Massimo trail vs Massimo dressuur I of II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sienna_

Massimo trail vs Massimo dressuur I of II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 08:29

Binnenkort koop ik een nieuw zadel voor mijn modern type Haflinger. Mevrouw heeft een heel korte rug en Massimo is volgens de osteopate een heel goede oplossing.
Woensdag neemt ze enkele zadels mee. Voordien had ik echter graag jullie ervaringen met deze zadels.
Volgende vragen komen in me op:
- Heeft de trail een vaste en diepe zit of zit je eerder relatief vlak?
- Heeft de trail dikke kniewrongen? Het lijkt in ieder geval zo op de foto's maar het is toch moeilijk in te schatten.
- Dressuur II zou relatief lange zweetbladen hebben. Weet iemand van jullie de afmetingen? Ik heb namelijk erg korte benen.
- Zit de dressuur I of II ook gemakkelijk om mee te gaan wandelen?

De trail spreekt me aan omwille van zijn veelzijdigheid want ik wil met mijn dame enorm veel uitproberen. Ik ben nu echter een heerlijk diep dressuurzadel gewend en voel me daar ook enorm goed in.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:37

Ik vind de trail niet extreem diep, ik heb wel eens in diepere zadels gezeten. Ik had hiervoor een ijslanderzadel, dus vergeleken daarbij geeft hij wel meer steun. De kniewrongen vind ik ook wel meevallen.

Sienna_

Re: Massimo trail vs Massimo dressuur I of II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 08:45

En welke disciplines rijd jij met jouw paard? Vooral Trec of ook wat dressuur en in beperkte mate springen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:47

Dressuur, TREC, lange afstanden. Bij TREC moet je ook springen :+ Wij gaan tot de 80 ongeveer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:49

De trail is een middeldiepe zit. De dressuur is een stuk dieper.
De wrongen vind ik niet heel groot.

Kwestie van proberen en vergelijken :j
Ik vind de dressuur te diep en heb voor de trail gekozen. Maar ook die is niet super vlak.

Ik rij overigens dressuur, af en toe buiten en af en toe een sprongetje.
Maar voornamelijk dressuur :j

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:50

ik volg deze ook even, zat er gister naar te kijken voor mijn fries. De Trail lijkt mij erg lekker zitten, maar ik hou ook van een diepe zit. Die zweet bladen kun je volgens mij tegen een geringe prijs laten aanpassen..!

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 08:51

En valt het zadel mee om dressuur mee te rijden? Meer steun dan bijvoorbeeld een vzh zadel?
Ik zou met Sienna vooral dressuur en gewone afstanden willen doen. Ooit misschien ook TREC. :-)

Bedankt Amanda! Wij doen dus ongeveer hetzelfde met onze paarden. Woensdag gaan we het in ieder geval uitproberen.
Ik ben benieuwd!

Het voordeel van de trail is dat hij ook vrij achteruit geplaatste stijgbeugelhaken heeft. Ik heb namelijk snel een stoelzit en kan dus best wat steun gebruiken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:57

De zweetbladen zijn wat rechter, maar wel korter, dat maakt het voor de dressuur wel makkelijker.
Stijgbeugelophanging is inderdaad vergelijkbaar met een dressuurzadel. Alleen de wrongen zijn dus korter.
Ik vind het een fijn zadel om mee te dressuren :j
Het zit echt onwijs zacht.

Overigens heb ik de mijne ingeruild en krijg vrijdag een nieuw zadel.
Ik wilde een vlakkere zit, vond deze nog te gedwongen. En het lag ook niet meer goed op mijn haflinger.

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:01

Korter kan geen kwaad want ik heb toch korte pootjes! :j
Welk zadel heb je dan nu besteld? Ik hoop wel met het nieuwe zadel jaren te doen want ik heb al voldoende zadelleed gekend.
Jammer dat het dan niet meer goed lag op jouw Haf!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:07

Ik heb een MSFC Xtreme besteld.
Ik hoopte inderdaad ook jaren met mijn zadel te doen. Maar helaas...
Het is uiteindelijk 3 jaar geworden.
Lag verder niet aan het zadel, mijn haf is gewoon enorm veranderd.

