Marylot hoofdstellen / marylot hackamore

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Marylot hoofdstellen / marylot hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 13:33

Ik zit erover te denken een marylot hoofdstel te kopen voor mijn fjordje.

Maar lees her en der dat ze groot vallen.Ze heeft gewone hoofdstel maat full - maar dan vrij klein versteld.
Iemand ervaringen met hoe groot de hoofdstellen van marylot vallen en hoe ruim ze verstelbaar zijn?
(wil ook evt. wel een 2de hands kopen want ze zijn nogal duur, maar ik zie alleen maat cob te koop staan)

En iemand ervaring met de bloemhackamore van marylot of de sidepull? Twijfel nog een beetje tussen verschillende modellen (met bit of bitloos - sidepull of hackamore) aan de sidepull (die ook met bit te gebruiken is) kan ik denk ik geen bloemhackamore klikken - want dan wordt het te vol.

Maar ik denk dat een bloemhackamore op de neutrale stand wellicht als sidepull werkt, of is dat te simpel gedacht? Iemand daar ervaring mee? Ik denk dat ze gewoon net dat beetje meer nodig heeft dan een simpele sidepull, en vind het wel fijner om bitloos te rijden als ik toch buiten rij met lange teugel.

De crosslink is geen optie, want ze reageert niet goed op mijn andere (lederen) kaakgekruiste hoofdstel. Maar is wel redelijk met stalhalster te rijden.

Ik twijfel dus tussen een halsterhoofdstel met daarbij evt. de bloemhackamore als bitloze optie
of de sidepull (die ook met bit te gebruiken is).