bitloos wel zo comfortabel voor het paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

bitloos wel zo comfortabel voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 10:22

ik wist niet echt waar te plaatsen, het is niet over een specifieke optoming, maar meer praktijkgericht, maargoed.

gisteren, bij het aanpassen van mijn nieue S-hackamore, begon ik me af te vragen wat er comfortabeler is voor het paard bij lange ritten.
(dan ga ik niet uit van bv een uurtje te rijden, maar effectief van bv endurance ritten, trektochten, etc)

in eerste instantie denk ik dat een bit in de mond absoluut niet comfortabel kan zijn, daarom dat ik overgeschakeld ben naar bitloos voor buitenritten.
echter, bij het aanpassen, kwam ik tot de conclusie, dat bitloos rijden = een vastgemaakte neusriem (dus in die mate dat die netjes overal aanligt, en niet los hangt, maar ook niet vastgemaakt is)

dus wat zou er nu eigenlijk comfortabeler zijn?
een westernhoofdstel, zonder neusriem, met een passend bit (een dat het paard gewoon is en goed op loopt)
of een bitloze variant, maar wel mét neusriem (logisch) waardoor het paard toch beperkt is in zijn mond openen en sluiten?

Caily

Re: bitloos wel zo comfortabel voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:25

Je kan ook best rijden met een stalhalster/touwhalster :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:55

Volgens mij maakt het echt niet uit waarmee je rijd, maar hóe je rijd. Een neckrope wordt er ook niet confrontabeler op als je er contant aan zit te sjorren. ;)

Zelf rijd ik met een westernhoofdstel zonder neusriem. Bij lange tochten gaat daar een touwhalster onder, zondat ik tijdens pauzes veilig het hoofdstel af kan doen. Het enige moment dat Ascot echt zn mond opend, is als we een meningsverschil over de te lopen gang / snelheid hebben; meneer wilt nog wel eens harder dan ik. Zo'n drama lijkt mij een neusriem dus ook weer niet

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 14:46

laten we er dus wel vanuit gaan dat de ruiter een stille zit en een stille hand heeft.
En eigenlijk de hele tijd met losse teugel/contact rijdt, en enkel inkomt wanneer nodig (eventueel sturen,veranderen van gang of in noodgeval)

of het een stalhalster,touwhalster,hackemore,bosal betreft maakt in die geval dus niet echt uit, ik doel eigenlijk effectief op het rijden zonder contact, maar ofwel zonder neusriem met bit, ofwel met een neusriem (dat mooi aansluitend dicht is) zonder bit, of die laatse wel effectief comfortabeler is dan met bit ...

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:25

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:33

Een bit in je waffel lijkt me zonder twijfel veel "aanweziger" dan een niet strak riempje rond je neus :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:39

Hier twijfel ik ook al een tijdje over...
Wat pmarena zegt geloof ik ergens ook, we rijden hier ook vrijwel altijd bitloos(halster of sidepull)
Maar toch ken ik een paard waarbij dit niet werkt, moet ik erbij zeggen dat ze flink wat luchtwegproblemen heeft, met vaak een snotneus.
Zelfs zonder druk op de teugels vond ze het vervelend, met druk was het écht een ramp.

Nu is dit 1 geval, waarbij de luchtwegen dus te veel worden afgesloten door een halstertje.
Maar het heeft me wel aan het denken gezet.
Hoe 'vervelend' is het voor een paard dat we met een hoofdstel(een héél klein beetje weliswaar) druk geven op de neus/luchtwegen

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:41

Hm, interessante vraag! Na even nadenken ga ik toch voor het bit zonder neusriem als comfortabeler denk ik. Ik stel mezelf voor hoe irritant ik het vind om bijvoorbeeld een hoofd/haarbandje voor langere tijd te voelen, door oa de druk, warmte, wrijving en gewoon het idee dat er iets zit. Een paard wordt daarin dan ook nog beperkt in het openen van de mond(edit: en eventueel de ademhaling?) en dat lijkt me sowieso nooit erg prettig.

