geen zadel, toch zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prom

geen zadel, toch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:57

hallo allen!

de title is misschien wat onduidelijk, maar ik wou eigenlijk weten of er zoiets bestaat als een dekje met beugels? ik heb er ooit is van gehoort, maar ben het nooit tegen gekomen? Ik ben bekent met een boomloos zadel maar wil dus weten of iemand ook bekent is met een "gewoon" dekje met beugels eraan??

ik hoop dat hij hier goed staat en ik mijn vraag enigsinds duidelijk heb uitgelegd!

Hommage

Re: geen zadel, toch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:58

Barebackpad :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:59

Als je je paard zijn rug om zeep wil helpen moet je dat gebruiken.
Er zijn inderdaad barebackpads met beugels eraan. Maar die zijn dus absoluut NIET aan te raden!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:59

hallo prom.

wat jij bedoelt is een bareback pad [als ik het goed schrijf]
je hebt er met en zonder beugels maar ik zou de pad met beugels maar niet gebruiken.
dit is erg slecht voor de rug van je paard. ;)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:01

Air schreef:
Als je je paard zijn rug om zeep wil helpen moet je dat gebruiken.
Er zijn inderdaad barebackpads met beugels eraan. Maar die zijn dus absoluut NIET aan te raden!

Inderdaad, was ik ook vergeten te zeggen nog. Meningen zijn verdeeld, maar ik ben er ook niet zo van. Gewicht wordt heel slecht verdeeld doordat je op je beugels steunt en die in verhouding tot een zadel veel harder op de rug drukken op de punten waar je zadel normaal de druk zou dempen als ware. Een barepackpad doet dit namelijk niet. Eentje zonder beugels is een betere optie voor je paards rug.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:02

Er bestaat een barebackpad. Daar hangen soms stijgbeugels aan. Alleen zijn die niet om mee te rijden. Nuja, ze geven dus heel plaatselijk druk op het paard zijn rug wat voor vele klachten zorgt.
Vaak zijn barebackpads wel in een soort suede wat zorgt dat je niet schuift. Dus je zit er best stabiel op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:03

Alle druk komt op de ruggengraat te liggen... auw.

Je hebt ook wel barebackpads waar je echt in zit, dus een beetje de bovenkant van een zadel(alleen dan van bont). Alleen daar hangt een flinke prijskaart aan.

prom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:06

bedankt voor de snelle reacties! fijn dat mensen even goed uitleggen hoe t zit ;) met andere worden, uiteraard wil ik mijn paard zijn rug niet omzeep helpen maar als je iets niet weet (en het daarom vraagt) word het lastig! zit net al een paar sites te bekijken en heb ook meteen wat info opgezocht! ben weer wat wijzer en ga opzoek!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:23

Een barebackpad met beugels moet je nooit gebruiken, daarbij komt de druk inderdaad altijd op een heel klein bandje te liggen op de rug. En zelfs als iemand zegt: maar het is alleen voor het doorzitten en in stap, dan nog: meestal leg je meer druk op je beugels als je zelf in de gaten hebt. Wil je extra houvast? Kies dan voor een antirolbeugel om een dekje, en ga achter die beugel (op het dekje) zitten, dan heb je met je hand iets om vast te houden voor als je je evenwicht denkt te verliezen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:30

En een voltigesingel, is dat iets?

Sharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:24

ik zou dan eerder een voltigesingel gebruiken, is véél beter voor de rug van het paard en je hebt toch steun :j