Effect brede/smalle neusriem (?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Effect brede/smalle neusriem (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:36

Sorry als hier al een topic over bestaat, heb niets recents kunnen vinden. :)

Kan iemand mij uitleggen wat nou exact het verschil is tussen een brede en een smalle neusriem? Voor een engels hoofdstel, zowel trens als S&T. En dan bedoel ik het verschil tussen (bijv) een 3,5 en een 5,5 cm. Ik lees vaak dat een brede de druk beter zou verdelen, een ander zegt weer dat dit een onzinargument is.

Ik ben benieuwd. :D

Oakland1990

Re: Effect brede/smalle neusriem (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:37

Dit is afhankelijk van hoe strak je hem vastmaakt, dan zal de breedte van de neusriem er toe doen, bij normaal gebruik dus niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:38

als je paard zijn mond dicht houd, en jij de neusriem niet aansnoert, dan is er geen druk dat verdeeld moet worden ...

maar over het algemeen is een bredere neusriem beter drukverdelend dan een smallere.
Echter hebben sommige paarden liever zo weinig mogelijk leer op hun hoofd, en is die drukverdeling niet relevant, in de mate dat die al nodig (zou moeten zijn) is bij een neusriem ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:39

Dankjulliewel voor het antwoord. :) Dus eigenlijk is het bij goed gebruik gewoon een kwestie van mooi/lelijk?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:40

ja :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:47

Klopt, ik had vroeger graag een zo breed mogelijke, tegenwoordig vind ik de iets smallere wel weer mooi.
Voornamelijk een modeverschijnsel.

ruiterarnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:59

Een neusriem kan bij sommige hoofdstellen ook gebruikt worden om op te rijden, daarbij is het wel van toepassing dat de neusriem niet te smal is en geen hoekige randjes heeft zoals je bij goedkoper leer wel eens ziet.
Een brede, goed afgestelde neusriem is vriendelijker dan een smalle.