Een borsttuig is er inderdaad om het naar achteren schuiven van het zadel te voorkomen.
@Lisannevosje: Jij bedoelt een martingaal Een normaal borsttuig zit niet aan de teugels vast, alleen aan de borst en het zadel.
iloonaa__
Geplaatst: 14-04-12 19:18
lisannevosje schreef:
en het paard kan zo zijn hoofd minder ver de lucht in doen. dat is met springen vaak wel handig
dat is het martingaal gedeelte
Donkerblauw
Geplaatst: 14-04-12 19:18
lisannevosje schreef:
en het paard kan zo zijn hoofd minder ver de lucht in doen. dat is met springen vaak wel handig
Dat is geen functie van een borsttuig. Dat is de functie van een martingaal.
Cyruss_
Geplaatst: 14-04-12 19:19
lisannevosje schreef:
Dat is een martingaal, die waarschijnlijk bij jou in combi is met een borsttuig. Ik gebruik soms een borsttuig, zonder martingaal. Echt om te voorkomen dat mijn zadel niet naar achteren schuift.
Het voorkomt idd het naar achteren schuiven van het zadel. Ik gebruik hem in combinatie van een martingaal met springen. En als ik gewoon aan het rijden ben gaat de martingaal eraf en gebruik ik hem omdat ik het mooi vind
Een borsttuig is er om je zadel niet naar achter te laten schuiven tijdens het springen, je kunt er 'vorken' aan zetten die het nut van een martingaal hebben.
Huertecilla
Geplaatst: 16-04-12 08:21
Het borsttuig is ervoor om te de kracht op de borst/huid onder de singel te beperken bij klimmen/stijgen. De verticale component van het ruitergewicht is dan achterwaards gericht en trekt aan de singel = op de ribben aan de buikzijde.
Het is verder overbodig. Indien wel nodig, past het zadel niet goed.
Idem staartriem bij afdalen. Die is én essentiëler (tijdens afdalen) én minder bewegingsvrijheid beperkend.
Een borsttuig voorkomt dat het zadel naar achter schuift.
Ik gebruik een borsttuig omdat ik dan niks om de nek van mijn pony heb dus ook niks door de manen. Gaat anders in de knoop zitten en vind het mooier dan een gewone martingaal.
Ik gebruik een borsttuig met springen en met jonge paarden. Ik heb er een met een riempje over de nek en zo kan ik me vast pakken als de jonge paarden gaan spoken of als mijn paard weer een reuze wapper maakt met springen Vooral met de jonge paarden vind ik het fijn dat het borsttuig ook nog extra zekerheid geeft qua schuiven, sinds jonge paarden soms nog wat uit model zijn kan het zadel elke week weer anders liggen.