Koperen bit vs metaal en sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

15carlijn15

Koperen bit vs metaal en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:35

Brittneyx

Re: Koperen bit vs metaal en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:36

van dat bit weet ik niet
maar van die sporen die eindigen op een bol
die zijn minder scherp dan die die eindigen op een punt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:37

De spoortjes die je laat zien, zijn kleine knopspoortjes, prima geschikt om mee te beginnen als je voor het eerst met sporen wilt gaan rijden. Zijn niet scherp.
Koperen bitjes vinden paarden over het algemeen fijner, omdat er makkelijker speeksel door wordt aangemaakt, waardoor de paarden het bit makkelijker afkauwen.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:39

kleinvosje schreef:
De spoortjes die je laat zien, zijn kleine knopspoortjes, prima geschikt om mee te beginnen als je voor het eerst met sporen wilt gaan rijden. Zijn niet scherp.
Koperen bitjes vinden paarden over het algemeen fijner, omdat er makkelijker speeksel door wordt aangemaakt, waardoor de paarden het bit makkelijker afkauwen.

Dank je voor je reactie! Het is al een iets ouder paard, die fout gereden is door de eerste ruiter. Pakt bit niet goed aan (dus dan zou dit koperen helpen?) en hij reageerd niet echt op been, en deze sporen lijken mij niet te straf

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:41

Sporen zijn niet om het dier harder te laten lopen, maar om de hulpen te verfijnen. ik zou juist bij een paard zoals jij omschrijft, geen sporen omdoen, maar er een zweepje bij pakken. Op die manier kun je weer de hulpen bevestigen.
Wat het bit betreft, probeer eerst eens het paard los van je hand te rijden, dus alleen een beetje contact houden, van voren niets vragen. Zo kan hij vertrouwen in je hand krijgen en merken dat je er niet aan gaat rukken en plukken. als hij het vertrouwen terug krijgt, kun je weer wat meer corrigeren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:43

Koper is ook een metaal, jij bedoelt roestvrij staal denk ik.
Een bit van een koperlegering is vaak beter omdat het een smaak afgeeft waarvan paarden gaan speekselen.
RVS doet dat niet.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:48

kleinvosje schreef:
Sporen zijn niet om het dier harder te laten lopen, maar om de hulpen te verfijnen. ik zou juist bij een paard zoals jij omschrijft, geen sporen omdoen, maar er een zweepje bij pakken. Op die manier kun je weer de hulpen bevestigen.
Wat het bit betreft, probeer eerst eens het paard los van je hand te rijden, dus alleen een beetje contact houden, van voren niets vragen. Zo kan hij vertrouwen in je hand krijgen en merken dat je er niet aan gaat rukken en plukken. als hij het vertrouwen terug krijgt, kun je weer wat meer corrigeren.

Met een zweepje reageerd hij heel heftig. Tot steigeren toe en ik hoef het dan alleen maar vast te houden. Bij licht contact met de handen gooit hij zijn hoofd omhoog. Hij is vreselijk hard op de hand gereden en dus enorm sterk van voor. Zonder sporen gaat niet. Dan loopt hij echt in slow motion :-)

Albert schreef:
Koper is ook een metaal, jij bedoelt roestvrij staal denk ik.
Een bit van een koperlegering is vaak beter omdat het een smaak afgeeft waarvan paarden gaan speekselen.
RVS doet dat niet.

Een koperen bit zeiden ze mij, weet niet of dat een koperlegging heeft of een roestvrij staal is

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:51

Dan zou ik er eens een goede instructrice naast zetten, die kan zien wat er gebeurt en er dan meteen op in kan spelen.

wat jij bedoelt qua bit is een zilverkleurig bit, dat is RVS, of een goudkleurig bit, dat is vaak een koperlegering. Ik zou het paard nu niet direct een ander soort bit in doen, eerst dit bit inhouden en ervanaf blijven.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:52

kleinvosje schreef:
Dan zou ik er eens een goede instructrice naast zetten, die kan zien wat er gebeurt en er dan meteen op in kan spelen.

wat jij bedoelt qua bit is een zilverkleurig bit, dat is RVS, of een goudkleurig bit, dat is vaak een koperlegering. Ik zou het paard nu niet direct een ander soort bit in doen, eerst dit bit inhouden en ervanaf blijven.

Ik heb hem nu 4 maand gereden op een gewoon dubbel gebroken bit en zonder sporen. Dus nu raden ze mij zo'n bit aan en sporen. Maar moest eens opzoeken op internet wat juist goed was. Maar vind zoveel verschillende dingen