Mexicaans hoofdstel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Mexicaans hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:55

Hoii :wave:

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, heb veel informatie gevonden maar ik heb na ong 6 pagina's lezen over verschillende topics heb ik toch besloten er zelf maar eentje te openen, ik werd er gewoon geen wijs meer uit.
Ik wil best graag een Mexicaans hoofdstel, máár ik weet niet de precieze werking ervan. Ik weet dat hij drukt als het paard zijn mond opent (wat de mijne toch wel echt verdomd vaak doet en ja ze is al bij tandarts ed geweest, je mag hier best commentaar op geven maar ga niet roepen haal de tandarts erbij ed dat is namelijk allang gebeurt.) maar sommige mensen beschrijven hem wel heel ernstig, dat je er schade mee kan aanrichten enzo.
Ik zoek dus iemand wie mij een beetje kan uitleggen wat de feiten en de fabeltjes zijn van een mexicaans hoofdstel. :)

Anoniem

Re: Mexicaans hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:00

Ik lees zeker even mee. :)
Ben erg benieuwd.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:00

volgensmij richt het niet echt veel schade aan heb er mijn pony altijd mee gereden. ze zeggen dat het wel net iets scherper in werkt als een gewoone gekombineerde neusriem

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:01

een quote van mijzelf uit een eerder topic;

"net als alle andere neusriemen is hij tegen het te ver openen van de mond (veel mensen vergeten trouwens dat de mond best iets geopend mag worden en doen neusriemen in de regel te strak). Bij het openen van de mond geeft het druk op de plek waar de riemen kruisen. Dit geeft meer druk en op een andere plek dan andere neusriemen. Hij zo ruim verstelbaar dat je dat drukpunt zelf kunt kiezen. Verder kan hij de wangen wat meer ruimte geven, dit kan prettig zijn bij een mondprobleem als een zwelling bij een kies ofzo. Er zijn paarden die op dit soort neusriemen beter gaan. Een mexicaan moet overigens wel wat hoger zitten, boven de jukbeenderen. Als je hem lager zet vergroot dat de druk op de plaats waar normaal je gecombineerde neusriem moet zitten, en dán is hij dus best onvriendelijk."

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:02

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:03

Ah oké ik snap het, mijn pony heeft regelmatig zwelling van de eiwitten (kan dit hoofdstel daarvoor ook makkelijker zijn?) Welke maat moet je hebben? Of zijn daar geen verschillen in?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:04

jawel welke maat hoofdstel heb je nu? die maat moet je dan ook hebben

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:04

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:05

nicky_rilana schreef:
jawel welke maat hoofdstel heb je nu? die maat moet je dan ook hebben

Ik heb nu een full, maar ze heeft een beetje een tussenmaatje, dit hoofdstel valt ook een beetje te groot (de frontriem hangt bv. wat laag) verder past hij wel goed.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:06

ik zou dan denk ik voor een cob gaan, je kunt vaak wel gewoon passen en ruilen. mijn paard heeft ook een cob en die pas ook.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:07

Tegenstrijdige meningen zul je ook in dit topic krijgen, want de één vindt het geweldig en de ander vindt het niks.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:09

Maar denk je dat ik hem dan groot genoeg kan verstellen?

@Rije, oké daar heb je opzich wel gelijk in..

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:13

ja hoor kijk maar naar mijn paard die heeft best wel een groot hoofd, en dat hoofdstel ( wit onderlegt) is een cob. mijn 1e D pony ( tamara) had een pony maatje en voor die andere D pony ( rilana) had ik een cob, maar die was te groot, en zij heeft best wel een groot hoofd.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:14

Ah zo oké, ik zal straks een even kijken (ga straks naar Divoza) en een beslissing nemen :)

EstherWibe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:50

Hoihoi!

Ik heb ook een vraagje,
waar komt een mexicaans hoofdstel oorspronkelijk vandaan?
Want ik ben er ook opzoek naar en misschien kan ik hem vanuit mexico meenemen, maar is hij echt oorspronkelijk mexicaans?
En is de maat anders dan bij een engels hoofdstel?
Ik heb bij het halster namelijk maat full en bij het hoofdstel zit ik een beetje tussen cob en full in, dus zou echt niet weten welke maat?!!

seran313

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:20

De neusriem geeft trouwens meer ruimte aan de luchtwegen van de neus (mits niet te strak vastgemaakt en hoog genoeg gezet).
Je moet met de mexicaanse neusriem ook opletten dat je een hoge mexicaanse neusriem neemt. Die met ringetjes naar de bakstukken, want die andere die moet tegen het jukbeen aan en zit veel minder mooi.

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:02

Ik lees ook ff mee
Ik wil wel een mexicaans hoofdstel maar kan je daar ook mee dressuur rijden
Ik wil een nieuw hoofdstel maar voor wat kan ik dan het beste kiezen qua hoofdstel?

