Ik sta op het punt om een Mattes bontsjabrak aan te schaffen maar ik twijfel toch nog wel erg. Het zit zo; mijn paard heeft momenteel een zwelling in de ruggenwervels net achter de schoft. Fysio/osteo is geweest en heeft behandeld. We hebben een trainingsschema opgesteld en daar hoort ook bij dat ik om de drie dagen rij (langzaam opbouwen). De fysio adviseerde mij om met een onderlegger te rijden omdat de rug nog best gevoelig is. Prima, ik op onderzoek uit en kwam snel uit bij bont (dat had de fysio ook al aangegeven). Het zadel ligt goed en hoeft dus niet gecorrigeerd te worden dus al die andere poespas is niet nodig.
Nou had ik nog een ouder bontsjabrakje liggen. Ik heb hiermee gereden maar, 1) het sjabrakje schoof naar achter (het zadel bleef wel netjes op de plek maar het sjabrakje schoof onder het zadel weg!) (heb ik overigens met andere dekjes nooit) 2) ik heb het idee dat door de dikke sjabrak er nog meer druk op de rug komt te liggen (ruimte wordt juist krapper)
Wat is jullie mening hierover? Een bontonderlegger tussen het zadeldek en zadel heeft volgens mij geen zin, dan is de werking van de hele onderlegger weg. Ik kan nu een Mattes bontsjabrak (met uitsparing) kopen. Maar hou ik dan hetzelfde probleem? Dat het sjabrak onder het zadel verdwijnt en dat het allemaal juist wat krapper wordt? Heeft iemand hier ervaring mee? Het sjabrak is nl vrij prijzig en voor dat geld wil ik wel dat mijn paard het ook als prettiger gaat ervaren.
Gewoon met zo'n klein bontje rijden zegmaar, dus niet met een heel bontsjabrakje en dan eventueel geen dekje eronder oid?
Sjira
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-12 11:32
Ja zou kunnen maar dan liggen de zweetbladen van het zadel onbeschermd. Lijkt me niet echt prettig voor het zadel en ook niet voor mn paard (zweet ed). En, schuift de bontonderlegger ook niet naar achter dan?
zweetbladen maakt niet echt uit,veeg je eventueel zweet/vuil zo vanaf. ijslanders worden heel vaak zonder enig dekje gereden,die krijgen regelmatig het zadel op de blote rug.
mocht je interesse hebben,ik heb een bontje met uitsparing in nieuwstaat(en woon nabij)
Dat sjabrakje wat je nu gebruikt hebt, wat voor iets was dat? Ruggegraatsvrijheid?
Bij Mattes kan je wel gratis de wol op halve dikte laten scheren als je echt het idee hebt dat je nu te veel onder je zadel hebt zitten. Maar deze dekjes zijn zo gemaakt, dat ze de ruimte onder het zadel niet versmallen. De ruggegraat is altijd goed breed uitgeschoren en ze zijn anatomisch gevormd naar de rug.
Mattes dekjes hebben ook klittenband straps boven aan zitten om rond je singelstoten te doen zodat het niet naar achter zakt, maar ik heb nog nooit klachten gehad van klanten dat Mattes dekjes schoven!
Grooms
Geplaatst: 01-04-12 19:11
Binnen mijn webshop zou je eens kunnen kijken naar de mogelijkheden van Mattes-producten.
Zelf rijd ik mijn jonge (vaak nog wat gevoelige) paarden met het Mattesdek, waarbij het bont direct op de rug ligt. Doordat het bont bij dit zadeldek direct op de rug ligt en aan het dek vast zit, heb je het meeste effect, zonder dat het allemaal erg "vol" wordt onder je zadel. Dus ideaal als je een goed passend zadel hebt, maar een bontonderlegger wil voor wat extra zachtheid.