Hoe Sjabrakje wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenia

Hoe Sjabrakje wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 14:15

Ik heb geen idee of dit topic hier hoort, maar weet ook niet waar hij anders moet staan.
Mn sjabrakje is best vies, en wil hem graag uitwassen, heb alleen geen idee hoe. :o
Hebben jullie tips hoe ik hem het beste (thuis) uit kan wassen? Eerst bracht ik ze meestal naar de stomerij, maar omdat dat ook niet het goedkoopste is wil ik het nu een keer thuis proberen.

taverno

Re: Hoe Sjabrakje wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:20

Gewoon in de wasmachine op 40 graden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:20

Inderdaad gewoon in de wasmachine.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:22

Ik haal wel eerst de haren eraf met een stofzuiger. Wast makkelijker schoon en dan zit je wasmachine ook niet zo onder de haren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:23

hier gaan ze ook gewoon in de wasmachine. Na uitgebreid afborstelen en eventueel stofzuigen.
Ik gebruik wel meestal de optie extra spoelen om de zeep kwijt te raken, want een dekje is soms nogal "stijf"

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 15:23

Bedankt allemaal! :D

seran313

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:52

De haren eraf borstelen en dan op 30 of 40 graden wassen. En was daarna iets van een spijkerbroek ofzo want er blijven vaak toch iets van haren in de machine achter (zeker als het dekje al lange tijd niet gewassen is).

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:59

Niet te veel wasmiddel gebruiken! Ik heb een keer gehad dat het schuim de hele wasbeurt uit alle kieren kwam :')
en zoveel had ik er nog niet eens in gedaan... :o

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:01

Idd gewoon in de wasmachine! Net als halsters, singels, peesbeschermers, etc... (dingen met gespen wel in een kussensloop oid..)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 17:12

Oke bedankt! Ik wil graag mn halsters en borstels ook in de wasmachine doen, maar dan gewoon in een kussensloop en dan op 40 graden? (: 1 van mn sjabrakjes zit nu in de wasmachine. (:

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:51

Zorg wel dat je het goed dicht knoopt want die dingen weten heel goed te ontsnappen uit een kussensloop!! Ik bind wel vaak een washandje om de gespen, goed dichtbinden met een haarelastiekje. Anders kunnen de gespen namelijk de trommel beschadigen.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:53

Haren erafhalen en daarna gewoon in de wasmachine op 40 graden!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:00

Wasmachine open, sjabrakje erin, wasmachine dichtdoen en aanzetten :+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:05

antje_vip schreef:
Wasmachine open, sjabrakje erin, wasmachine dichtdoen en aanzetten :+

:):)

Zou er dan ook nog wel wasmiddel in doen ;)

xxKim_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:20

Ik doe ze alleen niet in de droger..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:23

Ik spaar altijd tot ik een stuk of wat vieze dekjes heb, ik onthaar ze en was ze bij een wasserette. Dan komt eventuele troep in in onze eigen machine.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:25

Ik maak ze goed schoon. Dan spoel ik ze eerst buiten uit. Dan in de wasmachine op 40 graden maar met een verlaagt toeretal.
Ik spaar mijn vieze dekjes op en dan was ik ze allemaal (er past er maar 1 in de wasmachine) Als ik klaar ben laat ik de wasmachine een keer leeg draaien.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:21

ik had daar vroeger een oude wasmachine voor die het nog prima deed. Meestal op 40 graden wassen, en ze kwamen er weer mooi schoon uit. Van te voren wel even de haren eraf borstelen, en op erge vlekken deed ik wat extra wasmiddel.

B_Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:30

Als je een gewone sjabrak hebt dan heb je genoeg tips om je sjabrak schoon te wassen. Heb je een echt lamsvel sjabrak dan zou ik wat voorzichtiger zijn en de onderstaande instructie volgen.

Voor het wassen van een lamsvel of bont product is het aan te raden een wasmiddel voor lamsvelproducten te gebruiken. Een sjabrak, westernpad, zadeldek of zadelonderlegger van lamsvel dient in goede conditie te blijven. Verwijder het meeste vuil door de sjabrak, westernpad, zadeldek of zadelonderlegger af te borstelen of met een vochtige spons af te nemen. Om meer vuil te verwijderen raden we aan de lamsvel sjabrak, westernpad, zadeldek of zadelonderlegger te wassen in de machine met een wasmiddel geschikt voor lamsvel producten.

Afbeelding

Ik adviseer daarbij de volgende regels in acht te nemen:
    Wassen op maximaal 30 graden Celsius met wasmiddel geschikt voor lamsvel producten.
    Niet centrifugeren!!!
    Drogen van het lamsvel product bij kamertemperatuur (niet op de verwarming of in de zon leggen).
    Voor het droogproces moet 2 tot 3 dagen in te plannen.
    Tijdens het drogen 3 tot 4 keer in de juiste vorm trekken.
    Voer uw lamsvel product niet in de droger!
Het is belangrijk dat de sjabrak, westernpad, zadeldek of zadelonderlegger zo weinig mogelijk wordt gewassen. Elke wasbeurt onttrekt natuurlijke vet uit het lamsvel product waardoor het vetgehalte na elke wasbeurt lager is. Het wasmiddel is te koop in de webshop van 12ShopEurope: http://www.12shop.eu/nl/Wasmiddel-lamsvel-producten.html