Boomloos zadel, Hoe rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Boomloos zadel, Hoe rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:56

Sinds een tijdje rijd ik nu op een Boomlooszadel, mij werd verteld dat je niet in de beugels mag staan maar ook niet met je knieeen mag knijpen..

Mijn vraag is dus nu.. hoe wel ? Meeveren gaat niet echt.. heb dan echt gevoel dat ik hard op haar rug stuiter en merk aan pony dan dat ze dat niet fijn vind ( Gaat ze sneller draven )

troi

Re: Boomloos zadel, Hoe rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:59

Een goed boomloos zadel gebruik je precies zo als een boomzadel. Maar als je een slechte hebt, dus min of meer een lapje met beugels, dan is het wel anders, dan moet je dat eigenlijk gebruiken alsof het een barebackpad is dus in elk geval niet lichtrijden. Benen aangesloten houden mag altijd.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:00

We hebben er een van Barefoot :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:01

Dat is van goede kwaliteit, dus gewoon rijden zoals je gewend bent!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:02

Dus ik kan gewoon in de beugels staan als ik wil ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:09

Tuurlijk, daar is het zadel op gebouwd. Enige dat dat lastiger ligt is springen, dan komen er wel heel grote krachten op te staan en ook vrij lang per keer.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:13

Springen zijn we ook niet van plan :) ! Thanks voor je info !

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:32

ED --> HAR

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:26

ik rij al 8 jaar met een boomloos zadel (barefoot cheyenne, zonder vps, daarna de london zonder vps, nu london met vps)
met de laatste spring ik ook regelmatig, mits je een goede pad gebruikt kun je gewoon rijden zoals je gewoon bent :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:50

Ik heb in de praktijk genoeg schade gezien van die zadels. Het hangt zeker ook wel een beetje af van je gewicht hoor. Als 50 kilo bent kun je rijden zoals je gewend bent op een Barefoot, als je 80 kilo bent is een Barefoot ook maar gewoon een lapje leer met beugels eraan. Als je wat zwaarder bet moet je toch echt voor een kwaliteit beter gaan.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:38

Welk merk is dan beter dan Barefoot qua drukverdeling????

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:42

Een mooie wedervraag hier, aangezien ik lees ''je kunt prima in de beugels gaan staan bij een barefoot''. Wat doet een boomzadel als je in de beugels gaat staan? En is het daarop gemaakt?

Naar mijn mening niet namelijk :)

Over het boomloos, je moet zo goed mogelijk in balans, en in evenwicht op je paard zitten. Wanneer je dat lukt zul je merken dat je kunt lichtrijden (wat eigenlijk gewoon jezelf omhoog laten tjoepen door je paard is) zonder dat je daarbij veel druk uitoefent! :)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:13

cynthiar schreef:
Welk merk is dan beter dan Barefoot qua drukverdeling????

Startrekk
Trekker

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:52

Citaat:
Startrekk
Trekker

:j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:54

Hoelang rijd je nu met zo'n zadel? Ik heb er ook heel lang aan moeten wennen (4 mnd ofzo!)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:50

En waarom zijn startrekk en trekker beter?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:45

cynthiar schreef:

Alle waar naar zijn geld he, vraag eens een testzadel aan, kun je er zelf over oordelen. Ik heb ze allebei gehad en ga echt noooiit meer een barefoot op een van mn paarden leggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:52

Akshay schreef:
Een mooie wedervraag hier, aangezien ik lees ''je kunt prima in de beugels gaan staan bij een barefoot''. Wat doet een boomzadel als je in de beugels gaat staan? En is het daarop gemaakt?

Naar mijn mening niet namelijk :)

Over het boomloos, je moet zo goed mogelijk in balans, en in evenwicht op je paard zitten. Wanneer je dat lukt zul je merken dat je kunt lichtrijden (wat eigenlijk gewoon jezelf omhoog laten tjoepen door je paard is) zonder dat je daarbij veel druk uitoefent! :)

Idd, ook boomzadels zijn NIET gemaakt om in je beugels te gaan staan. Bij westernzadels krijg je ook altijd een waarschuwing mee, niet vanuit je knieën lichtrijden.
De meeste dressuurruiters lijken daar helaas nog nooit wat over gehoord te hebben....

Lichtrijden doe je vanuit je bovenbenen, je word omhoog geveerd, en met je bovenbenen (die houd je goed aan het paard) zorg je dat je rustig weer kunt gaan zitten.

Een keertje druk uitoefenen op de beugels, met bv springen of een rengalopje, is helemaal niet erg. Maar niet een uur lang lichtrijden vanuit je beugels, da's voor jou ook niet fijn hoor ts. :n

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:42

cynthiar schreef:

Barefoot heeft van zichzelf geen drukverdelende eigenschappen, Startrekk en Trekker hebben dit wel. Ik heb bij mijn moeder eens op een Barefoot gereden en dat zat heerlijk zacht maar de ligging van het zadel (is natuurlijk wel per paard verschillend) en de kwaliteit was toch niet te vergelijken met mijn Startrekk. Het leer van de Barefoot voelde ook slapper aan. Ben ook nog niet helemaal overtuigd dat er voor Barefoot nou echt goede drukverdelende pads te verkrijgen zijn, mijns insziens moet dit ook vanuit het zadel komen en kan een pad nooit 100% de drukverdeling ondervangen.

Kan het mis hebben maar is mijn ervaring

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:18

Ik weet niet goed wat voor zadel wij hebben.. zal eens ff kijken of ik het kan omcijferen..

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:19

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:44

Ik heb hetzelfde zadel. De drukverdeling is bij mij gewoon goed ook met lichtrijden. Ik steun geloof ik niet echt op de beugels met lichtrijden want ik kan het ook op mijn barebackpad zonder stijgbeugels.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 11:47

Ik heb helaas iets aan mijn lies waardoor het soms pijn doet om echt constant te rijden op mijn bovenbenen en doorzitten.. Het is dus te zeggen dat het niet kwalijk is om op de beugels te rijden ?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:58

dianaw33 schreef:
Ik heb in de praktijk genoeg schade gezien van die zadels. Het hangt zeker ook wel een beetje af van je gewicht hoor. Als 50 kilo bent kun je rijden zoals je gewend bent op een Barefoot, als je 80 kilo bent is een Barefoot ook maar gewoon een lapje leer met beugels eraan. Als je wat zwaarder bet moet je toch echt voor een kwaliteit beter gaan.

Zelf ben ik 1.88m en weeg 85 kilo. Ik rijd mijn paard 4 keer per week ook lange ritten met een Barefoot London met VPS en een goede pad. Nu 2 jaar. Laatst de osteo erbij gehad en die heeft de rug helemaal goed gekeurd! Ze wist niet dat ik boomloos rij. Achteraf was ze verbaasd en moest ze toegeven dat ze blijkbaar redelijk bevooroordeeld is. Als je je paard rijdt met goed ruggebruik kun je prima met een boomloos rijden. Ook tijdens lange ritten blijf ik gewoon lichtrijden. Ik zeg niet dat boomloos voor ieder paard en/ of ruiter geschikt is, maar om het alleen van gewicht en combi zadel te laten afhangen vind ik iets te kort door de bocht.
@ts gewoon rijden zoals je gewend bent dus. Wat is de reden geweest dat je boomloos bent gaan rijden? Gewoon nieuwsgierig.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 11:59

Ik help bij iemand thuis met zijn paarden :) En bij de haflinger zat dat boomlooszadel.