Meer mensen die een eigen zadel gekocht hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Meer mensen die een eigen zadel gekocht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 21:14

:wave:

Ja, misschien niet zo'n gekke vraag, maar het wordt misschien gekker als ik zeg dat ik geen eigen paard héb. :Y)

Ik speel al een tijd met de gedachte om "goed" eigen zadel te kopen voor mezelf.

Ik heb een tijd met een Isbell werth Wintec gereden en ik ben gek van dat zadel. :)
Daarom wil ik die eigenlijk ook aanschaffen voor mezelf. Ik heb nu de financiële middelen, het zadel past hoogstwaarschijnlijk op de pony waar ik nu op rijd omdat ze een redelijk makkelijke rug heeft... :)

Wat zijn de pros en cons? :)
Zijn er meer mensen die een eigen zadel gekocht hebben voor hun verzorgpony/verzorgpaard? :)

Even ter informatie..
het eigen zadeltje van de pony is een 16 inch zadeltje.. Daar wordt mijn kont niet zo blij van en ik heb nu het zadel van mijn vriendin op de pony als ik rijd, maar dat is ook niet ideaal.
De eigenaren vinden het goed als er een ander zadel op ligt, mits het zadel goed ligt. :)

lovey_ou

Re: Meer mensen die een eigen zadel gekocht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:20

Ach waarom niet selien? :)) Bij mij speelde die gedachte ook altijd maarja rij toch wel wat minder als jou denk ik :') Wintec is aan te passen qua boommaat dus dat is al geen probleem en mocht je een eigen paard hebben past het misschien daar ook op. En wintecs verkopen ook goed dus mocht door omstandigheden stoppen zit je vast niet lang met je zadel.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 21:21

Ja, dat vind ik dus ook..
Waarom niet?! :Y)
Nieuw boompje is zo gekocht... :P

Ik rijd ook niet heel veel, maar ik vind het zijn geld wel waard... :j

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:22

doen! :) heb ik ook gedaan en is echt veel fijner. dan kun je wat zoeken wat je zelf het fijnste vind en zolang het op de pony past is het geen probleem

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 21:23

Ja, ook dat ja.. :j

Dan heb ik in ieder geval de hele paardenzooi al compleet, mocht er een eigen peerd komen.. :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:27

Wintecs zijn redelijk lang, dus past die qua lengte wel goed? En daarnaast je "uitzet" al hebben is alleen handig als je een paard koopt wat er in past. Het paard voor jouw kan wel eens absoluut geen wintec passen en de 2e hands markt levert steeds minder op.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 21:28

De IW's die ik tegenkwam hebben redelijk korte kussens. De nieuwe versie heeft lange kussens, maar ik ben niet van plan die te kopen. :)

Dat is het risico wat je neemt natuurlijk.. En ik ga geen splinternieuw zadel aanschaffen, maar een goede tweedehandse. :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:46

Heb ik ook gedaan hoor, sterker nog, ik had er 2 gekocht.. één voor de paarden die ik zadelmak maakte en een voor de paarden die ik ernaast gewoon reed. Heb er geen seconde spijt van gehad. Let wel dat je zadel inderdaad een makkelijke pasvorm heeft en goed aanpasbaar is, maar dat zal met een wintec IW geen probleem zijn denk ik. Ik heb ook mijn zadel(s) tweedehands gekocht en ik heb ze voor ongeveer dezelfde prijs weer verkocht, zo lijdt ik geen verlies maar heb ik wel een fijn zadel. Ik zou het zeker doen als de middelen er zijn! :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:14

Met een wintec kan je nog wel een risicootje lopen, ik neen aam dat je het paard al langer rijd dan een paar weken?
Lekker doen en goed laten passen :j
Wintec heeft idd wel relatief lange kussens, goed op letten.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:20

Ik zou het ook gedaan hebben. Vind het belangrijk dat je goed in een zadel kunt zitten, en dat gaat moeilijk als je anders gebouwd bent dan de eigenaar van het paard. Zou het zelf ook geen probleem vinden als mijn bijrijdster dat zou willen. Zolang het zadel maar door een goede zadelmaker gepast word, en regelmatig gecontroleerd / opgevuld word.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:20

