Martingaal met elastiek of leer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmariska97

Martingaal met elastiek of leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:16

Hee,
Ik ben van plan om een martingaal te kopen omdat mijn verzorgpony nogal wild is met haar hoofd..
Maar ik krijg er nu een aangeboden met leer dat om haar hals moet, maar wat is beter, een met elastiek die je aan het zadel klipt of een die met leer om haar hals moet?

Ik hoor het graag!

xx

kagiwaga

Re: Martingaal met elastiek of leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:04

dat is een borsttuig met martingaal die met alastiek dat is iets anders

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:18

funnygirl1 schreef:
dat is een borsttuig met martingaal die met alastiek dat is iets anders

Okee, maar alleen leer is dus net zo goed? :)

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:18

Verschuift dat leer op de hals dan niet?

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 21:37

Nog een vraag;
Kun je een elastisch borstuig ook los kopen?
Om te bevestigen aan de martingaal?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:45

Een martingaal is alleen een martingaal, dus een hulpmiddel om te zorgen dat je paard stuurbaar blijft.

Een borsttuig zorgt ervoor dat je zadel op zijn plek blijft en niet naar achteren zakt. (richting billen) Aan veel borsttuigen kan je martingaalvorkjes klikken of gespen en dan heb je en de martingaal en het niet naar achteren zakken.

Als je zadel niet schuift, is een gewone martingaal dus net zo goed. Ik vind het zelf wel altijd zonde dat er vaak manen kapot schuren van die lus om de hals.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:01

Okee,.bedankt
Maar een goed passend zadel schuift toch niet naar achteren?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:03

dat klopt, een goed passend zadel schuift niet. Veel mensen hebben een borsttuig martingaal omdat die niet over de hals moet en dus geen manen kan schuren, en omdat het er luxer uitziet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:06

Als je nog niet zo veel verstand hebt van hulpteugels, is het beter om het aan je instucteur te vragen. Een normale martingaal zit aan de singel en aan de teugels vast.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:08

Tammy_ schreef:
dat klopt, een goed passend zadel schuift niet. Veel mensen hebben een borsttuig martingaal omdat die niet over de hals moet en dus geen manen kan schuren, en omdat het er luxer uitziet.

Gaan er veel manen verloren door een martingaal dan?
En kun je op de plek waar het leer dan geen fleece erom heen wikkelen?

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:09

Abiola schreef:
Als je nog niet zo veel verstand hebt van hulpteugels, is het beter om het aan je instucteur te vragen. Een normale martingaal zit aan de singel en aan de teugels vast.

Dat snap ik,maar ik heb mijn andere verzorgpony ook een tijd met martingaal gereden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:10

valt reuze mee, ik rijd met springlessen en wedstrijden met een martingaal, en mn paardje heeft gewoon een wilde bos manen :j

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:11

Tammy_ schreef:
valt reuze mee, ik rijd met springlessen en wedstrijden met een martingaal, en mn paardje heeft gewoon een wilde bos manen :j

Okee, gelukkig :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:14

xxmariska97 schreef:
Abiola schreef:

Dat snap ik,maar ik heb mijn andere verzorgpony ook een tijd met martingaal gereden.

Was die ook "wild met zijn hoofd" en heb je ook les. Een martingaal kan best handig zijn, maar als je het rijkunstig niet onder de knie hebt, moet je gewoon betere les nemen.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 06:16

Jaa, die gooit altijd haar hoofd in de lucht en dan kun je niks meer..
En ze schud ook heel veel met haar hoofd
En ik heb geen les, maar ik wil wel op les maar dan hebben we een trailer nodig en die is er niet. :(

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:50

De manen blijven opzich wel heel, maar ik vind bij een martingaal vaak dat je snel kale plekken op de hals krijgt omdat het de teugel toch wat bij elkaar houd. Zeg niet dat het bij ieder paard gebeurt maar zie het wel veel :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:57

Allereerst zou ik proberen de oorzaak van het kopschudden proberen te bepalen. Doet je verzorgpaard dit omdat ze het niet prettig vindt omdat je aan de teugels zit, of ook wanneer je geen contact hebt? Want de martingaal is namelijk geen oplossing van het probleem, het zorgt er alleen voor dat je meer controle hebt over je paard op het moment dat hij zijn hoofd omhoog gooit.

Ik heb zelf ook voor een korte tijd een martingaal geprobeerd, maar was er zelf niet tevreden over omdat hij zijn hoofd weer net zo hard omhoog gooit op het moment dat ik zonder rijd. Maar de martingaal dunt de manen wel licht uit, hoewel dat geen grote last is. ;) Het ligt er ook een beetje aan hoe strak hij zit en hoe vaak je hem om hebt. (Ik had hem toentertijd ook maar één keer in de week om, tijdens springles).

Een borsttuig met de vorkjes eraan bevestigd kan echter ook schuurplekken veroorzaken op de schouders, dus het heeft beiden voor en nadelen. De werking blijft bij beide hetzelfde, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.