Dus als je het mij vraagt: liever een simpel hoofdstelletje met bit, dan een bitloos aansluitend hoofdstel. Een losjes stal/touwhalster vind ik nog weer een ander verhaal, mits deze comfortabel zijn op de neus

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:44

Als het paard het vervelend vindt dan zal die gewoon maar moeten reageren en dan komt het weinig voor, denk ik dan. Wanneer je de adem beneemt bij een gezond paard moet je wel flink enthousiast bezig zijn met je teugels, dan hebben we het niet meer over een los teugeltje dat alleen opgepakt wordt als een paard vervelend doet :P

wyonaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:46

ik heb mijn paardje bitloos ingereden... dit is altijd goed gegaan, maar wilde nog wel eens tegendraads zijn en liep altijd met d'r onderlip te bewegen. op een gegeven moment toch mar eens een gewoon hoofdstel geprobeerd en merkte gelijk verschil. ze werd veel rustiger omdat ze lekker op het bitje kon knabbelen. sinds die tijd rijd ik alleen nog maar met bit met haar. zij vind dit gewoon fijner.
met mijn andere paardje rijd ik alleen bitloos want dat vind zij veel fijner. dit paardje gaat in verzet als je er een bit in hangt en dat merk je gelijk.... dus zo zie je maar... 2 paardjes die beiden zo verschillend zijn als het op een hoofdstel aankomt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:55

adem benemen vind ik ook wel iets ver gezocht, en bij paarden met een duidelijke voorkeur is het ook wel simpel :D
als je echter een paard hebt dat hetzelfde loopt op een bit met westernhoofdstel, bit met gecombineerde (al dan niet aangetrokken) neusriem, sidepull,stalhalster, of hack, begin je toch wel eens te twijfelen :D
Nu dat ik je hier zie pmarena: hoe strak vind je dat de hack dient te zijn?
ik heb nl de neiging om alles zo los mogelijk te doen, maar dan werkt die hack vrij laat (en mss daardoor heftiger?) in, moet die aansluiten, mag die losser hangen, of?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:25

Ik vind dat een hack gewoon net zo strak moet als een hoge neusriem, dus met 2 vingers ruimte onder de kin. Dan hangt hij "los" als je niks doet en heeft iets marge om de teugel op te pakken en om eet-bewegingen te maken (grazen onderweg :P ) maar hij moet inderdaad wel nog in kunnen werken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:27

Ik snap hem niet echt, de neusriem van een bitloos hoofdstel hoort helemaal niet strak te zitten dat het paard zijn mond niet meer kan openen.
Die van mij kan alles eten, neusriem zit best los, losser dan menig neusriem met bithoofdstel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 08:28

dan zit ik juist met hoe ik het tot nu toe deed :D
heb uiteraard al alles uitgeprobeerd, maar voor paardlief maakt het eigenlijk bitter weinig uit, soms reageert ze gewoon iets later, maar that's it :D
Maargoed, die is op dat vlak een doorbijtertje en vrij in zichzelf gekeerd, dus ik weet eigenlijk nooit of ze het fijn vind of niet, enige waar ze duidelijk in is is dat ze het aansingelen niet fijn vind :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:54

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:56

pmarena schreef:
Een bit in je waffel lijkt me zonder twijfel veel "aanweziger" dan een niet strak riempje rond je neus :)

Het ene paard heeft meer last van dat riempje om z'n neus, de ander zal een bit niet het meest plezierige vinden.

Ik persoonlijk vind dat je moet kijken naar je paard, en niet naar wat jij zelf vind. Helaas gaan wij mensen daar nogal eens mee in de fout

Kiki_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:02

Zelf geef ik bij mijn eigen paard de voorkeur aan bitloos, maar ik rijd hem altijd met een losse teugel. Ik denk dat dat voor hem echt prettiger is dan met bit. Hij kan lekker een hapje eten onderweg, de neusriem zit nooit strak!
Ik rijd wel eens op een ander paardje dat er steeds graag vandoor wil gaan, die rij ik dan zelf liever met bit.

Kortom: Ik denk dat het moeilijk is op deze vraag te antwoorden; ieder paard en iedere ruiter is anders!

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:16

Nog een aanvulling: een neusriem bij een bitloos hoofstel hoort niet zo laag te zitten dat de mond niet meer open kan, dan hangt die echt te laag en ligt op het zwakkere deel van het neusbot. De neusriem moet net zo hoog liggen als bij een combinatie-neusriem de bovenste. Oftewel, 2 vingers onder het bot dat richting de mond loopt.

Het gaat vooral om het materiaal en de dikte hiervan wat de scherpte van de neusriem bepaalt, maar nog meer om de ruiterhand, want die bepaalt hoe hard er wordt ingewerkt op het hoofd ;)
Een Meroth is erg vriendelijk door de snelle release vanwege de bladveer, maar voor langere ritten zou ik eerder gaan voor een katoenen hoofdstel. De Igor (onderstaande site) kan vrij scherp inwerken, maar valt wel fijn om het hoofd van het paard, de Nanouk is eenzelfde hoofdstel, maar hierbij zijn de teugels los te maken. Makkelijk om te doen en wasbaar, prettig hoofdstel in gebruik!