Ik heb ook eigen zadel gekocht, wel aanlaten passen, en dat terwijl paard voor de verkoop is. Maargoed, ik merkte dat ze onder het oude zadel gewoon niet lekker liep en kon niet zonder schuldgevoel rijden :o

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:22

ik heb ook een eigen zadel gekocht voor mijn verzorgpaard, ik ben er super tevreden over. Ik zou dus zeggen, gewoon doen +:)+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 10:46

Ah, gelukkig dus bijna alleen positieve reacties.. :D

Toch maar eens gaan sparen dan... :D

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:06

Ik heb ook een eigen zadel voor mn verzorgpaard.
In eerste instatie idd ook van plan iets van een wintec te komen (iig een zadel in lage prijscategorie), maar t is toch wat duurder uitgevallen :+ ..

Heb in november een nieuw frysozadel gekocht, zadelmaker heeft m gepast, lag toen helemaal super..
Maarja, jong paard, harder trainen, een passend zadel waaronder paard kan groeien.. En heb mn zadel dus al 2x opnieuw moeten laten aanpassen..

Ach, heb gelukkig n hoop over voor mn paard! Ben dolgelukkig met mn zadeltje!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 11:10

:))

Ik heb nu al wel een vzh wintecje, maar eerlijk is,eerlijk, ik ben te verwend geweest met een dressuur zadel met een heerlijk diepe zit, veel wrong... O:)

Hoewel ik nie ga stretchen tot een fryso qua budget hoor :') :P

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:25

Dat was eigenlijk ook niet mijn bedoeling O:) !
Maar toen had de eigenaar van stal aangeboden dat ie m voor kon schieten (ging dr meteen 19%BTW vanaf) en dat ik m door voor hem te werken (wat ik al deed) ik m zo terug zou betalen..
Nouja, toen ben ik overstag gegaan.. Helemaal doordat toen ie me dat aanbod deed de zadelmaker er al was voor zijn eigen paarden..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 11:27

Dan kan je ook niet meer weigeren nee... :P

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:34

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:08

ik zou geen eigen zadel kopen indien het niet nodig is. Als je op termijn misschien een eigen paard zal kopen past het wellicht niet of je koopt de spullen erbij. Zonde van het geld.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:12

Dat ligt er ook aan wat je koopt, een wintec verliest vrij weinig waarde over de tijd heen ;)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:15

Ik heb het destijds wel gedaan voor mijn verzorgpony. Het zadeltje dat ze had paste voor geen meter en ze kreeg er drukplekken van. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Ook omdat ik de pony later heb gekocht :D.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:23

Hier een reactie van een paarden eigenaar, ik vind het niet erg als verzorgers zelf een zadel willen kopen, maar!!! het zadel wordt wel goed bevonden door mijn eigen zadel passer.
Is dat allemaal oke dan heb ik er geen problemen mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:35

Ik zou het gewoon doen hoor als ik jou was!

Een tweedehands Wintec voor een goede prijs waar je zelf zuinig op bent, daar hoef je weinig verlies op te maken als die op een volgend paard niet past. Met verwisselbare kopijzers heb je meer kans dat hij op verschillende paarden zal passen, maar verkijk je er ook niet op hoor...de ronding van de boom en kussens moet ook maar net passen...en dat doet hij vaak ook niet.

Dus als je hem koopt voor dit paardje (en daar past hij goed op !!) en je het okee vindt om hem na dit paardje weer weg te doen als hij op een volgend paardje niet past, dan zou ik zeggen: waar wacht je op :P

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:23

Ik zou het niet doen als ik jou was.
Je zal nog wel een tijd rijden met je verzorgpaard en dan is een eigen zadel natuurlijk wel fijn, maar hou de gedachte van een eigen paard ook in het achterhoofd. Wintec's zijn inderdaad aan te passen door de verwisselbare boom, maar een zadel bestaat uit meer dan dat. Ik heb voor mijn eerste eigen paard (uit onwetendheid) een Wintec gekocht maar die was op geen enkele manier, zelfs met aangepaste boom, niet passend te krijgen ondanks dat paard geen erg aparte bouw heeft. Heb er niet de helft voor terug gekregen toen ik hem verkocht... Daarna na een hele tijd aan de sukkel gegaan met zadels.
En natuurlijk heeft niet elk paard zo'n moeilijke rug, maar hou het in gedachten. ;)