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:09

Dat is ook wel een heel mooi zadel. Ik heb het nagevraagd en ze zou qua shoft en rug niet te veel meer mogen veranderen.
Hoe oud is jouw Haf intussen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:12

Hij is nu 7. Heb het zadel in december 3 jaar geleden gekocht. Toen was hij bijna 4.
Ik ben anders gaan trainen, waardoor hij eigenlijk heel anders is geworden qua bouw.
Ik heb een zadel met boommaat 36, maar hij zit nu op 33 ongeveer. Met hele andere bespiering.
Zijn hele vorm is veranderd. Helaas voor mijn portemonnee :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:13

Ik heb geen dressuur overwogen, omdat ik vooral heel veel buitenrijd. Ik heb vrij lange bovenbenen en in een vzh-zadel had ik te weinig steun van de wrongen en neigde ik naar stoelzit/onbalans.
Ik heb de trail en rijd dus veel buiten, en dan in galop veel verlichte zit, gaat goed. En ik rijd nu toch ook 1-2x per week dressuur en dat gaat op de trail ook meer dan prima.
Geen spiht van deze keuze, zadel zit echt heerlijk!

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:16

Woow hij is serieus veranderd. Heb jij foto's van vroeger en nu? Ik vermoed dat zij nu ook boommaat 33 heeft. Mogelijks zelfs nog iets kleiner.
Zij is nu wel al 6 maar voordien weinig getraind geweest. Gelukkig wel altijd wat zelfde model gebleven en volgens ostheopaat zit de bespiering al best goed. -O-

Het zadel lijkt me inderdaad wel fantastisch om langere ritten mee te doen. Zit jij vrij stevig in het zadel? Ik heb namelijk in de meeste vzh zadels te weinig steun.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:18

Ik heb de dressuur II ,deze heeft geen lange zweetbladen,zachtere zit dan de I en mijn paard liep niet fijn met de trail.
Ik rijd er gewoon mee buiten,het zit heerlijk.

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:20

En maak jij er af en toe ook een sprongetje ermee?
Pfuh ik ben benieuwd welk zadel voor ons twee het beste gaat zijn!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:21

Ik zit in dit zadel goed stevig, veel beter dan in vzh. Ik kreeg bij mijn pony een vzh, maar daar zat ik echt beroerd op. Sinds ik deze heb zit ik veel beter. Heb ook nog proefgereden op een massimo vzh, maar dat verschil was zelfs voor mijn lekenvriend enorm duidelijk.
Daar zat ik op te rommelen, op de trail zat ik stil.

Ik spring in het bos wel eens een boomstammetje, meer springen doe ik niet ivm leeftijd van mijn pony en een blessure van vorig jaar (hij is 24).

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:24

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:28

Bedankt iedereen voor de bijdragen!
In ieder geval interessant dat de trail meer steun biedt dan de gemiddelde vzh. Het lijkt mij echt meer en meer een ideaal zadeltje voor ons.
Op basis van dat topic heb ik dit geopend. Ik vond dat er vrij veel aan bod kwam qua zit (diepte en zacht) maar minder over bijvoorbeeld de bruikbaarheid voor andere disciplines. :-)
Die dressuur III is nog maar heel recent uit heb ik gelezen. Misschien vreemd maar ik koop liever een model dat zijn waarde al bewezen heeft. :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:31

Het zadel geeft zat steun :j
Meer dan een normale vzh inderdaad.

Foto's...
Hier was hij 4. Let niet op mijn houding :+
Hij ging toen nogal hard in galop :=
Afbeelding

En foto van een paar weken geleden.
Afbeelding

Het verschil zit 'm vooral in zijn schouders. Voorheen had hij echt van die lovehandels op zijn schouders. Naast zijn schoft had hij ook wat spek.
Dat is allemaal weggevallen. Waardoor het zadel dus geen steun meer heeft en schuift.
En verder is hij zo'n 50-75 kilo lichter :D

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:38

Wat een supermooie Haf heb je daar. Tof om te horen dat het zadel toch echt wel wat steun geeft!
Het was op die eerste foto precies bijna aan het onweren? Misschien vandaar dat hij zo hard ging :P

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:09

Bij deze ook even een reactie van mij. Heb sinds een week of 3 de Massimo trail voor mijn tinker. Hiervoor had ik een Hulsebos Dynamic Dressage. Vergeleken met mijn oude zadel heeft mijn Massimo een minder diepe zit en wat minder kniewrong. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat ik veel lange ritten maak en een ongedwongen zit prettiger vind dan de 'gedwongen' zit van mijn oude zadel. Met de dressuurzadels van Massimo heb ik geen ervaring.
Succes met je zoektocht.

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 10:32

Bedankt!
Hoe lang hebben jullie moeten wachten op jullie zadel? (Sowieso zou ik de bruine versie willen).

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:34

Ik nog geen 2 weken,ik heb gewoon een standaard zwart zadel.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:35

Een week of acht geloof ik, maar dat was bijna 4 jaar geleden :+ Ik heb ook een bruine, dus die moest speciaal gemaakt worden.