neusnetje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

neusnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:01

Ha allemaal!

Mijn paard heeft last van headshaking syndrome. We zijn op zoek naar de oorzaak (atlas, herpes, etc.) maar tot die tijd rijd/train ik hem met een neusnetje. Dat scheelt enorm. Nu is het probleem dat het neusnetje dat ik heb (van de paardendrogist) precies tussen zijn lippen eindigt, waardoor hij zijn bovenlip een stukje optrekt en het uiteinde van het netje nat en vies wordt. Niet zo prettig voor hem. Weet iemand of er ook andere modellen netjes bestaan, bv die ook om de mond gaan?

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:05

Mijn vriendin haar paard schudde ook erg met zijn hoofd (vooral bij erg mooi weer) en toen heeft ze een tijdje gewoon met een panty om zijn mond gereden. Beetje oprekken en aan de neusriem vastmaken. Werkte prima en gewoon even een paar keer verschonen. Het hielp bij hem heel goed.
Het lijkt alleen wel net alsof je met een bankrover op stap bent.. :D

FCSA

Re: neusnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:07

Heb ik geprobeerd (http://www.youtube.com/watch?v=DegSrwcSF3k), maar dat slobberde teveel rondom zijn neus en daar ging hij op knabbelen. Misschien moet ik een strakkere fabriceren :) (Is ook lastig met de bitringen. Hoe deed jouw vriendin dat? Tot net over de kin?)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:09

Mijn vriendin rijd ook met een netje, dit omdat haar paard last heeft van hooikoorts.
winterdag heeft hij nergens last van, begint in het voorjaar, tot in het najaar.
Hij loopt dan ook heel erg met zijn hoofd te schudden, heeft dan echt jeuk in zijn neus.
Netje scheelt bij hem ook al heel veel.

FCSA

Re: neusnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:12

Met wat voor soort netje rijdt zij? (Headshaking is trouwens zelden hooikoorts; de zenuw in het hoofd is overprikkeld waardoor het paard gevoelig wordt voor pollen, stof etc., maar dit is slechts een symptoom, niet de oorzaak - maar dat terzijde :) )

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:15

Ik heb een netje van Innohorse is die voor hoofdstellen zonder neusriem aangezien ik western rijd.
Ik heb hem iets extra naar beneden hangen, zodat het niet tegen haar lip kan komen. Daarop reageert de mijne met extra schudden. netje is echt heel fijn, en na het rijden even door een bakkie water en hij is schoon en zo weer droog.

En helaas ook de mijne heeft hooikoorts, wat dus wel headshaking kan veroorzaken net als een bepaalde enting ;)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:17

Paard heeft ook moeite met de verharing, en dan jeuk op de huid, is al paar keer DA bij geweest, en die zegt dat gewoon door zijn leeftijd komt, en je het kunt vergelijk met een allergie zo als hooikoorts bij mensen.
Hij probeert dan ook om met zijn neus over de grond te schuren tijdens het rijden, in de wei heeft hij nergens last.
Mijn vriendin heeft zo'n netje wat alleen over de neus en bovenlip heen valt, zit met een elastiek aan de neusriem vast.
Maar er zullen toch ook wel netjes te krijgen zijn die over de mond heen gaan

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:24

rina schreef:
Ik heb een netje van Innohorse is die voor hoofdstellen zonder neusriem aangezien ik western rijd.
Ik heb hem iets extra naar beneden hangen, zodat het niet tegen haar lip kan komen. Daarop reageert de mijne met extra schudden. netje is echt heel fijn, en na het rijden even door een bakkie water en hij is schoon en zo weer droog.

En helaas ook de mijne heeft hooikoorts, wat dus wel headshaking kan veroorzaken net als een bepaalde enting ;)

Thanks voor de link! Bij de mijne zit elastiek aan de onderkant, waardoor ie om de lip heen krult. Misschien is het probleem al wel opgelost als ik er een koop die gewoon 'vooruit' blijft staan..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:24

marjootje schreef:
Paard heeft ook moeite met de verharing, en dan jeuk op de huid, is al paar keer DA bij geweest, en die zegt dat gewoon door zijn leeftijd komt, en je het kunt vergelijk met een allergie zo als hooikoorts bij mensen.
Hij probeert dan ook om met zijn neus over de grond te schuren tijdens het rijden, in de wei heeft hij nergens last.
Mijn vriendin heeft zo'n netje wat alleen over de neus en bovenlip heen valt, zit met een elastiek aan de neusriem vast.
Maar er zullen toch ook wel netjes te krijgen zijn die over de mond heen gaan

Ben ze nog niet tegengekomen..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:16

Ik heb zo'n probeernetje van de paardendrogist gehad, ik heb mijn paard nog nooit zoveel zien schudden als toen hij dat netje droeg. Het is dus weer terug, maar het probleem is er uiteraard nog steeds. Ik denk dat de manier van om de neus en mond passen heel veel kan uitmaken. Hebben jullie toevallig foto's van hoe een netje wel of niet goed zit bij je paard?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:29

FCSA schreef:

Ik wel en ik moest toch verdorie zoeken waar :D Maar gevonden, hier is de link http://www.setzerei.de/index_engl.html
Ik vond ze alleen persoonlijk wat teveel voor de mijne.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:28

rina schreef:
FCSA schreef:

Ik wel en ik moest toch verdorie zoeken waar :D Maar gevonden, hier is de link http://www.setzerei.de/index_engl.html
Ik vond ze alleen persoonlijk wat teveel voor de mijne.

Thanks! Ziet er niet uit maar lijkt me voor het paard wel fijner :) Ik ga 'm bestellen!