Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kleinvosje schreef:De spoortjes die je laat zien, zijn kleine knopspoortjes, prima geschikt om mee te beginnen als je voor het eerst met sporen wilt gaan rijden. Zijn niet scherp.
Koperen bitjes vinden paarden over het algemeen fijner, omdat er makkelijker speeksel door wordt aangemaakt, waardoor de paarden het bit makkelijker afkauwen.
kleinvosje schreef:Sporen zijn niet om het dier harder te laten lopen, maar om de hulpen te verfijnen. ik zou juist bij een paard zoals jij omschrijft, geen sporen omdoen, maar er een zweepje bij pakken. Op die manier kun je weer de hulpen bevestigen.
Wat het bit betreft, probeer eerst eens het paard los van je hand te rijden, dus alleen een beetje contact houden, van voren niets vragen. Zo kan hij vertrouwen in je hand krijgen en merken dat je er niet aan gaat rukken en plukken. als hij het vertrouwen terug krijgt, kun je weer wat meer corrigeren.

Albert schreef:Koper is ook een metaal, jij bedoelt roestvrij staal denk ik.
Een bit van een koperlegering is vaak beter omdat het een smaak afgeeft waarvan paarden gaan speekselen.
RVS doet dat niet.
kleinvosje schreef:Dan zou ik er eens een goede instructrice naast zetten, die kan zien wat er gebeurt en er dan meteen op in kan spelen.
wat jij bedoelt qua bit is een zilverkleurig bit, dat is RVS, of een goudkleurig bit, dat is vaak een koperlegering. Ik zou het paard nu niet direct een ander soort bit in doen, eerst dit bit inhouden en ervanaf blijven.