Regendeken inkorten/vermaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izie

Regendeken inkorten/vermaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:20

Hallo,

Ik heb vandaag een deken ontvangen die ik via de boktmarkt heb gekocht. Alleen klopt de maat van geen kant helaas.
het zou een ruim vallende 205 zijn, maar er passen wel twee paarden in.
Ik heb de deken opgemeten en de bovenmaat is 205!!!!! Ondermaat is 250!! _-:(

Volgens mij bestaat er geen paard waar deze deken voor gemaakt is, baal er ook dan behoorlijk van want volgens mij kan iedereen zien dat dit abnormaal is en ongeschikt voor elk normaal paard.

Nou is verkopen dus geen optie, verkopen kan natuurlijk niet onder het motto van een 'groot vallende deken', want dat is gewoon niet waar.

Nu dus me enige optie om de deken 50 cm in te laten korten, maar hoe en wat ga ik dit aanpakken?!

de deken is aan de voorkant goed kwa pasvorm, het probleem zit hem dus aan de achterkant, daar hou ik gewoon 60 cm over zo ongeveer.
Heeft iemand tips hoe dit te kunnen doen? En als ik het ergens zou laten doen wat dit grapje gaat kosten?

Me moeder komt morgen wel even kijken wat ze er mee kan.. ze is erg handig maar ik weet niet of de naaimachine deze stof aan kan. Het gaat om een ongevoerde regendeken..

Tips en trucs graag :j

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:24

Een ongevoerde regendeken vermaken moet goed te doen zijn met een normale naaimachine hoor :j

Izie

Re: Regendeken inkorten/vermaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:26

jahwel toch? Hoopte ik eigenlijk ook wel op!

had zelf het idee om de achterkan er helemaal af te knippen, incl de ogen voor de bilriemen. Dan 40-50 cm van de deken afhalen en het achterstuk er weer aanzetten?
Dan alleen nog iets verzinnen om de nieuwe naad goed waterdicht te krijgen..

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:29

Gewoon goed kijken hoe het nu allemaal vast zit en eventueel met een spuitbusje waterdicht de naden nabehandelen.
Moet lukken denk ik.

En vooral niet te snel willen naaien met het machien, gewoon rustig aan.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:37

Stof zelf zal geen probleem zijn, dat kan elke naaimachine (wel rustig aan idd)
Maar die biezen.. die zijn wel dik. Daar heb ik wel naalden op gebroken, ik wilde toen eens een deken inkorten, door in het midden de boel dubbel te stikken.. (was vliegendeken) Maar mijn naald brak op de dubbele biezen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:38

Is de deken bij de borst niet veel te groot dan? en hoe komt iemand aan zooo een grote deken! Echt bizar groot!

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:41

Jah het is ook echt bizar om te zien!

heb hem net op mijn bucas deken gelegd van 205, en aan de voorkan komt de halslijn precies overeen... alleen issie dus 60 cm langer haha.. als ik een pony had gehad bij mn paard konden ze er achterelkaar in :+

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:43

Dabo schreef:
Stof zelf zal geen probleem zijn, dat kan elke naaimachine (wel rustig aan idd)
Maar die biezen.. die zijn wel dik. Daar heb ik wel naalden op gebroken, ik wilde toen eens een deken inkorten, door in het midden de boel dubbel te stikken.. (was vliegendeken) Maar mijn naald brak op de dubbele biezen.

Daar zat ik ook al aan te denken inderdaad! Dan moeten we die desnoods maar met de hand doen als laatste, of dan de schoenmaker even vragen of hij die twee kleine stukjes even door kan stikken..

Als ik de achterkant van de deken hergebruik, dus zeg maar 10cm deken incl de stiksels en staartflap, en dat rondom weer aan de 40 cm kortere deken naai? Heb ik alleen die biezen aan de onderkant waar hij aan elkaar gezet moet worden..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:01

Enige wat je dan niet hebt, zijn de coupenaden in het kruis, die ervoor zorgen dat je deken mooi rond over de kont van je paard heenvalt.
Als je alleen recht afknipt, blijft hij op de kont waarschijnlijk raar af staan.
Of je moet er ook coupenaden innaaien en die weer aftapen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:02

Heb je een deken voor een olifant gekocht ?

250, zo groot heb ik ze nog nooit gezien :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:22

Izie schreef:
Daar zat ik ook al aan te denken inderdaad! Dan moeten we die desnoods maar met de hand doen als laatste, of dan de schoenmaker even vragen of hij die twee kleine stukjes even door kan stikken..

Als ik de achterkant van de deken hergebruik, dus zeg maar 10cm deken incl de stiksels en staartflap, en dat rondom weer aan de 40 cm kortere deken naai? Heb ik alleen die biezen aan de onderkant waar hij aan elkaar gezet moet worden..

Maar dan krijg je een naad bovenop de kont, en die naad ga je niet gemakkelijk waterdciht krijgen.... En aan een waterdichte deken die niet waterdicht is op de kont, daar heb je natuurlijk ook niets aan.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:55

Laat ik je even snel van je hand- naai idee halen.. dat gaat je niet lukken. Waarom breng je die deken niet gewoon naar een naai atelier? Een industrie machiene kan die biezen echt wel aan. Die kunnen ook meteen de coupe naden er weer inzetten en wie weet hebben ze wel goede waterdicht tips. Ik denk dat je dat een hoop vloeken en naalden gaat schelen.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:17

Peerke_ schreef:
Heb je een deken voor een olifant gekocht ?

