Boomloos veelzijdigheidszadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Boomloos veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 07:31

Na te zijn begonnen met springlessen, wordt t nu eigenlijk tijd voor een veelzijdigheidszadel.
Ik rij nu op een barefoot london, maar krijg deze bijna niet meer aangesingeld, dus er moet sowieso een nieuw zadel komen.

Gisteren is de zadelmaker geweest, na een 16,5 thorowgood erop te leggen kwam hij al snel tot de conclusie dat haar rug te kort is en er dus geen boomzadel op zal passen (waar ik dan ook nog in kan zitten).

Hij adviseerde mij dus bij boomloos te blijven en eventueel een Deuber te overwegen.

Welke vzh boomloze zadels hebben jullie en wat zijn de ervaringen?
En wat vinden jullie van deuber?

joliene

Re: Boomloos veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:26

Ik heb voor mijn paard een startrekk dressuur zadel. Ik vind het echt een heel fijn zadel. Het zadel is niet zo hard als een boomzadel, maar ook niet zo flexibel als de meeste boomloze zadels. Nu moet je er wel rekening mee houden dat deze zadels eigelijk ook niet te lang mogen zijn, omdat ze veel stugger zijn dan bijvoorbeeld jou barefoot london. De druk wordt veel meer over het hele oppervlakte van het zadel verdeeld. De druk is dus niet alleen maar op de plek waar je zit.
Hoe de startrekk veelzijdigheid is voor het springen zou ik niet weten. Kan je niet een zadel uitproberen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:14

furyke schreef:
Ik rij nu op een barefoot london, maar krijg deze bijna niet meer aangesingeld, dus er moet sowieso een nieuw zadel komen.

Hè....? Die gevolgtrekking snap ik niet helemaal......waarom krijg je hem bijna niet meer aangesingeld dan?

Het staat er zo een beetje raar :P

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:39

Persoonlijk begrijp ik de beredenatie van de zadelmaker niet zo; Hij adviseert boomloos te blijven rijden omdat er geen geschikt passend boomzadel te vinden is omdat deze dan al snel te lang wordt voor haar rug? Dat probleem zul je dan ook hebben met een boomloze startrekk for example; want ook bij dit type zadels vind de drukverdeling over het gehele zadel plaats, en niet alleen op de plek waar de ruiter zit.

Ik heb zelf een tijdje een Startrekk VZH/spring in bruikleen gehad, en heb er een superfijn zadeltje aan gehad. Rijd nu een dressuur :)

DieselVince

Re: Boomloos veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:53

Kan je de Cherokee van Barefoot aanraden, hebben hem iets korter laten maken, Fenders dr aan gehangen en een vork inlaten zetten ( BF custom made) en we springen, rijden id bak en recreatief met het zelfde zadel...
De gewone beugels hebben we ook nog, en er zitten standaart extra kniewrongen bij voor extra steun met springen...!! ECHT een veelzijdig zadel dus....

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 15:03

ben er ondertussen achter dat de boomloze van deuber, de startrekk is.
Als ik t tenminste goed begrepen heb op de site.

pmarena: staat idd een beetje raar. Maar t komt er dus op neer dat ik bij het bovenste gaatje zit met aansingelen. die zijn niet echt fijn in gebruik en als ze af valt dan valt er dus niks meer aan te singelen.
Kortere singel is geen optie. De singel die ik nu gebruik is al een mini: 35 cm

Pinda_Dipje: ja als die een stuk stugger is dan een boomloze dan werkt dat ook teveel naar achteren.
Zadel uitproberen is misschien wel een optie, maar ben bang dat als ik ga kijken, dat ik m dan ook koop.
Dus wil eerst van tevoren alternatieven zien te vinden