rijden met touwhalster... teugels???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

rijden met touwhalster... teugels???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 12:26

Hoi bokkers. Sinds kort heb ik voor mijn paard een normaal touwhalster met leadrope van 4 meter. Nu zou ik graag een keer met het touwhalster willen rijden. Wat kan ik daar het best voor teugels bij kunnen gebruiken? En hoe bevestig ik dat? :)

EllaBellaah

Re: rijden met touwhalster... teugels???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:34

Ik zou niet met een touwhalster gaan rijden, deze is daar niet voor gemaakt en veel te onduidelijk voor het paard. De bevestiging zit onderaan het halster waardoor het sturen en remmen al behoorlijk lastig kan worden, dit zal je dan volledig op je zit moeten doen, maar dat moet je paard wel al goed genoeg kennen. Als ik jou was zou ik een leuk bitloos hoofdstelletje ergens kopen en daar mee gaan rijden :)

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:37

Ik heb speciale touwteugels hiervoor. Met de leadrope weet ik niet hoe je het het beste vast kunt maken, maar touwteugels zijn heel handig aangezien er aan allebei een klipje zit die vast kan aan het halster ;)

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:43

Als het alleen is om te proberen, ik had gewone, lederen teugels met een klip op het uiteinde.. Die heb ik om te proberen aan het touwhalster bevestigd... Toen ik merkte dat ik mijn paard wel kon sturen met een touwhalster, heb ik er touwteugels bij gekocht.. Werkte prima!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:45

Ik rij al 4 jaar alleen met touwhalster. :') Ik heb gewone gevlochten simpele teugels eraan, met een clipje. Gaat ontzettend goed!

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:46

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 13:58

Bedankt voor de antwoorden! :)

Maar waar maken jullie dan het clipje aan van de teugel? Aan de onderkant? Of aan beide zijdes? Daar heb ik namelijk geen ringetje aan zitten..

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:02

ik maak ze aan beide zijdes vast. ik doe ze gwn voor te knoopje en het werkt tot nu toe nog goed (rij nog niet zo lang het touw halster)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:16

Er is uit een test gebleken dat aan de onderkant de duidelijkste signalen geeft. Je moet maar even googlen op 'bitloze optoming test'.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:17

Ik gebruikte mijn westernteugels gewoon. Ik maakte ze aan beide lusjes aan de onderkant vast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:34

Je kunt er gewoon elke soort teugel aan gebruiken, gewoon vastmaken om de lusjes die onder de kin zitten....daar zijn ze voor immers :P

Remmen gaat overigens juist uitstekend met een bevestiging onder de kin....een een heel makkelijk begrijpbaar signaal voor een paard, veel duidelijker dan het naar achteren trekken van de mondhoeken met een bit :P

seran313

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:21

Ik zou gewoon van je standaard teugels gaan. En je moet kijken of je paard er goed op reageert, dat wisselt een beetje per paard.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:24

EllaBellaah schreef:
Ik zou niet met een touwhalster gaan rijden, deze is daar niet voor gemaakt en veel te onduidelijk voor het paard. De bevestiging zit onderaan het halster waardoor het sturen en remmen al behoorlijk lastig kan worden, dit zal je dan volledig op je zit moeten doen, maar dat moet je paard wel al goed genoeg kennen. Als ik jou was zou ik een leuk bitloos hoofdstelletje ergens kopen en daar mee gaan rijden :)

Met een touwhalster kun je wel degelijk rijden, gewoon een bitloze optie.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:44

EllaBellaah schreef:

Het is toch ook de bedoeling dat je je paard op je zit stuurt? Misschien zal er een enkel paard tussen zitten dat dusdanig verpest is dat nooit met touwhalster gereden kan worden, maar ik denk dat elk ander paard er juist fijn mee gereden kan worden. Natuurlijk niet op de manier die veel helaas geleerd hebben maar het is juist een leuke uitdaging om je paard met touwhalster te gaan rijden en ook een goede test en oefening voor jezelf!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:20

Ik ben zelf van mening dat sturen een combinatie is van teugelhulp, beenhulp en je zit. Dit geldt ook voor remmen. Je zal dat zelf ook wel moeten kunnen om je paard niet uit balans te halen door je zit, dus daarom ook teugel en been hulp ter ondersteuning.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:44

Oke nou ik rijd mijn paardje voornamelijk op mijn zit. De enige reden dat ik mijn teugels gebruik is als ze het niet begrijpt of niet wil begrijpen en door wil lopen of de andere kant op wil en ik ben van mening dat of je nou met of zonder bit rijd dat de juiste manier is. Het enige verschil is dat je met bit aanleuning kan krijgen wat je met een touwhalster niet moet willen, maar dat heeft verder niks met sturen te maken hooguit met stelling

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:02

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:27

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:33

Ik rijd mijn jonge paard met een touwhalster al vanaf dag 1. Gaat prima! Gewoon een touwteugel of vaak ook de leadrope onderaan vast maken.

missyxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:24

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:50

[quote="EllaBellaah"]Ik zou niet met een touwhalster gaan rijden, deze is daar niet voor gemaakt en veel te onduidelijk voor het paard. De bevestiging zit onderaan het halster waardoor het sturen en remmen al behoorlijk lastig kan worden, dit zal je dan volledig op je zit moeten doen, maar dat moet je paard wel al goed genoeg kennen. Als ik jou was zou ik een leuk bitloos hoofdstelletje ergens kopen en daar mee gaan rijden :)[quote]

dat bitloos hoofdstelletje is zeker een goed idee. Je moet niet bang zijn dat dat een touwhalster niet duidelijk alle hulpen doorgeeft, want bij testen komt deze telkens weer als 1 van de besten er uit. Het nadeel van deze halsters is dat ze scherp inwerken. Afhankelijk van de ruiter al dan niet te scherp.