Wintec dressuurzadel voor PRE hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dolores08

Wintec dressuurzadel voor PRE hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 13:27

De wintec dressuur pro contour is voor mij een zeer gemakkellijke en goedkope oplossing als zadel voor mijn jonge PRE hengst. Ik ben naar een winkel gestapt en de verkoper raadde me aan om de cair te vervangen door wol en daar mijn hengst redelijk rond is, de kussens zachter opvullen zodat het zadel dan stabieler blijft liggen op de ronde rug. De cair luchtkussens zouden niet geschikt zijn voor ronde paarden en dienen dus best vervangen te worden door wolgevulde kussens.
Nu zou hij binnenkort mijn paard komen opmeten om me een nieuwe wintec te verkopen, maar ik heb ondertussen een zadelmaker gevonden die paarden opmeet met de equiscan en zelf ook kussens kan vervangen en dan zou ik een tweedehandse kunnen kopen (wat me de helft uitspaart).
Mijn vraag, als ik de cair laat vervangen door wol, het zadel volledig aangepast wordt aan mijn hengst adv de equiscan, is dit zadel dan geschikt voor een Spaanse hengst met ronde rug? Ik vernam dat Duitse zadelmerken niet geschikt waren voor ronde paarden, vandaar mijn vraag. Verkopers promoten liefst hun merken, daarom had ik graag een objectief advies van iemand die geen zadels verkoopt..........
Dit is de equiscan:
http://www.equiscan.de/
http://www.youtube.com/watch?v=eikDL4hnF5E
Ik maak af en toe ook wel eens een buitenrit van meer dan 2 uur, is dit zadel dan geschikt of verdeelt een wintec, dressuurmodel, daarvoor de druk niet genoeg?

aisie

Re: Wintec dressuurzadel voor PRE hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:31

Ik heb op mijn zeer ronde friese ruin een wintec Elisabeth Wehrt liggen. Wel helemaal aangepast door de zadelmaker en ook met wol gevulde kussens. Zadel ligt perfect en ik kan er gerust een paar uur op rijden.
Als het zadel goed past op je paard zie ik geen probleem.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:35

aisie schreef:
..... een wintec Elisabeth Wehrt liggen.

Bedoel je niet een Wintec Isabell Werth ?

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 14:02

Bedankt voor je antwoord. Ik ga dan denk ik voor de wintec gaan, is een zeer makkelijke en goedkope oplossing.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:09

De wintec ligt an sich ook goed op flink ronde pony's hoor! :)

In mijn profiel staat een Fell pony, flink rond.. Met de breedste boommaat (34) paste hij super! :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:27

Wintec staat wel bekend als goed liggend op ronde paarden. Zeker een XL, kan goed op bredere paarden. Voor mijn hafkruising was het oude model wintec echter te zeer gevormd, hij heeft een heel rechte rug.

Ik heb met en zonder cair gehad, vond cair wel erg fijn ivm drukverdeling. Ook toen het zadel niet zo goed lag. Vind het bij wol ontzettend vervelend dat opvullen steeds moet, en je bobbels kunt krijgen en zo. Veel fabels over cair zijn ook niet waar. Dat het zou bevriezen in de winter bijvoorbeeld om maar iets te noemen.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 14:47

upendo schreef:
De wintec ligt an sich ook goed op flink ronde pony's hoor! :)

In mijn profiel staat een Fell pony, flink rond.. Met de breedste boommaat (34) paste hij super! :)

Wat een super leuk paardje in je profiel! Ligt daar de wintec op? Welk model heb jij? Dan moet dat bij mij ook wel lukken.
Ja je hoort zoveel...het is eigenlijk vooral zelf ervaren wellicht, maar ik zou niet graag de rug van m'n paard kapot rijden. je hoort vaak dat een Spaans zadel de druk beter verdeelt, maar die zijn tweedehands bijna niet te vinden in brede maten...
Wintec lijkt me heel erg handig met dat verstelbaar systeem.
Kan de nieuwe wintec pro dressage with contourbock wijd genoeg open of moet ik dan de 500 wide dressage nemen?

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 15:51

Ah ja, nu herinner ik het me terug. Neen de witte boom kan er niet in, daarom gaat dit niet lukken met het cairsysteem en moet er wol in omdat je ook de achterkant van de kussens moet veranderen als je zo'n wijde boom gebruikt...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:55

Ik heb dan wel geen wintec maar een bates, maar dat is eigenlijk hetzelfde.
Heb er ook 1 met lucht en een rond paard, namelijk mijn fjord, paste prima!

Baal gedeelte was, dat hij helaas niet paste (ook niet met andere boom) op mijn knabstrupper.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 17:33

Mijn ervaring met Wintec is ook dat het JUIST op ronde paarden goed ligt.
Ik heb het goedkope type (de 500?) ooit gekocht voor het rijden op een grote fokkerij maar er was geen enkele warmbloed die het zadel paste. Vandaar dat ik het heb verkocht naar een meisje met een haflinger en daarop lag het meer dan prima.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:53

Heb de wintec contourblock gewonnen op ebay...ben benieuwd...
Jullie hebben allebei zo'n mooie foto's in jullie profiel ;) , prachtige veulens!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:48

idd ik heb ook een bates, met luchtgevulde kussens en die ligt super op mijn tankers

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:29

Ik heb ook een Wintec met Cair op m'n tinker liggen en deze ligt echt prima!
Heb hem overgenomen van iemand die hem ook op een tinker had liggen.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:35

De equiscan wordt door macrider gedaan toch? of heb jij een andere zadelmaker gevonden die deze scan doet? als ik jou was zou ik voor de equiscan gaan. die meet je paard op 95 drukpunten en dat zal de zadelmaker van de wintec niet doen denk ik. Zelf laat ik a.s. donderdag ook een equiscan doen op mijn paard en dan passen zij de zadels die ik nu heb aan op de rug van mijn paard.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 20:48

Dat wist ik niet dat er 95 drukpunten worden gemeten. Da's echt bijzonder, ben heel blij dat ik vorige week een afspraak gemaakt heb.
De equiscan is een toestel dat door iedereen kan gehuurd worden. Dus in principe kan elke zadelmaker, mits deze de cursus gevolgd heeft, je paard komen opmeten. Ik heb wellicht een andere gevonden dan deze die jij kent.
Volgende week worden al m'n paarden opgemeten. Ik heb info gekregen over deze equiscan en mij lijkt het zeer interessant om de evolutie te meten door verschillende metingen met elkaar te vergelijken. Wellicht dat de meeste verandering van een jong paard in de omgeving van de schoft te meten is ivm de ontwikkeling van de trapezius, meer bepaald de pars thoracalis?
Ik ga inderdaad voor de zadelmaker met de Equiscan. Ik heb een tweedehandse wintec gekocht omdat het paard nog beleerd moet worden en ik geen duizenden euro's aan een nieuw zadel wil spenderen. Vind dit echt ideaal zo, van een tweedehandse wintec de kussens aanpassen, hoe dat ik daar nog niet eerder ben opgekomen :') . Ik was aan het sukkelen met zadels die niet passen en was het echt kotsbeu aan het worden.
Dus ik hoop dat deze persoon aan de hand van de equiscan de kussens wil vullen en de boom wil goed zetten (mocht de witte boom nog aangepast moeten worden), zodat deze op m'n hengst past.