kunststof of leer? kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

kunststof of leer? kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 18:24

Helaas moet ik op zoek naar een ander zadel omdat die van ons niet meer past. Zadelpasser heeft wat merken doorgegeven welke op mijn pony zouden moeten passen. Tja daar sta je dan.. Je komt nooit op een stal waar meer mensen zijn, alleen op een manege en die hebben deze zadels niet. Gelukkig heb ik een Massimo en Kent and Masters kunnen proberen van een vriendin (nou ja even op gezeten, dus echt het gevoel krijgen van een zadel die past voor jou en paard was het niet).
Qua prijs is het heel verleidelijk om voor de Thorowgood te gaan, je hebt voor tussen de 500 en 600 een nieuw zadel wat je niet bij iemand tweedehands moet kopen, passen en dan eventueel weer met het probleem van terugbrengen zit. De andere merken demo zadel zou ik bij haar op 1000 euro uitkomen, dus snel het dubbele qua geld.

Nadeel van tweedehands is dat je moet gaan zoeken of er eentje in de goede maat in de buurt te koop is, dan hopen dat de verkoper mee wil werken aan past het niet dan terugbrengen. Nu valt dat laatste wel mee maar vind er maar eens eentje in de buurt! Hoe lang is het wachten voor er eentje in de goede maat te koop is? Neem je het risico dat je er eentje wat verder weg tegen komt om die toch te komen ondanks dat verkoper zegt ik doe niet aan geld teruggave als het niet past? Dan zit je ook weer dat zadelpasser moet komen kijken en doe dat maar eens een aantal keren achter elkaar als je pech hebt.

Qua prijs en gemakkelijkheid is een Thorowgood de makkelijkste keuze, echter wil ik wel kunststof? Zijn er hier mensen die voorkeur hebben voor leer maar toch kunststof gekocht hebben? Hoe is de qualiteit van een kunststof zadel?

Zadels wat zijn voorgesteld zijn:
Kent and Masters Cob oranje of rode boom
Thorowgood Cob oranja of rode boom
Massimo maat 33 of 34 met gewone of franse kussens.
Lovatt and Rickets zadel (maat weet ik even niet, in elk geval breed).
mfsc

Indien iemand in de buurt van Roermond een Thorowgood heeft hoor ik het graag, al is het om alleen eens zo'n zadel met de hand te kunnen voelen en zien (om alleen daarvoor de zadelpasser te laten komen is ook al zoiets).

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:41

ik rijd op de manege op leren zadels en op mn (verzorg) pony op kunststof.
voordeel van kunstof vind ik wel dat het weinig onderhoud heeft!
en het rijd niet vervelender of zo.....
ohja, kwaliteit vind ik prima van het kunststof zadel! ik mog zelf kiezen (zadelpasser kwam) tussen 2 zadels, een kuststof en een leren. heb gekozen voor kunststof om dat ik die dus schijnbaar toch ietsje lekkerder vond zitten..

joyce83

Re: kunststof of leer? kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 18:45

Ik heb zelf trouwens alleen maar rijbroeken met kunstleren zit, maakt dat iets uit op kunststof?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:48

Ik heb wel eens op de Thorowgood gereden en ondanks dat ik verwend ben (rijd al jaren met KN's) vond ik het heerlijk zitten! Fijne, zachte zit, lag heel stabiel en ik vond bij dit zadel helemaal niet opvallen dat het geen leer was. Oke, met je neus er boven op zie je het wel, maar als je er gewoon mee aan het rijden bent valt het echt niet op. (en ik vind die oudere wintecs bijvoorbeeld dus echt heel erg lelijk).

De andere zadels ken ik niet.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:08

joyce83 schreef:
Ik heb zelf trouwens alleen maar rijbroeken met kunstleren zit, maakt dat iets uit op kunststof?

nee, heb ik zelf ook, merk dr niks aan...
ik heb een wel een wintec en dan met van die suede achtige (of hoe noem ej het anders) stukken. als zit en op het kniegedeelte, maar maakt niet uit met je rijdbroek hoor, ook niet als je zo'n ander kunstof zadel hebt zonder dat soort suede. heb daar ook wel eens mee gereden en ging ook prima :j

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:17

Ik heb sinds kort een Harry's Horse kunststof zadel omdat een leren zadel in mijn paardjes maat moeilijk te vinden was.
Ik vind het zweterig. Als ik opnieuw moet kiezen zou ik een leren zadel kopen

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:48

Ik heb een Thorowgood T8 Cob Dressuur, heerlijk zadel en prima kwaliteit! Dit zadel is van kunststof, maar heeft een lederen zitting zodat het beter ademt. Je krijgt er dus niet zo'n zweterige kont van zoals bij sommige andere kunststof zadels.
De T4 zit inderdaad rond de 500 euro, maar die heeft een suede zitting. Ik denk dat wanneer je met een lederen zitvlak rijd, je geen kant meer op kan met je billen. Dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:13

Ik heb een thorowgood voor mijn paard, en dat beviel eigenlijk best goed. Het is een kunststof zadel met een suede zit. Hij is licht in gewicht en de zit is prettig. Ik doe hem nu weg omdat ik toch een maatwerk zadel heb genomen, maar thorowgood kan voor mij als merk eigenlijk niet stuk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:00

Zijn er mensen die foto's hebben van thorowgood t4 of t6 waar al wat langer mee gereden is? dit om de slijtage te kunnen zien?
Vandaag mail gehad van zadelpasser op verzoek om naar een advertentie te kijken van een massimozadel welke ik gevonden had. Nadeel is echt dat het zadel ver weg is, zag er wel netjes uit maar singelstoten blijken anders dan origineel te zijn en het toch altijd een risico blijft om tweedehands te kopen als je het niet kan terugbrengen. Tja ik heb geen geldboom om voor 600 euro het risico te lopen.
Tja dan is de vraag toch een nieuwe thorowgood zodat deze gelijk goed aangepast kan worden of wachten tot er een zadel in de buurt te koop komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:03

Ik had destijds een Wintec van kunststof.
Vond ik net zo fijn als een leren zadel :j

Maar dan met het grote voordeel dat 't onderhoud veel makkelijker en goedkoper is dan dat van leer.

hagedoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:03

Ik wil geen kunststof..Vind het er niet uitzien

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:06

Ik heb ook wel eens met kunstoffen zadels gereden, maar mijn voorkeur gaat toch naar leren zadels. Is wel wat duurder maar wel fijner.