[WN] Hilason Boomloos op een Arabier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Malu_

Hilason Boomloos op een Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 08:50

Ik zit er sterk aan te denken om een Hilason boomloos zadel te kopen, maar ik twijfel of boomloos samen gaat met een smalle arabier met een redelijke schoft. Heeft iemand hier ervaring mee? Het handigst zou zijn als ik een Hilason of BM kan uitproberen op hem, om uberhaupt te kijken of boomloos wel gaat werken...maar weet zo snel niet iemand in de buurt van Groningen die zo'n zadel heeft en wil uitlenen. Weten jullie iets?

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:01

Mijn zus (meandher hier op bokt) heeft er 1 te koop , misschien een idee om hem op te sturen , bij niet passen retour en geld terug?
Stuur haar anders een pb , wie weet komen jullie er samen uit!!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 09:16

Opzich heb ik er al eentje op het oog! Maar ik twijfel alleen of zijn schoft niet in de weg gaat zitten. Uitproberen en bij niet goed geld terug zou wel ideaal zijn. Wat is de reden dat je zus hem verkoopt?

DubbelFun

Re: Hilason Boomloos op een Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:57

Een Hilason is minder geschikt voor paarden met een hoge schoft/holle rug. Bij een BM moet je dan het specifieke Peaked Pommel model hebben. De Circle Y BM versie heeft dit standaard.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:18

Mijn zus kan fysiek niet op een westernzadel en is overgestapt op een dressuurzadel ,
maar net wat DD zegt , je paard moet dan een niet al te hoge schoft hebben.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:22

Ik twijfel heel erg hierover, opzich is zijn schoft niet extreem hoog en zijn rug is niet hol. Maar als ik over zijn rug voel, voel ik wel goed de ruggegraat met daarom heen wel wat spieren, maar weinig vet. Ben bang dat ik met boomloos daar teveel druk op ga geven . Dus het zou echt een kwestie zijn van uitproberen....opzich heb ik een goedpassend boomzadel, dus ik zit echt met een luxeprobleem :D

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:24

Dan zou ik me bij het goed passende zadel houden!!
Weer een (luxe)probleem minder :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:27

@_Malu_ : Bij boomloos moet je altijd een pad hebben met een flinke ruggegraatvrijheid.
Van sommige merken kun je een testzadel aanvragen, dan kun je uitproberen of het jou en je paard bevalt.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:37

Ik weet dat je idd een speciaal pad moet hebben :-) maar dan nog vraag ik me af of dat voldoende helpt bij hem. Weet jij of je van Hilason ook een testzadel aan kunt vragen? of van BM?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:39

Beide helaas niet.
Bij de Nederlandse vertegenwoordiger van BM kun je proefrijden, maar geen testzadel meen ik. Hilason heeft geen vertegenwoordiger in NL.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:52

De BM dealer zit op zich niet zo ver uit je buurt, Oostwold vlak bij Winschoten. Lars_Alida@bokt.

Ik heb zelf een BM op een NRPS-er liggen van 26 met een giga schoft en natuurlijk vanwege haar leeftijd wat ingezakte rug. Ik heb niet eens een peaked pommel, maar kan met een swaybackpad genoeg ruimte creeren voor de schoft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:55

Ik heb zelf een Hilason gehad. Er zijn een aantal modellen die voldoende schoftruimte bieden. Dat zadel lag op de meeste AV merries hier prima. Het leer is wat stug, dus het duurt wel even voordat het zadel zich echt lekker aanpast aan de rug. Daarnaast vond ik persoonlijk de cantle aan de hoge kant. Die problemen het je overigens met een BM niet zo.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:33

Een vraagje : als je een goed passend boomzadel hebt, waarom wil je dan nu een boomloos ? Feit blijft dat een boomzadel de druk veel beter verdeelt. Voor sommige paarden kan boomloos een oplossing zijn, maar als je een goed pssend boomzadel hebt zou ik niet twijfelen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:38

sevke schreef:
Een vraagje : als je een goed passend boomzadel hebt, waarom wil je dan nu een boomloos ? Feit blijft dat een boomzadel de druk veel beter verdeelt. Voor sommige paarden kan boomloos een oplossing zijn, maar als je een goed pssend boomzadel hebt zou ik niet twijfelen.

Ook als je een perfect passend boomzadel met een boomloos zadel vergelijkt heeft het boomloze zadel voordelen. Eigenlijk precies om de reden die jij als nadeel noemt, de flexibiliteit van het zadel. De druk wordt minder goed verdeeld, dat staat vast, maar daar staat tegenover dat het zadel bij buiging van het lichaam meer meegeeft dan een boomzadel. Bruut gezegd is een boomzadel gemaakt voor een paard dat relatief rechtuit loopt. Daar komt bij dat een ander voordeel van de flexibiliteit het contact tussen ruiter en paard is, want hoe je het ook went of keert, je voelt je paard echt beter aan met een boomloos zadel, en je kan je hulpen nog verfijnder geven. Hoewel dat laatste voordeel wel enigszins afhankelijk is van het type. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de startrekk engelse modellen kom valt dat door de dikke wolvulling weer wat tegen. Maar dat is nogal een verhaal off topic, want dat is niet de vraag van de TS.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:04

Zoals ik al zei, ik zit met een luxeprobleem :-), Ik zal ook zeker mijn boomzadel niet wegdoen of in de kast laten verstoffen. Maar ik weet dat je met een boomloos zadel je paard nog beter kunt voelen en meer contact hebt, dus vandaar dat ik ooit nog een boomloos zadel erbij wil. Bovendien is het zadel dat ik op het oog heb ook nog leuk voor wedstrijden later.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:07

Wil je dan reining rijden met dat zadel? Want om eerlijk te zijn is een boomloos zadel niet echt de eerste keuze voor de reining, omdat het in stabiliteit dan wel wat mist vergeleken met je boomzadel. Het zou natuurlijk zonde zijn als je een miskoop doet :)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:11

wie heeft het hier over reining? Jij als ex-verzorgster van Henk weet toch wel dat ik pleasure en horsemanship train :+ Voor reining zou ik nooit boomloos nemen...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:14

Jep, maar ik dacht dat je in je vorige topic ook bezig was met reining :o op die manier bedoelde ik het, sorry :o

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:16

Haha, mijn benen doen soms alsof we reining rijden, maar dat is meer een suffe tik van mij, ik maak geen slidings, hoogstens een rustig stopje wat je ook in de horsemanship weleens moet doen ;-)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:17

Ah, op die manier :)*

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:02

Hallo Malu,

we bijten niet hoor.
Dus kom gezellig langs en probeer eens.
Zelfs de koffie staat meestal klaar.

Groet Alida

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:48

Hoi Malu, kom je nog naar het DAWRA weekend?? Ik heb ook een Bob Marshall die je kan uitproberen!
Niet te koop hoor, ik wil nooit anders meer... :o

gr claudia