extra tip, controleer de lengte van alle riempjes. De pasvormen van hoofdstellen kunnen namelijk nogal eens verschillen, waardoor het kan zijn dat hij qua lengte van de bakstukken goed past, maar dat de neusriem of de keelriem veel te kort zijn. Dit is per merk verschillend.