Hoi allemaal.
Ik hoop dat mijn vraag hier thuis hoort, ik wist niet goed in welke categorie ik hem zou parkeren.
Mijn fjordenkruising (fjord x arabier) wordt binnenkort western beleerd. Ik heb niet de illusie dat ik een reining topper in mijn bezit heb, ik heb haar gewoon voor de plezier. Ik weet ook nog niet zeker of ik wedstrijden met haar wil starten. Waarom dan western? Omdat het beter bij me past ( ik ben al een tijdje in de leer op een goed doorgereden paard, maar zelf een jong paard doorrijden is een ander verhaal, dus ik besteed het graag uit) Mijn paardje is 5 en is al onder het zadel, ze heeft een jaartje voor de lol rond gehobbeld, nu willen we serieus aan het werk.
Dus, het gaat om een recreatiepaardje die als het kan een wedstrijdje trail of pleasure moet kunnen lopen bij de wran.
Daarnaast vind ik lange buitenritten gaaf, dus willen wij ook af en toe een trec en endurance wedstrijdje starten. Waar we uiteindelijk in door gaan is ook een beetje afhankelijk van wat mijn paardje leuk vind om te doen en hoe ze het allemaal gaat oppikken.
Nu zijn we opzoek naar een geschikt zadel. Momenteel heb ik een Montana westernzadel, wat opzich wel goed ligt volgens mijn zadelpasser, maar ik vind het zadel echt loodzwaar. Vooral voor endurance wedstrijden lijkt me dit niet zo geschikt.
Ik heb me een beetje verdiept in boomloze zadels, en het principe hiervan spreekt me wel aan. Daarom wil ik over een tijdje een barefoot arizona testzadel bestellen om eens uit te proberen of dat iets voor ons is.
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben wat voor zadel bij ons allround gebruik zou passen? Mijn budget is ergens tussen de 500 en 1000 euro.
Zijn er toevallig mensen die western of endurance rijden met een boomloos zadel? Hoe bevalt dit?
Alvast bedankt voor de reacties!