250, zo groot heb ik ze nog nooit gezien :+

Hij is me verkocht als ruim vallende 205.. Wat natuurlijk nergens op slaat. Maar ik zit mooi met een deken wat ik niks mee kan. Denk dat zij hard lacht, die is er mooi af.

Me moeder komt vanavond kijken wat ze er mee kan. Ze maakt ook van die honden jasjes dus die ziet wel wat wel of niet kan hoop ik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:28

ik zou denken dat je idd achteraan recht afknipt en achteraan de "knepen" om mooi rond de kont te passen vouwt, maar alleen vaststikt waar je de bies terug bevestigd (met ogen voor de bilkoord). Ok dan heb je misschien een soort "blaas" op de kont, maar geen lekken door de stiksels. (als je je kan visualiseren wat ik bedoel)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 16:16

Ja geloof het wel haha.
Hoorde net dat degene van wie ik de deken heb niet van plan is om de deken terug te nemen, dus moet toch wat :p

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:08

Ik hoop dat je het gaat lukken, en dat dan niet het hele model uit de deken is als je er aan de achterkant een halve meter afknipt.
Moeten de singels dan niet verder naar voren?
Raar, zo'n grote deken.
Ik repareer zelf veel dekens, maar heb zo 1-2-3 ook geen idee hoe ik dit zou moeten oplossen....
Succes.

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:43

250 cm is geen rare maat hoor wij hebben bv ook vliegendekens in deze maat, een beetje groot misschien maar dit zijn normale maten voor Draft Horses en Shires etc.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:13

jwbos schreef:
250 cm is geen rare maat hoor wij hebben bv ook vliegendekens in deze maat, een beetje groot misschien maar dit zijn normale maten voor Draft Horses en Shires etc.

maar wel als je hem koopt als ruime 205 :Y)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:15

nadita schreef:
Ik hoop dat je het gaat lukken, en dat dan niet het hele model uit de deken is als je er aan de achterkant een halve meter afknipt.
Moeten de singels dan niet verder naar voren?
Raar, zo'n grote deken.
Ik repareer zelf veel dekens, maar heb zo 1-2-3 ook geen idee hoe ik dit zou moeten oplossen....
Succes.

jah ik zie het vanzelf wel! Ik kan er hoe dan ook anders toch niks mee.. verknipt of niet verknipt :(:).

Me moeder heeft de deken meegenomen, en die kijkt wat ze er mee kan doen. Ze is erg handig gelukkig dus we zullen het eind resultaat zien tzt ;)!
Waarschijnlijk moet de achterste dekensingel iets naar voren gehaald worden, maar dat bekijken we als de maat goed is :j

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:50

Voor de belangstellenden ;

Mijn deken is vermaakt, me moeder heeft de bies + staartflap helemaal losgemaakt, de deken 50 cm ingekort, en alles weer net zo in elkaar genaaid als het zat incl alle naden op de kont voor de vorm etc etc.
Je ziet niets aan de deken! Alsof ie zo uit de winkel komt! Helemaal top.

Stof + naden waren geen probleem voor de naaimachine. Enkel de achterste buiksingel ziet iets ver naar achter maar daar ligt de deken prima om.

Ik blij *\o/* en paard een mooie deken.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:19

Izie schreef:
jwbos schreef:

maar wel als je hem koopt als ruime 205 :Y)

Bovenmaat of ondermaat misschien had de verkoper dat er even bij moeten zetten.

Je hebt toch wel een foto van voor en na gemaakt :+ haha
Mooi dat het geluk is met het vermaken van de deken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:10

ja, gelukkig is het wat geworden.

Verkoper had best kunnen zeggen dat het de bovenlengte was. Ik weet dat ze in duitsland altijd de bovenlengte gebruiken van dekens. Nederland juist de onderlengte... dat geeft soms problemen.
Ik noteer voortaan altijd de dubbele maat, als zijnde 205/250, of 115/165 ;)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 22:46

Safiera schreef:
ja, gelukkig is het wat geworden.

Verkoper had best kunnen zeggen dat het de bovenlengte was. Ik weet dat ze in duitsland altijd de bovenlengte gebruiken van dekens. Nederland juist de onderlengte... dat geeft soms problemen.
Ik noteer voortaan altijd de dubbele maat, als zijnde 205/250, of 115/165 ;)

jah dat klopt,is ook wel zo handig.
Maar het was de onderlengte volgens haar. stond ook bij dat ie als een 210-215 viel ongeveer, nou die bovenlengte wil ik helemaal niet zien haha.
kan er nu wel om lachen nu ik weet dat ik hem niet voor nop heb gekocht. Maar baalde echt als een stekker vorige week.
Lang leve hele handige moeders _/-\o_

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:18

Fijn dat het gelukt is..........en hulde aan handige moeders _/-\o_ :D