Zadeldilemma's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Zadeldilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 13:19

Pfff, ik weet het op dit moment even niet meer... Ik heb Cheetah (nrps ruin van 1.50) nu ruim en jaar. Toen hij er net was, heb ik de zadelmaker laten komen om naar het zadel te komen kijken dat ik van mijn vorige pony had. Dit leek op zich goed op hem te passen, alleen wipte het wat aan de achterkant was me opgevallen. Ik ben dus pas echt gaan rijden toen het zadel aangepast was en wel goed lag.
Na ruim een half jaar had Cheetah er aardig spieren bijgekregen dus heb ik er nog een keer de zadelmaker bijgehad. Zadel beetje aangepast en lag weer goed. Winter gereden, toen kwam de vorst en dus de winterstop. 2 Weken geleden begon pony echt zijn wintervacht te verliezen en tot mijn schrik kwamen er op zijn schoft ineens witte plekken onder het winterhaar vandaan. Zadel er niet meer opgehad en weer zadelmaker erbij.
Volgens de zadelmaker kwamen de bobbels aan de onderkant van het zadel door mijn beugelriemen. De bobbels (en dus ook de witte haren) zaten precies aan de achterkant van de aanhechtig van de beugelriem. Hij heeft hier wat vulling weggehaald en aan de voorkant van het zweetblad (tja, hoe omschrijf je zoiets?) iets opgevuld zodat het iets minder op de schoft zou liggen.
Het lijkt nu beter te liggen, maar hoe langer ik er over denk, hoe vreemder ik het eigenlijk vind dat dit door mijn beugelriemen komt. Iemand dit al vaker meegemaakt? Ook heb ik het idee dat hij mijn zadel alleen maar steeds leger maakt en ik vraag me af of dit wel goed is :=

Daarnaast heb ik nu een dressuurgericht vzh-zadel. Met mijn vorige pony crosste ik door de bossen, maar met deze ben ik meer dressuurgericht bezig (geloof dat we dat beide leuker vinden). Door het gedoe met mijn zadel ben ik aan het twijfelen of ik niet toch liever een dressuurzadel heb.

Eigenljk ben ik dus op zoek naar 2 dingen:
- wat vinden jullie van het verhaal van mijn zadelmaker?
- welke zadelpasser raden jullie aan in omgeving zuid-oost brabant om misschien toch nog maar eens goed naar mijn zadel te laten kijken.

Vanmiddag heb ik les, dus ik zal mijn instructrice ook eens om haar ongezouten mening vragen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:44

eerlijk gezegd had je zadelmaker de beugelriemhaken naar buiten moeten buigen en geen vulling eruit moeten halen.
Ik vraag me wel af aangezien je zelf aangeeft dat je paard spieren heeft gekregen de boommaat nog wel goed is.Dit los je ook niet op door er vulling uit te halen. Erg vreemd verhaal.

Pattyy_

Re: Zadeldilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:47

ik zou ook idd een andere zadelmaker laten komen, als is het maar voor een 'second opinion'.
en ben het eens met wat Schangah zegt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 17:14

Instructrice zag er vandaag niks aan en had het idee dat het nu goed lag, maar goed, zij is natuurlijk ook geen zadelexpert.
Weten jullie misschien ook een zadelmaker die in deze regio komt?

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:18

uhm ik weet niet of hij die kant op komt maar ik heb goede verhalen gehoord over Gijs Weck. Hij zit zelf in Oss maar heeft een mobiele werkplaats dus kan hij aan huis meteen eventuele aanpassingen doen :)