Hoofdstel bit/bitloos waar je zonder contact mee kan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Hoofdstel bit/bitloos waar je zonder contact mee kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 08:18

Ik ben begonnen aan een andere manier van rijden die beter bij mij past, dat bevalt eigenlijk enorm goed. Alleen merk ik dat ik bijna niks meer met het hoofd doe. Paard bied het vanzelf wel aan.
Bestaat er iets dat je kunt gebruiken met een contact - geen contact manier? Dus wanneer je iets wilt doorgeven heb je contact, en verder dus een doorhangend teugeltje.

Zelf dacht ik aan een hackamore of touwhalster? Hoeft niet engels te ogen.

Het zou handig zijn als het meteen ook een noodstopidee heeft. Ik rij veel in het verkeer, en hoe braaf mijn paard ook is, het is en blijft een dier.
Dit laatste is geen must, maar dan zou ik compleet kunnen overstappen.

Mariett
Blogger

Re: Hoofdstel bit/bitloos waar je zonder contact mee kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:14

Ik zou zelf geen Hackamore doen. Een hackamore is een machtsmiddel en dat is nou juist wat we niet willen. Je kan zelf een noodstop aanleren; de One Rein Stop http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm.
Dat zou opzich met elke soort optoming kunnen, het ligt heel erg aan het paard. Als je een paard met een gevoelige huid hebt (Arabier o.i.d.) kun je bijvoorbeeld het best geen touwhalster gebruiken...

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:47

bosal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:00

Een hackamore lijkt me dan prima voor je :j

Ideaal ding om voor een noodstop achter de hand te hebben, en als je een fijn model kies dan heeft het paard er totaal geen last van tijdens je normale rijden zo te horen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:44

idd, een hack, ik heb zowel het gewone model ,als sinds vandaag de S-hack, de S-hack is echt aan te raden, ligt mooi stabiel, kleppert niet, en een erg goede rem :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:50

In principe zou je met een simpel touwhalster of een sidepull ook prima kunnen hoor.
Je kunt met iedere optoming met een los contact rijden, dat is het mooie ervan. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:58

maar, als je toch geen contact hebt, maakt het niet uit of het een touwhalster of een hack is, maar met een hack heb je wel een veel betere noodrem (moest het eens nodig zijn)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:03

Dat is waar. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:06

Met ieder hoofdstel kun je op die manier rijden.
Hoofdstellen die daar speciaal voor bedoeld zijn (dus niet voor constante aanleuning) zijn de hoofdstellen met een hefboomwerking. Denk aan een stang, scharenbit, hackamore, bosal, touwhalster (sommige sidepulls met een flinke neusriem, kaptoom) en sommige bevestigingen van de bloem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:14

TurdusMerula schreef:
Met ieder hoofdstel kun je op die manier rijden.
Hoofdstellen die daar speciaal voor bedoeld zijn (dus niet voor constante aanleuning) zijn de hoofdstellen met een hefboomwerking. Denk aan een stang, scharenbit, hackamore, bosal, touwhalster (sommige sidepulls met een flinke neusriem, kaptoom) en sommige bevestigingen van de bloem.

Je bent me voor, maar ook met een hoofdstel met bit kan je zo rijden.

Rij op mijn fjord als ik buiten ben vaak zo, gewoon losse teugels, geen probleem.
En je hebt meteen je noodrem.
Je hoeft namelijk ook dan niet druk te rijden.
Ga niet op die manier dressuur rijden uiteraard, dan moet ik toch iets hebben en geen boogjes teugels,
ongeacht hoofdstel soort of bit.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 06-04-12 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:15

Dan kan je ook gewoon met bit rijden, hoef je ook geen contact mee te hebben, tenzij nodig.
Ik heb nu een tijdje met een sidepull gereden, maar dat vond mijn paard niet zo fijn, hij ging juist met zijn hoofd omhoog lopen.
Vandaag weer met bit gereden en hij liep super. Ik rij ook met zo min mogelijk contact. Ik rij met een dubbel gebroken westernbit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:02

Citaat:
Ga niet op die manier dressuur rijden uiteraard, dan moet ik toch iets hebben en geen boogjes teugels,
ongeacht hoofdstel soort of bit.

Op die manier kun je ook dressuurrijden. Je neemt je teugels op als je iets wilt, en als je tevreden bent, laat je weer los. :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 13:33

Ik dacht eigenlijk dat dat NIET kon omdat het bit dan zou klapperen? Dat lees ik tenminste hier op bokt. Vandaar de hele vraag eigenlijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:43

als je een hoofdstel hebt zonder neusriem is dit inderdaad wel waar, maar ik geloof dat een kinriempje dat verhelpt :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:59

Welnee, dan zouden alle westernpaarden klapperende bitten hebben. Zorg dat het bit goed past en gebruik een goed passende kinriem.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:32

Dus het is wel mogelijk om hier en daar zonder contactteugel te rijden met een bit? Ik heb een standaard dubbelgebroken trensje.
Dan is er geen probleem verder. :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:47

Ja natuurlijk kan dat wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:25

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:22

Kijk eens op onderstaande site, diverse hoofdstellen in katoen of leer en in diverse uitvoeringen/systemen wat de mate van inwerking bepaalt (naast je hand). Een Meroth lijkt me zeer geschikt door de snelle 'release' (loslaten van druk op de neus), maar is vrij prijzig een Igor is prettig om mee te beginnen, maar kan wel vrij scherp inwerken op het hoofd.
Als je vragen hebt, PBen mag altijd!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:30

Ik zou mij dan afvragen waarom je een bit in wil doen. Is toch fijner voor het paard om zo min mogelijk in of om te hebben.
Simpele sidepull, of als je een aansnoerneusriem hebt met ringetjes daar de teugels aan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:16

Bitloze mensen! Concours in Havelte, geef je op! Nu kunnen jullie laten zien, dat er wel degelijk gebruik van gemaakt gaat worden.
Overigens ook voor bitruiters, maar die zijn later op de dag aan de beurt.
Zie startlijsten. Voor de organisatie moet je niet bij mij zijn. Ik ben ook maar een simpele deelnemer, die het voorbij zag komen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 08:57

Air schreef:
Ik zou mij dan afvragen waarom je een bit in wil doen. Is toch fijner voor het paard om zo min mogelijk in of om te hebben.
Simpele sidepull, of als je een aansnoerneusriem hebt met ringetjes daar de teugels aan.

Het is niet de methode, het is hoe je er mee om gaat en hoe het paard het ervaart. Het moet het paard passen en de methode van de ruiter. Een bit is niet slecht, maar je kan hem wel slecht gebruiken. Zelfde geld voor elke andere methode.