kunnen springbalken te licht zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

kunnen springbalken te licht zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:33

hoi,

de eigenaar van mijn verzorgpony's heeft over de winter de springbalk 'ergens' voor gebruikt. die is nu dus foetsie. nu ben ik dus opzoek naar nieuwe, deze keer ga ik hem zowieso verven, anders is ie weer zo weg.

nu hebben we thuis nog een paar masten liggen van carbon, holle buizen van ongeveer 5 cm. doorsnee en een dikte van 4 mm denk ik, nu wou ik die gebruiken. maar kan het zijn dat die te licht zijn? dat er risico is dat er iets engs mee gebeurt?

wou even checken voor ik iets doms doe.

daffodil

Re: kunnen springbalken te licht zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:35

Als het hard waait wel :D Nee grapje, ik denk dat het belangrijker is wat voor soort materiaal het is en hoe het reageert als er een paard vol ingaat. Je wil namelijk geen materiaal hebben wat splijt en waarbij je dus het risico loopt dat er een uitsteeksel vol je paard zijn been in gaan.

Het kunststof springmateriaal wat verkocht wordt, splijt niet maar deukt in zeg maar.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:43

Carbon gaat idd splijten als er gewicht op komt, niet doen dus!

Ik heb een keer een longeerzweep gehad van dit materiaal en toen ik daar zelf een keer op ben gaan staan, had ik twee vlijmscherpe gesplinterde helften.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:46

Precies, dat is dus levensgevaarlijk! Het gewicht is van minder belang, behalve dus als het heel hard waait.....maar ik zou dit materiaal niet gebruiken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:48

Ik vind 5 centimeter doorsnee ook erg weinig trouwens....maakt het afstand en hoogte inschatten er niet makkelijker op voor je paard.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het nog van belang is dat een lichter materiaal bij het afwerpen van een hindernis verder weggegooid wordt. Een zware houten balk valt snel naar beneden en hindert het paard niet....als een balk echter naar voren geworpen wordt lijkt me dat nou ook niet echt veilig. Heb er zelf geen ervaring mee, maar dit was eigenlijk het eerste wat in me opkwam bij het lezen van de titel.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:16

Ik heb wel eens horen zeggen dat lichte springbalken te licht zouden zijn en daardoor te weinig pijn zouden doen waardoor paard er gewoon tegen of door gaat springen op termijn. Als ze bij een zware balk er tegenaan springen doet dat pijn waardoor ze hoger gaan springen... Maar heb dat dus maar van horen zeggen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:23

oke, het lijkt mij idd ook, dat als je paard er hard tegenaanstoot, dat ze dan wegvliegen. plus er zit natuurlijk buig in, ik vraag wel aan mijn vader of die een keer gewoon ronde balken kan meenemen, dan verf ik ze wel.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:34

Ik zou ze ook zeker niet gebruiken: het splijt en het is te licht waardoor het 'meegenomen' kan worden door het paard tijdens de sprong.

Koop bij een houthandel ronde palen (3 meter), kosten nog geen 10tje. Likje verf erop en klaar!