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:36

Maar is een mexicaans hoofdstel nu zo veel strenger dan een gewone? Of maakt dit eigenlijk niet uit.
Is het een hoofdstel dat je kan kopen omdat je het mooi vind? Of is ie daar nog te streng voor?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:41

ik vind het niet echt heel veel uit maken. ik heb het allebij en mijn pony ging altijd hard maakt niet uit of het een mexikaanse of een gewone hebt

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:13

wel al gekeken of het bit goed is TS? Niet te dik dat je paard de tanden niet op elkaar kan krijgen?

Mexicaanse neusriem is opzich een prima neusriem, geeft iets meer druk op 1 punt van de neus. En bij een gecombineerde wordt dat meer verdeelt. Ze gebruiken het voornamelijk bij wat loperige paarden.

Maar de mond open doen bij een paard is een teken van protest, ik zal toch gaan kijken waar het vandaan komt, hier heb je voor de lange termijn meer aan dan als je mond dicht snoert. ( ik zeg niet dat jij dat van plan bent)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:17

HBZ schreef:
wel al gekeken of het bit goed is TS? Niet te dik dat je paard de tanden niet op elkaar kan krijgen?

Mexicaanse neusriem is opzich een prima neusriem, geeft iets meer druk op 1 punt van de neus. En bij een gecombineerde wordt dat meer verdeelt. Ze gebruiken het voornamelijk bij wat loperige paarden.

Maar de mond open doen bij een paard is een teken van protest, ik zal toch gaan kijken waar het vandaan komt, hier heb je voor de lange termijn meer aan dan als je mond dicht snoert. ( ik zeg niet dat jij dat van plan bent)

hoe weet je wanneer het bit te dik is dan?
ik heb een dubbelgebroken trens met losse ringen, zeer licht en een dik bitje, maar mijn paard doet zijn mond ook open (heeft hij altijd gedaan, als hij meer gespannen is doet hij zijn mond meer open) maar standaard hangt hij altijd wat open :Y) en hij hangt niet op mijn hand. maar ik wil wel graag de oorzaak of
eventuele oplossingen weten

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:39

Citaat:
hoe weet je wanneer het bit te dik is dan?
ik heb een dubbelgebroken trens met losse ringen, zeer licht en een dik bitje, maar mijn paard doet zijn mond ook open (heeft hij altijd gedaan, als hij meer gespannen is doet hij zijn mond meer open) maar standaard hangt hij altijd wat open :Y) en hij hangt niet op mijn hand. maar ik wil wel graag de oorzaak of
eventuele oplossingen weten

Door het hoofdstel aan te doen, en dan vervolgens de lippen van elkaar te halen en aan de voorkant te kijken of de tanden op elkaar kunnen komen.

1 ding heb je helemaal verkeerd...En dat kan inderdaad nog wel eens het grootste probleem zijn.
Het is namelijk van vroeger dat een dik bit het zachtste is voor de paardenmond, dat is helemaal achterhaalt.
Tegenwoordig hebben de paarden juist steeds kleinere monden en past een dik bit niet meer in hun mond. Daar is gewoon geen ruimte voor.
Dan moeten ze de mond wel open doen anders drukt het heel erg tegen het gehemelte en dat doet pijn.
Dus kijk alstublieft naar het bit.
En een bit is pas scherp op het moment dat jij zelf niet goed je handen stil hebt etc. maar dan is elk bit scherp dan maakt de dikte niet uit.
En losse ringen is ook niet altijd het lichtste, een bustrens is net zo goed. Bij een bustrens gaan de paarden juist hun hoofd rustiger houden, doordat ze een vaster iets hebben.

Ik zou dus gaan voor een dunner dubbel gebroken bit met bustrens (vaste ringen)
http://paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf

Lees dit bovenstaande artikel maar eens, daar staat een stuk in over watertrens en bustrens. En verder hoe je kunt kijken wat het beste bit is.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:49

ik rijd nu ongeveer een jaar met mijn Mexicaanse neusriem... vind het heerlijk rijden, mijn pony is erg snel met springen en ging normaal dan keihard weg galoperen enzo, maar sinds ik met die mexicaanse neusriem rijd gaat het een stuk beter,
er zit inderdaad meer ruimte op de mond... en 1 drukpunt op de neus,
ik ben er erg blij mee, maar denk dat het vooral licht aan hoe de pony het vind... mijne reacheert er toevallig wel heel goed op, maar elk paard is verschillend...

ik heb er btw een enkel gebroken bit aan zitten, mooi licht bitje, gaat supper..
rijd dressuur met een gecombineerde neusriem met dubbelgebroken bid maar dat rijd echt weer heel anders.. :P