Ik wil binnenkort een zadelmaker laten komen met een aantal tweedehands dressuurzadels, maar ik vraag me af of ik wel in een dressuurzadel pas met mijn lange benen (ik rijd nu met een veelzijdigheidzadel). Daarom wil ik graag alvast wat advies en tips van mensen die hetzelfde probleem hebben (gehad), zodat ik een zadelmaker kan kiezen die geschikte zadels kan meebrengen. Tips voor een zadelmaker zijn ook welkom, regio Weert.
Mijn vraag aan jullie: *Hoe lang zijn jullie bovenbenen en welke confectiemaat heb je? *In welk merk / type dresuurzadel rijd je en hoeveel inch is het? *Eventueel een foto van de zijkant voor het beeld
_Dune_
Geplaatst: 09-04-12 18:32
Bovenbeenlengte is 55 cm, confectiemaat 34 en mijn zadel is 17 inch. Het is een Thorowgood T8 dressuur. Foto voor het idee:
Sorry, ik heb even niets beters.
Bella123
Geplaatst: 09-04-12 18:41
Mijn benen zijn ongeveer een meter lang, bovenbenen ongeveer 66 cm, zelfde als jij dus. Ik heb confectiemaat 38 en heb een Prestige Dressage met verlengd zweetblad, 17 inch. Normale zweetbladen was idd te kort en kwam ik over de wrong heen. Heb ik met meerdere zadels hoor, het zal wel even zoeken zijn voor je met lange benen, zeker bij tweedehands zadels! Succes.
MelanieB
Geplaatst: 09-04-12 18:51
Mijn lengte bovenbeen is 61cm, ik had een 17,5" Stubben Maestoso NT Deluxe dressuurzadel. Allerlei zadels geprobeert en overal kwam ik of op de wrong, of eroverheen.
Verlengd zweetblad helpt niet altijd, vaak juist bij lang onderbeen... niet perse bij lang bovenbeen, bij mij maakte het iig niks uit, want ik bleef er natuurlijk overheen komen.
Dit zadel was top! Het zweetblad lichtelijk naar voren dus bleef super achter de wrong ook. Mijn confectiemaat is 40. En ben 1.76
Hier wel een foto, heb het zadel (en paard) niet meer, dit is de beste foto die ik ervan heb. (verkocht wegens niet meer rijden, en voor pony heb ik ander dressuurzadel, daaleman, pas ik ook wel mooi op met benen, maar op de stubben pastte ik wel mooier)
De Stubben maestoso staat ook op mijn lijstje, erg mooi zadel en lijkt geschikt voor lange benen. Alleen zijn mijn bovenbenen nog langer dan die van MelanieB, dus ik betwijfel of het past (ook bij 18 inch). Bij jou (MelanieB) lijkt het precies goed te zijn in de 17,5 inch.
Heeft iemand een idee hoe een kieffer orphee, kieffer malmo en kieffier wien zitten met lange bovenbenen? Aanraden of afrader?
En zijn er merken dressuurzadels die bekend staan om hun vlakke zit (ookal lijken die er tegenwoordig nauwelijks meer te zijn)?
Kieffer Lusitano Excellent is ook heel geschikt. Heeft veel wrong, maar dan waar je je been in en tegenaan legt, ipv dat je benen nog verder uitelkaar gedrukt worden door de wrongen. Vond het een fijn zadel!