Western, Trec, endurance, welk zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Western, Trec, endurance, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 08:19

Hoi allemaal.
Ik hoop dat mijn vraag hier thuis hoort, ik wist niet goed in welke categorie ik hem zou parkeren.

Mijn fjordenkruising (fjord x arabier) wordt binnenkort western beleerd. Ik heb niet de illusie dat ik een reining topper in mijn bezit heb, ik heb haar gewoon voor de plezier. Ik weet ook nog niet zeker of ik wedstrijden met haar wil starten. Waarom dan western? Omdat het beter bij me past ( ik ben al een tijdje in de leer op een goed doorgereden paard, maar zelf een jong paard doorrijden is een ander verhaal, dus ik besteed het graag uit) Mijn paardje is 5 en is al onder het zadel, ze heeft een jaartje voor de lol rond gehobbeld, nu willen we serieus aan het werk.

Dus, het gaat om een recreatiepaardje die als het kan een wedstrijdje trail of pleasure moet kunnen lopen bij de wran.
Daarnaast vind ik lange buitenritten gaaf, dus willen wij ook af en toe een trec en endurance wedstrijdje starten. Waar we uiteindelijk in door gaan is ook een beetje afhankelijk van wat mijn paardje leuk vind om te doen en hoe ze het allemaal gaat oppikken.

Nu zijn we opzoek naar een geschikt zadel. Momenteel heb ik een Montana westernzadel, wat opzich wel goed ligt volgens mijn zadelpasser, maar ik vind het zadel echt loodzwaar. Vooral voor endurance wedstrijden lijkt me dit niet zo geschikt.

Ik heb me een beetje verdiept in boomloze zadels, en het principe hiervan spreekt me wel aan. Daarom wil ik over een tijdje een barefoot arizona testzadel bestellen om eens uit te proberen of dat iets voor ons is.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben wat voor zadel bij ons allround gebruik zou passen? Mijn budget is ergens tussen de 500 en 1000 euro.
Zijn er toevallig mensen die western of endurance rijden met een boomloos zadel? Hoe bevalt dit?

Alvast bedankt voor de reacties!

Duhelo

Re: Western, Trec, endurance, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:29

ik rij regelmatig langere ritten met een boomloos zadel, mss niet te vergelijken met endurance, maar toch al eens 85 km afgelegd in twee dagen zonder een probleem.
echter moet je zelf wel kunnen zitten op een boomloos (ik heb bv een trekpaard, langere ritten kan ik perfect op een cheyenne rijden (mits met een bontje onder men kont, want ik ben verwend met mijn london)
maar met mijn london is een km of 30 toch wel de max (brede zit, en vrij gedwongen zit door de kniewrongen)

ik zie echter niet echt een bezwaar om gewoon met je westernzadel te starten.in je profiel te zien is je paard een mooi stevig ding, en je zadel ligt goed, plus dat westernzadels betere drukverdeling geven dan boomloos, zou ik het vlug hierbij houden (of toch voor de eerste keren tot je weet of endurance wel écht je ding is)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:44

Je zou ook eens kunnen kijken op het TREC & Endurance sub forum wat daar al geschreven is over zadels.
Ik zelf rij zowel endurance als TREC en ben geen voorstander van de boomlose zadels voor die takken van sport ivm de drukverdeling.
Een rustige buitenrit daar in tegen zou voor mij geen probleem zijn.
Binnen de TREC rijden best wat mensen met een western zadel en die hebben daar geen problemen mee.
Het enige wat je moet aanpassen is hoe je springt.
Je zou nl niet de eerste zijn die op een niet leuke manier met de knop in aanraking komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:25

Een goed westernzadel hoeft ook niet zwaar te zijn. Heb je er eentje met een kunststof boom dan is 12/13 kilo te doen. Zelfs mijn boomloze Bob Marshall weegt dat (dankzij de metalen beugels :D )
Lichtere zadels zijn vaak de kunststof zadels (wintec, abetta oa zijn goede merken).
Wil je met hetzelfde zadel ook nog een een simpele westerwedstrijd rijden dan is een knop een vereiste. Bij de Podium kun je die plaatsen en verwijderen, wat nodig is.
Ook met een Stock-zadel met horn/fenders mag je western starten, qua gewicht zul je dan ook kunststof moeten, want de leren zijn net zo zwaar als een normaal westernzadel.

Over boomloos zijn de meningen sterk verdeeld waar het lange afstanden betreft. Vaak krijgt de drukverdeling de schuld van problemen, maar meestal is het de warmte-ontwikkeling en het feit dat die niet weg kan die voor 'drukkingen' zorgt. Dit is dus sterk afhankelijk van omstandigheden en gebruikt materiaal.